Skąd dochodzą nas bezpańskie głosy? – spacer po wystawie z poetą, pisarzem, performerem Johnem Barkerem


„Wszyscy pytają, dlaczego ludzie są tak bierni. Otóż z tego, co zauważyłem, wcale nie są, po prostu wiele walk obecnie polega na obronie: na przykład żłobków czy bibliotek przed zamknięciem” (John Barker, fragment wywiadu dla „Guardiana”).

Zaczepiają nas, wołają: – Podejdź, opowiemy ci naszą historię. Nie zrobimy tego w przyjemnym stylu, przeciwnie, w dłonie  chwytamy każdy instrument, by zarazić cię tym nieznośnym zgiełkiem. To od wieków nasz precyzyjnie wymierzany bunt społeczny – uporczywy hałas, osobiste szkalowanie. O Hymnie szabrowników – pieśni autorstwa Matthew Hylanda, która otwiera wystawę Ines Doujak Bezpańskie głosy – o protestach, społecznych szabrach i kolonialnym wyzysku opowie John Barker (ur. 1948), poeta, badacz, pisarz, performer.

Od lat 70. Barker pisze eseje z pogranicza politycznej ekonomii, publikowane m.in. w „Red Notes”, „Mute”, „Adbusters”, „Capital and Class”, „Science as Culture”, „Scottish Left Review”. Jest autorem powieści kryminalnej z wątkami autobiograficznymi Futures (PM Press 2014). Od 2010 r. współpracuje z Ines Doujak nad wieloletnim projektem Loomshuttles Warpaths, który zapoczątkował zbiór dawnych i współczesnych tkanin, ubrań i biżuterii z regionu Andów i Boliwii, powstający od niemal 35 lat. Kolekcja Doujak obejmuje tekstylia tak różnorodne, jak fartuchy kobiet z La Paz i rytualne poncza szamanów z Amazonii. Tekstylia, które przekroczyły granice na długo przed dzisiejszą globalizacją, snują opowieści o wielorakich formach i konsekwencjach polityki kolonialnej. Do dziś bowiem wszystkie aspekty życia w tym regionie są określone przez tekstylia, zawsze związane z symbolicznym, ideologicznym i praktycznym użyciem i przeznaczeniem. W tym ekscentrycznym archiwum Doujak i Barker ukazują wyroby włókiennicze jako produkty innych systemów wiedzy i wartości, rozpoznając powiązania między przeszłością a obecną historią, władzą i wyzyskiem, asymetryczną relację między Europą a Ameryką Łacińską.

Ilustracja: Ines Doujak, z cyklu Not Dressed For Conquering, powstającego od 2010 r.; Haute Couture 07 Aqua Viva, rzeźba, 2017