Repented – pokaz najnowszego filmu Agnieszki Piotrowskiej


Repented (2019) to eksperymentalny film nakręcony na postawie sztuki Stanleya Makuwe “Finding Temeraire”, którego akcja dzieje się w niegdyś tętniącej życiem opuszczonej górniczej osadzie w Zimbabwe. Główna bohaterka, Primrose, po odbyciu 25-letniej kary w więzieniu za zabicie swego nowo narodzonego dziecka w zrywie psychotycznego epizodu, odnajduje byłego kochanka i ojca zamordowanego przez siebie dziecka aby się z nim skonfrontować.

Do bólu intensywna narracja filmu jest jednocześnie próbą nazwania czy wciągnięcia w językowy porządek doświadczenia głównej bohaterki, co rodzi pytania związane z przecinaniem się trajektorii kolonialnego i genderowego usytuowania bohaterów w relacjach władzy i strukturach pamięci.

Po pokazie filmu zapraszamy na spotkanie z Agnieszką Piotrowską, które poprowadzi Anna Chromik. Rozmowa dotknie wątków takich jak orientalizm w epoce postkolonialnej; relacje władzy, koloru, płci i języka; trauma, cisza, spojrzenie czy przekład intersemiotyczny.

Do zobaczenia!

Agnieszka Piotrowska – brytyjska reżyserka polskiego pochodzenia, teoretyczka i autorka publikacji akademickich. Najbardziej znany jest jej ikoniczny dokument Married to the Eiffel Tower (2008) o kobietach zakochujących się w przedmiotach. Piotrowska współpracowała z BBC, Channel 4, Channel 5, National Geographic i Discovery. W 2012 obroniła doktorat poświęcony psychoanalizie w kontekście filmu na Birbeck, University of London, a jej promotorami byli Laura Mulvey i Stephen Frosh. Głównym tematem jej pracy artystycznej i akademickiej są relacje władzy w kontekście płci kulturowej, tożsamości postkolonialnej i pamięci. W ostatnich latach, we współpracy z lokalnymi aktorami i scenarzystami, nakręciła kilka nagradzanych i szeroko komentowanych filmów w Zimbabwe. Piotrowska jest autorką licznych tekstów naukowych poświęconych psychoanalitycznemu spojrzeniu na film, w tym dwóch książek: Black and White: Cinema, Politics and the Arts in Zimbabwe (Routledge, 2017) oraz The Nasty Woman and the neo femme fatale in contemporary cinema (Routledge, 2019)