„Jakie historie opowiadają nam tkaniny”. Ruth Noack


Zapraszamy na wykład Ruth Noack, podczas którego dowiemy się, „jakie historie opowiadają nam tkaniny”. Brudne sekrety świata blichtru i gadżeciarstwa z okładek elitarnych magazynów wyłażą na powierzchnię globalnej społecznej skóry w postaci pożarów zakładów włókienniczych, bezwstydnego wyzysku kobiecych sił roboczych w szwalniach i wielu niemiłych oblicz neoliberalnych form eksploatacji. Kolonialne relacje pracy są dziś równie żywe jak w czasach konkwistadorów – o czym na wystawie Bezpańskie głosy artystka Ines Doujak przypomina nam nie raz, nie dwa.

Tkanina okrywa naszą nagą skórę od wieków, stając się nośnikiem wiedzy, historii i pamięci kulturowej. Jest towarem tak śmiesznie powszechnym i dostępnym, że w wygodnej niewinności zanika pamięć o procesach i warunkach jej produkcji. Świadczy o tym marny T-shirt z popularnej sieciówki, zalewający rynek nadprodukcją niemożliwą do skonsumowania.

Ines Doujak myślała tkaniną i myślała o tkaninach, zanim sięgnęła po tkaniny jako materiał własnej twórczości i nośnik wiedzy. Analizując poszczególne tropy i pola, w których tkanina, ubiór i masowa produkcja odzieży przyjmują rolę narzędzia krytyki, Ruth Noack kuratorka, historyczka i wykładowczyni zajmująca się m.in. sztuką konceptualną, feminizmem i teorią filmu podąży ze swym wykładem drogą wyznaczoną przez projekty Ines Doujak: trop wiedzie od tradycji andyjskich rzemieślników po krawiectwo Dappera Dana.

Ruth Noack – (1964) historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka zainteresowana tematyką sztuki globalnej, środkowoeuropejskiego konceptualizmu, teorii filmu oraz estetyki feministycznej. Absolwentka historii sztuki na uniwersytecie w Wiedniu W jej dorobku naukowym znalazły miejsce opracowania dotyczące twórczości artystek takich jak Lynn Hershman, Eva Hesse, Danica Dakić, Ines Doujak, Sanja Ivekovic, Mary Kelly. W latach 2002–2003 Ruth Noack była przewodniczącą austriackiej sekcji AICA, Head of Programme Curating Contemporary Art w Royal College of Art w Londynie (2012–2013). Kuratorka wystaw (wraz z Rogerem Buergelem): Scenes of Theory (1995, Depot, Wiedeń), Things we don’t understand (2000, Generali Foundation, Wiedeń), oraz serii projektów: The Government – Opening Exhibiton (2003,  Kunstraum der Universität Lüneburg), i kolejno tamże The Government – The University is a Factory (2004) i The Government – Acts upon Acts (2004) oraz The Government – Elysian Spheres of Action (2005, Secession, Wiedeń). Stała krytyczka magazynów „springerin”, „Texte zur Kunst”, „Camera Austria” oraz „Afterall”. W latach 2005 – 2007 współkuratorka documenta 12 w Kassel.