Spacer po wystawie „Nowy region świata” z Jeanem-Ulrickiem Désertem


W sercu zainteresowań Jeana-Ulricka Déserta leży to, co rzuca się w oczy, a jednak zazwyczaj pozostaje dla nas niewidoczne (on sam określa to jako conspicuous invisible). Artysta – który urodził się na Haiti, wychował w Nowym Jorku, dziś zaś mieszka w Berlinie – odsłania ukryte teksty naszej kultury, uruchamiając wiele zablokowanych emocji. Bada, w jaki sposób – niczym ledwie zauważalny, lecz stale obecny deseń – kolonialne konstrukcje pogardy i podporządkowania przenikają całą zachodnią spuściznę, od kultury wysokiej aż po codzienne, intymne nawyki. Pyta, kto właściwie ma prawo do kulturowego dziedzictwa i na czym polega narodowa tożsamość. Mówi także o pożądaniu i podporządkowywaniu, o strachu przed „innym” i jednoczesnym pragnieniu konsumpcji jego „inności”, które znajduje swój wyraz na przykład w turystyce seksualnej.

Na wystawie Nowy region świata pokazujemy pięć prac Jeana-Ulricka Déserta. Wystawa, która za punkt wyjścia obiera główne przesłanki Jądra ciemności Josepha Conrada, gromadzi prace w sumie ponad dwudziestu artystów z kilku kontynentów połączonych historią Czarnego Atlantyku. Karaiby zajmują tu szczególne miejsce jako najwcześniejsze laboratorium kreolizacji, przedpole kulturowej globalności, punkt, z którego być może widać więcej.

Jean-Ulrick Désert poprowadzi nas przez wystawę, proponując własną lekturę wybranych prac i osobiste spojrzenie na historię, w jaką wspólnie się układają. W wyprawie tej towarzyszyć mu będzie kuratorka Olga Stanisławska.

Spacer po wystawie z Jeanem-Ulrickiem Désertem będzie znakomitym wstępem do spotkania z artystą, zaplanowanego na niedzielę 29 października o 17.30 w ramach Festiwalu Conrada; poprowadzi je Katarzyna Surmiak-Domańska (Pałac Czeczotki).

 

Ilustracja: Jean-Ulrick Désert, „Negerhosen2000”, 2004, wielofazowy projekt złożony z performansów, dokumentacji, fotografii / wideo, instalacji, obiektów.