Wydarzenia towarzyszące wystawie „Niewyczerpalność”


W ramach wystawy Niewyczerpalność wystąpią: Scott Cazan, Mario de Vega, Ryoko Akama, Koen Nutters, Alessandro Bosetti i Yun Ingrid Lee. Oprócz koncertów zapraszamy również na liczne wydarzenia towarzyszące:

 

20.04.2018 (piątek), godz. 18
Obecność: Doświadczanie
Rafał Mazur, Paulina Owczarek, Tomek Chołoniewski – Miastoimprowizacje

Indeterministyczna kompozycja na miasto i muzyków improwizatorów. Miasto traktowane jest tutaj jako rodzaj instrumentu, „który” równocześnie stanowi swoistą partyturę dźwiękową. Partyturę, której nie można wcześniej się nauczyć, ani nawet przejrzeć. Niemniej, to dźwięki miasta wyznaczają kompozycję, a improwizatorzy reagują na tę strukturę dźwiękową. Chodzi o to, aby stworzyć wspólne pole dźwiękowe, aby miasto i instrumentaliści zabrzmieli jak jeden instrument. Żaden z elementów nie ma uprzywilejowanej pozycji, żaden też nie stanowi podkładu dla pozostałych. Miasto jest niepowtarzalne i nieprzewidywalne, generuje dźwięki, nie dbając o nie. Improwizatorzy są elementem wrażliwym na dźwięk, reagują na sygnały akustyczne miasta i pozostałych muzyków. Kompozycja jest rodzajem procesu o dynamicznym algorytmie, kreowanym przez przypadkowe zjawiska akustyczne wydarzające się w sferze miejskiej.

 

29.04.2018 (niedziela), godz. 13
line(s) in bodies – warsztaty Jasmin Schaitl

Warsztaty przygotowane przez austriacką performerkę Jasmin Schaitl koncentrują się na  tworzeniu widzialnych i niewidzialnych relacji pomiędzy ludzkim ciałem a otoczeniem. Zwykłe nici krawieckie oraz czas mają stanowić podstawowe narzędzia służące do zaznaczania zmian w przestrzeni, co można rozpatrywać w kontekście twórczości takich artystów jak np. La Monte Young (Compositions 1960), Nam June Paik (Zen for Head) czy Pauline Oliveros. Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich osób zainteresowanych eksperymentami ruchowymi i pracą z ciałem – nie trzeba mieć żadnego doświadczenia w dziedzinie sztuk performatywnych.

Zapisy: Karol Gromek, gromek@bunkier.art.pl

 

5.05.2018 (sobota), godz. 15
Obecność: Złudzenie
Lorenzo Brusci, Paweł Krzaczkowski, Marcin Barski – Ghost Conference

Projekt Lorenza Brusciego, Pawła Krzaczkowskiego i Marcina Barskiego. Realizacja polega na stworzeniu wirtualnego hubu, fizycznej przestrzeni dla nierzeczywistej rozmowy: zaproszeni goście będą „rozmawiali” (na żywo – dzięki streamingowi internetowemu – i poprzez przesłane wcześniej nagrania) na tematy, których granice nakreślone zostaną na wcześniejszym etapie. Głosy, rozprowadzone w przestrzeni wystawienniczej za pomocą kilku zestawów nagłośnieniowych, poddawane będą delikatnej manipulacji dźwiękowej, całość oprawiona zostanie także w realizowaną na żywo kompozycję muzyczną. Gośćmi będą uznani artyści i akademicy z różnych rejonów świata, dzięki czemu niewyczerpalność zagadnienia zostanie dość wyraźnie zaprezentowana, choć oczywiście nie wyeksploatowana do końca. Ghost Conference nie jest koncertem, raczej trwającym kilka godzin zdarzeniem, w którym można uczestniczyć przez dowolnie długi czas.

 

10.05.2018 (czwartek), godz. 18
Spotkanie z Ryoko Akamą, prezentacja mumei edition SIX

 

11.05.2018 (piątek), godz. 18.30
Robbo. Solucja – premiera książki oraz pokaz wild demo z oryginalnego Atari 65 XE
Uczestnicy: Wojciech „Bocianu” Bociański, Piotr „Kroll” Mietniowski, Krzysztof „Kaz” Ziembik, Piotr Marecki

W 1989 roku Janusz Pelc napisał grę Robbo na 8-bitowe Atari, czyli jeden z pierwszych komputerów osobistych. Robbo, mały robocik, zbiera śrubki i musi się przedostać przez 56 planet. Gra osiągnęła status kultowej i doczekała się setek remiksów i przeróbek. Począwszy od lat 80., fani (kiedyś głównie młodzi chłopcy, dzisiaj dorośli mężczyźni) grają w tę grę, zbierają śrubki i uciekają przed wrogami (w tej roli nietoperze, latające oczy, diabełki itp.), jednocześnie piją piwo, palą papierosy, jedzą chipsy i opowiadają dowcipy. Jednym z miejsc, gdzie gra się w Robbo, są tzw. demoparties,  gromadzące komputerowych geeków, maniaków technologii, fanów dawnych komputerów. To właśnie oni są bohaterami Robbo. Solucji, czyli pierwszej wydanej w języku polskim książki generowanej komputerowo. Jej podstawą był generator tekstu napisany w Mad Pascal. Projekt został zaprezentowany w ramach wild compo podczas demoparty Silly Venture 2017 w Gdańsku. Sam program trwa 56 minut i generuje solucje do poszczególnych 56 planet. Jest jednak zaloopowany, więc generuje niewyczerpaną ilość solucji. Jedną z nich zawiera wydana książka.

