Ulrike Ottinger, „Southeast Passage”, cz. I: „Wroclaw–Varna” (128 min)


To pierwszy epizod trzyczęściowej podróży filmowej, którą artystka odbyła z Berlina przez Europę Środkowo-Wschodnią na wschód, zatrzymując się na dłużej w Odessie i Stambule. Ottinger portretuje, jak sama to ujęła, „miejsca i światy, którymi nie są zainteresowane media, a które pozostają na łasce i niełasce zapomnienia”. Przywiązując wagę do szczegółu – tak materialnego, jak emocjonalnego – i z szacunkiem traktując wszystkich napotkanych na swej drodze, stworzyła poruszający obraz „transformacji”: biedy, beznadziei i niepokoju. Ottinger patrzy na to, co niewidzialne lub niedostrzeżone, na doświadczenia historyczne, które jako takie nie zostały zarejestrowane lub po prostu wyparto je, na bohaterki i bohaterów, których dotąd pomijano w wielkich narracjach. Ponadto film czerpie z bogatych źródeł literackich i filozoficznych, stając się z jednej strony zapisem wyprawy etnograficznej, z drugiej medytacją o historii.

O artystce:
ULRIKE OTTINGER (1942) – niemiecka reżyserka, dokumentalistka, fotografka. Autorka licznych filmów, w tym Madame X (1977) – filmu o piratkach, który w swoim czasie wywołał niemałą kontrowersję oraz berlińskiej trylogii: Freak Orlando (1981), Johanna D’Arc of Mongolia (1989), Taiga (1992). Jest także autorką licznych projektów fotograficznych. Jej prace pokazywano w najważniejszych muzeach i galeriach na świecie. Strona artystki: ulrikeottinger.com/.

O prowadzącej:
JOANNA SOKOŁOWSKA – kuratorka i krytyczka związana z Muzeum Sztuki w Łodzi. W swojej pracy skupia się na relacjach i napięciach między sztuką, ekonomią a polityką, jak również powstających wspólnotach estetycznych oraz roli sztuki w wytwarzaniu prototypów relacji społecznych. Pracowała i współpracowała m.in. nad wystawami: Inne miasto, inne życie (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2009), Accretions (Škuc Galerija, Ljubljana, 2010), Robotnicy opuszczają miejsce pracy (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2010), Zajścia, zdarzenia, okoliczności, przypadki, sytuacje. Hüseyin Bahri Alptekin (z Magdaleną Ziółkowską, tamże, 2013–2014), Wszyscy ludzie będą siostrami (tamże, 2015–2016).

Ilustracja: Ulrike Ottinger, „Southeast Passage”, cz. I: „Wroclaw–Varna”, kadr z filmu. Dzięki uprzejmości artystki

kalendarium kolejnych wydarzeń

14.11.2017
Odzyskiwanie przeszłości, wyobrażanie siebie. Twórczość Deimantasa Narkeviciusa
Prezentacja filmów i rozmowa z artystą: Justė Jonutytė
100 min

28.11.2017
Artystyczne przetwarzanie przeszłości i teraźniejszości – odwaga działania
Yael Bartana, JRMiP (2012)
, 100 min
Pokaz fragmentów dokumentacji i rozmowa: Roma Sendyka, Sebastian Cichocki

12.12.2017
Douglas Gordon, „I had nowhere to go (2016), 100 min
Rozmowa z artystą i komentarz: Krzysztof Pijarski
140 min

 

Wydarzenie w ramach projektu Trauma & Revival

Organizator projektu: Palais des Beaux-Arts (BOZAR)

Partnerzy: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki (Kraków), Zentrum für Kunst und Medientechnologie (Karlsruhe), Cittadellarte-Fondazione Pistoletto (Biella), Uniwersytet Jyväskylä, kim? Contemporary Art Centre (Ryga)

Partnerzy zrzeszeni: Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina (Moskwa), Galeria Trietiakowska (Moskwa), Galeria ROSIZO (Moskwa), Austriackie Forum Kultury / Ambasada Austrii w Moskwie

Współpraca: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej

 

Przy wsparciu Programu „Kreatywna Europa” Unii Europejskiej