Wieczór muzyczny w Bunkrze Sztuki, na który złożą się koncert zespołu Boring Drug z Jaśminą Polak na wokalu i audioperformans Konrada Smoleńskiego i Łukasza Rychlickiego „How to make a bomb”.
„Side A” wieczoru to nietypowa promocja wydawnictwa „Format P. Ziemia pracuje!” poświęconego konceptualnemu dziedzictwu Roberta Smithsona. Zostanie poprzedzona wstępem jej kuratora, Sebastiana Cichockiego.
„Side B” to premiera pracy Konrada Smoleńskiego zrealizowanej w ramach projektu Będzie się Dzieło!.
Plan:
19:00 Trzy słowa o pracach ziemnych Roberta Smithsona
19:30 A Tour of The Monuments of Passaic / Boring Drug + Jaśmina Polak, Ewa Polska (theremin)
*
21:00 How to make a bomb / Konrad Smoleński + Łukasz Rychlicki
Side A
Ziemia pracuje! to siódmy numer humanistycznego magazynu „Format P”, mającego formę wystawy-książki i poświęconego konceptualnemu dziedzictwu Roberta Smithsona (1938–73), 40 lat po jego śmierci. Smithson jest artystą skrajnie zmitologizowanym, a jego twórczość pozostaje jedną z najbardziej żywotnych legend XX-wiecznej sztuki. Jest to kolejny rozdział badań i spekulacji wokół projektu intelektualnego, jakim była jego twórczość. Mają one na celu weryfikację pewnych proroctw
(dotyczących między innymi architektury, industrializacji i muzeów) głoszonych w tekstach artysty z przełomu lat 60. i 70. XX wieku. W numerze zgromadzone zostały prace ponad dwudziestu artystów i badaczy z kilku kontynentów. Prolog do magazynu to kanoniczny tekst Smithsona “A Tour of the Monuments of Passaic, New Jersey” (1967) – który zapowiada wiele z dzisiejszych strategii artystycznych: krytyczną turystykę, nowy instytucjonalizm, fuzje sztuki z architekturą, zainteresowanie naukami ścisłymi czy traktowanie miast jako „gotowych wystaw”. Autorem projektu graficznego „Formatu P” jest Jakub Jezierski.
Boring Drug to zespół muzyczny uprawiający muzykę kosmiczną. Współtworzą go muzycy i plastycy – w Bunkrze wystąpią w czteroosobowym składzie Kuba de Barbaro, Łukasz Jastrubczak, Igor Kłaczyński, Tomasz Kowalski na perkusję i cztery syntezatory. W zeszłym roku późną jesienią zagrali w Krakowie – zamykając działalność Goldex Poldex w mocno kwasowym, apokaliptycznym klimacie. Sobotni koncert ze względu na spacerowy charakter tekst Smithsona, który na warsztat weźmie performerka Jaśmina Polak, absolwentka krakowskiej PWST, aktorka często współpracująca ze sceną muzyczną i artystami wizualnymi, będzie miał zupełnie inny smak!
http://boringdrug.tumblr.com/
Ta część wieczoru została zorganizowana przy współpracy z Fundacją Nowej Kultury Bęc Zmiana, wydawcą “Formatu P”.
Side B
Konrad Smoleński | HOW TO MAKE A BOMB
artbook, obiekt audio i audioperformans
How to make a boom out of batteries, how to make a match box bomb: 6 steps, a na koniec how to make a smoke bomb, i wiele innych przepisów na typową lub dla wybranych bardziej wysublimowaną bombę. A jak jest z bombą dźwiękową? Sprawdźmy. Jest sonic, loud, silent, quiet, noise bomb. Do wyboru, do koloru. Czyli mamy ciągle do czynienia z czymś w kulturze 2.0 dosyć oswojonym. Jest wielu fascynatów i fascynatek (chociaż zwykle przeważają nastoletni chłopcy chcący sprzedać swoją pasję poprzez filmy instruktażowe zamieszczane na YT) zakręconych na punkcie bomb domowej roboty, którzy przy użyciu butelki z wodą, sody i octu wywołują niezastąpione (lub dla innych dosyć naiwne) efekty dźwiękowe. Internet pęka w szwach od produkcji tego typu. A wszystkie one są podszyte zauroczeniem kulturą wojenną, militariami, pociskami, partyzantką i rebelią ociekającymi męskim pragnieniem niszczenia.
Wątek drażniącego dźwięku wywołanego działaniami destrukcyjnymi jest w kulturze mitologizowany, uwznioślany, przypisywany prawdziwym bohaterom, a jednocześnie dźwięk ten jest ujarzmiany, ale też ekskluzywny, zastrzeżony dla określonych sytuacji (przypomina nam o tym chociażby projekt Katarzyny Kozyry Kara i zbrodnia [instalacja wideo z 2002 roku], który wpędził artystkę w niemałe tarapaty – eksplozje w miejscu publicznym, bez kontroli wojska są bowiem zakazane). To z kolei skłania do myślenia o fenomenie poskramiania tego typu dźwięków i efektów fizycznych wynikających z wybuchu, a także o ujarzmianiu samego dźwięku, nadawaniu mu sztywnych ram, zasad, a więc szczególnego języka wyćwiczonego w kulturze odbierającego mu naturalną swawolę i „niekulturalną” moc.
Zakup prac do Kolekcji Bunkra jest realizowany w ramach zadania Będzie się Dzieło! Rozbudowa Kolekcji Bunkra Sztuki. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kuratorka Kolekcji: Anna Lebensztejn
Informacje główne
21.12.2013 (sobota), godz.19