 

26.05.2018 (sobota), godz. 18
Otwarcie partytury – wykład Piotra Tkacza

Sięgając zarówno po historyczne, jak i współczesne przykłady partytur graficznych i tekstowych, Piotr Tkacz opowie o tym, jak redefiniują one relacje między kompozytorem a wykonawcą. Utwory tego typu tworzą również nowe możliwości dla odbiorcy – warto się im bliżej przyjrzeć i zastanowić, w jaki sposób zmieniają ogólnie przyjętą kategorię „słuchacza”.

 

6.06.2018 (środa), godz. 18
Obecność: Przeniesienie
Adam Asnan – A Recording of Me Listening to Italo Disco on My Balcony
Panel dyskusyjny: Filip Szałasek, Marcin Dymiter, Marcin Barski, Paweł Szroniak

Ironiczna praca Adama Asnana pt. A Recording of Me Listening to Italo Disco on My Balcony stanowi punkt wyjścia do rozmowy o przeniesieniu znaczeń z przestrzeni rzeczywistej w przestrzeń sztuczną i zaaranżowaną na potrzeby prezentacji. Dyskusja dotyczyć będzie także wątków takich jak interpretacja i nadinterpretacja, postprawda i możliwość manipulacji percepcją słuchacza oraz praktyki podstępne” (czyli te, w których odbiorcę pracy dźwiękowej celowo wprowadza się w błąd). Dyskusja będzie przerywana nagraniami terenowymi, przenoszącymi rozmowę na nowe zagadnienia.

 

8.06.2018 (piątek), godz. 18.30
Literatura ambientowa – wykład Aleksandry Małeckiej i Piotra Mareckiego

Powszechnie znana jest wypowiedź Briana Eno, popularyzatora terminu ambient music, że muzyki niekoniecznie trzeba słuchać, ale „można traktować ją jako element otoczenia, w ten sam sposób, co kolor światła i dźwięk deszczu”. Przymiotnik „ambientowy” może odnosić się do wielu aspektów życia. Został także anektowany do opisu praktyk literackich, pisania i czytania tekstów. Wiek cyfrowy kieruje nas w stronę ambientowego sposobu lektury treści publikowanych w internecie, które mogą być traktowane jak plamy tekstu, analogicznie do plam dźwięku. Teksty w dobie cyfrowej nie są czytane głęboko, czytelnik prześlizguje się po nich, zaznacza, wraca do poszczególnych partii. Nierzadko za pomocą funkcji „kopiuj-wklej” gromadzi on wybrane informacje, staje się archiwistą. Czytanie skupione w tradycyjnym rozumieniu przy takim sposobie percypowania tekstu staje się tylko jednym z trybów lektury, wcale nie dominującym. W trakcie wykładu omówione zostaną wybrane projekty twórców takich jak Kenneth Goldsmith, Steven Zultanski, Holly Melgard, Kristen Gallagher, Shiv Kotecha i Tan Lin oraz eksperymentalne tłumaczenia wybranych książek na język polski, w tym pozycje z Linii Konceptualnej Ha!artu.


23.06.2018 (sobota), godz. 18
Spotkanie z Yun Ingrid Lee


__________________


Obecność
Cykl przygotowany przez Instytut Pejzażu Dźwiękowego

Nagrania terenowe są szczególną formą audialnego wyznaczania i opisywania przestrzeni. Czynnikiem, który poddamy tu szczegółowej analizie, będzie obecność – rozumiana zarówno jako obecność interpretatora/słuchacza, jak i artysty, decydującego się na gest wyznaczenia granic. W nawiązaniu do tematu wystawy skupimy się na praktykach i tematach bezpośrednio wskazujących na rozmywanie tych granic oraz poszerzanie (w nieskończoność, w niewyczerpalność) pola słyszenia.

Kurator: Marcin Barski

 

Współogranizatorzy:

Instytut Pejzażu Dźwiękowego to oddolna inicjatywa ludzi zainteresowanych field recordingiem, sound artem i szeroko pojętą tematyką przestrzeni dźwięku. Od pewnego czasu te tematy pojawiają się w dyskusjach, artykułach, na festiwalach, w edukacji czy galeriach sztuki. Oswajamy się z myślą, że dźwięk może stać się medium dla artystycznej wypowiedzi – wcale nie muzycznej. Ten proces trwa, ciągle jednak brak miejsca, w którym można czytać, myśleć, pogłębiać wiedzę z tego zakresu.

Naszym celem jest zbudowanie portalu poświęconego dźwiękowi, stworzenie miejsca wymiany myśli, przestrzeni dla informacji, edukacji i słuchania. Zapraszamy do lektury tekstów, wywiadów oraz do słuchania prac dźwiękowych. Mamy nadzieję, że będziemy regularnie spotykać się w Instytucie. Oprócz strony internetowej przygotowujemy także wydarzenia i realizacje artystyczne, publikacje, warsztaty oraz wykłady.

http://ipd.edu.pl

Korporacja Ha!art to krakowska instytucja, której celem jest promowanie nowych zjawisk w kulturze. Od 1999 roku wydaje młodą prozę i poezję, przekłady literatury zagranicznej, książki teoretyczne i eksperymentalne.

http://www.ha.art.pl/

 

Miejsce wydarzeń: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki