Lenka Klodová, Maria Metsalu – performanse w ramach wystawy Orient


Maria and the angry pasta autorstwa Marii Matsalu

Tu rządzi głód. Głód nie do zniesienia. Kiedyś nie brakowało tu koloru, ale kolor się od nas odwrócił. Siostry umarły, zmuszając naszych rozjuszonych braci, by błagali o przebaczenie. Póki tu jesteś, będziesz musiał walczyć o przetrwanie. Czas stoi w miejscu. Ale nie tu. Kolor zamienia się w nerwy oplatające serca. Wraz z uciekającym kolorem opuszcza cię życie. Umrzesz, gdy twoje serce opustoszeje. Ale co najgorsze, obudzisz też mordercę, który kryje się w jego wnętrzu.

Cover Body Cover autorstwa Lenki Klodovej

Od lat siedemdziesiątych XX wieku artystki próbujące zdefiniować prawo do interpretacji kobiecego ciała podejmowały próby parafrazowania striptizu, pokazów mody i występów erotycznych. Jednym z gatunków nawiązujących do tego nurtu jest body painting. Jakie jest przesłanie i artystyczna wartość sztuki, gdy ciało kobiety zostaje pokryte farbami? Czy wykorzystanie kobiecego ciała jako tła jest jego podwójnym uprzedmiotowieniem? Nagie ciało jest samo w sobie obiektem, który staje się również płótnem malarskim, co dodatkowo podnosi jego atrakcyjność. A może w body paintingu ciało wcale nie jest nagie? Czy warstwa farby chroni dzieło sztuki przed ukazywaniem widzom samej nagości? Czy taka druga skóra może stać się obrazem wnętrza performerki?

 

Lenka Klodová (ur. 1969) – ukończyła Akademię Sztuki, Architektury i Designu (AAAD) w Pradze. Choć z wykształcenia jest rzeźbiarką, to pracuje z różnymi materiałami. Chętnie wybiera sztukę konceptualną – fotografię, instalacje czy performans. Prowadzi również badania nad sztuką, w których skupia się na wizualnej prezentacji relacji międzyludzkich oraz na związku sztuki z doświadczeniami seksualnymi (w szczególności kobiecymi) oraz pornografią. Jej praca doktorska poświęcona była magazynowi pornograficznemu dla kobiet. Od 2010 roku kieruje Studiem Body Designu na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Technicznego w Brnie. Obecnie w swoich pracach i działalności badawczej Klodová skupia się na koncepcji nagości człowieka jako naturalnym stanie ciała, będącej zarazem wyraźnym gestem politycznym. Niedawno ukazała się jej książka Naked Situations – przewodnik po głównych momentach, w których we współczesnym społeczeństwie pojawia się nagość. Jest inicjatorką organizowanego w Pradze festiwalu Festival of Naked Forms, stanowiącego eksperymentalną platformę służącą obserwacji nagości w sztuce performansu oraz w naukach społecznych.

Maria Metsalu (ur. 1990) – estońska choreografka i performerka. Jej prace są przejawem niegasnącego zainteresowania automitologizacją i autopoiezą z wykorzystaniem nowych technologii korporacyjnych jako próby zrozumienia ich wyjątkowych możliwości w zakresie wymiany społecznej i transformacji. Metsalu ukończyła holenderską School for New Dance Development (SNDO) w 2016 roku, jest też jedną z założycielek międzynarodowej grupy performerów Young Boy Dancing Group.