Gert Weigelt // Absolutnie Pina


Wystawa tancerza i fotografa Gerta Weigelta ukazuje przegląd spektakli Piny Bausch i Teatru Tańca z Wuppertalu w sekwencjach fotograficznych, kolażach oraz montażach wideo.

zdjęcia ze sztuk: Blaubart / Für die Kinder von gestern, heute und morgen / Danzón

zdjęcie ze sztuki Bamboo Blues

Gert Weigelt o wystawie:

„Od pamiętnego i przełomowego spektaklu Sacre du Printemps (Święto wiosny), 1975, towarzyszyłem Teatrowi Tańca z Wuppertalu jako fotograf. Od tamtego momentu fotografowałem wszystkie sztuki – sama Pina nazywała tak swoje produkcje – w oryginalnej obsadzie. Było ich razem 38.

Naturalnie jest rzeczą niemożliwą, by w ramach jednej wystawy przedstawić kompleksowo dzieło życia tej wybitnej choreografki. Mogłem starać się jedynie je przybliżyć. Zamiast podejmować daremny wysiłek dokumentowania, który z pewnością i tak by się nie powiódł, postawiłem na inny atut sztuki fotografii, mianowicie na jej artystyczną autonomię.

Moim celem było ukazanie całej choreografii danej sztuki w jednym zdjęciu. Zabieg niemal utopijny, ale z pewnością konieczny, jeśli chce się sprostać stawianym sobie wymaganiom, utrzymać wysoko postawioną poprzeczkę.

Starałem się przede wszystkim prześledzić sposób recepcji pojedynczych, niezależnych obrazów w opozycji do siły oddziaływania ujęć grupowych. Zastosowałem sekwencje ujęć pojedynczych zamiast grupowych. Poprzez celowe kombinacje pojedynczych zdjęć rodzą się zupełnie nowe relacje, zarówno natury formalnej, jak i emocjonalnej. Fotografia jest szkołą patrzenia i jako absolutnie autonomiczne medium przyczynia się prawdopodobnie do nowego, bardziej intensywnego, świeższego przeżycia każdego wydarzenia scenicznego Piny. Teraz, kiedy jej już nie ma, kiedy nie sprawuje ona pieczy nad wszystkim, co dzieje się na scenie, rodzi się pytanie o autentyzm. Prezentowane fotografie nie pozostawiają jednak wątpliwości. Nad nimi wszystkimi unosi się bowiem duch wielkiej choreografki. Wszystkie są dogłębnie przesycone osobowością tej wielkiej artystki. Absolutnie Pina!”.

 

zdjęcie ze sztuki Keuschheitslegende

 

zdjęcia ze sztuk: Le sacre du Printemps / Vollmond / Le sacre du Printemps

Gert Weigelt

Karierę zawodową rozpoczynał jako tancerz. Odebrał klasyczne wykształcenie i – tańcząc w Szwedzkim Królewskim Balecie, Balecie Birgit Cullberg oraz Teatrze Duńsim – miał okazję współpracować z wybitnymi choreografami, jak: Hans van Manen, Jerome Robbins, Jiri Kylian, Kurt Jooss, Glen Tetley i Birgit Cullberg. Po zakończeniu kariery tanecznej odbył studia fotografii artystycznej w Kolonii. Tańcowi pozostał wierny. Bardzo szybko zyskał sławę wybitnego fotografa tańca. Swoją działalnością artystyczną przyczynił się do upowszechnienia formującego się wówczas teatru tańca. Od połowy lat siedemdziesiątych stał się niemal jego kronikarzem, dokumentując pracę: Piny Bausch, Hansa van Manen, Susanne Linke, Williama Forsythe’a, Gerarda Bohnera i wielu innych. Sporo miejsca, poza działalnością publicystyczną, poświęca portretowi i inscenizowanej fotografii ciała. Opracował też sześć krótkich filmów wideo tańca dla telewizji, które zyskały uznanie i wyróżnienia na festiwalach.

www.gert-weigelt.de

Gert Weigelt

© Gert Weigelt

 

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE

3.04.2012 (wtorek), godz. 19 // Podążając za Piną
Zwiedzanie wystawy w towarzystwie Gerta Weigelta. To okazja do rozmowy na temat zdjęć oraz do wysłuchania wspomnień artysty związanych z Piną Bausch i jej teatrem.

Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Bunkier Sztuki.

4.04.2012 (środa), godz. 17 // Pina 3D
Goethe-Institut Krakau, Kino Pod Baranami i Galeria Bunkier Sztuki zapraszają na pokaz filmu Pina w reżyserii Wima Wendersa. Projekcja odbędzie się w Kinie Pod Baranami w technice 3D.

Pina, reż. Wim Wenders, 103 min, Niemcy/Francja/Wielka Brytania 2011.

Pina nie jest biografią zmarłej przed dwoma laty choreografki Piny Bausch. To raczej hołd złożony jej twórczości przez Wima Wendersa i hymn na cześć sztuki. W subtelnym, wyciszonym filmie niemiecki twórca staje w obronie najdelikatniejszych wartości – uczuć, piękna, szacunku dla drugiego człowieka. Reżyser zarejestrował najważniejsze przedstawienia artystki – Święto wiosnyVollmond i Café Müller. Poprosił członków jej zespołu o wykonanie części układów na ulicach niemieckiego Wuppertalu. W filmie niemal nie padają słowa, środkiem ekspresji tancerzy jest ciało.
[opis dystrybutora filmu]

Obowiązują bilety wstępu do kina.

14.04.2012 (sobota), godz. 18 // Wieczór z Piną. Przegląd filmów
Orfeusz i Eurydyka, reż. Pina Bausch, 104 min, Francja 2008.

muzyka: Christoph Willibald Gluck
kostiumy: Rolf Borzik

Inscenizacja osiemnastowiecznej opery Glucka Orfeusz i Eurydyka, której premiera odbyła się w 1975 roku w Wuppertalu, w niemieckiej wersji językowej. Był to ostatni spektakl Piny oparty na klasycznym libretto. W 2005 roku został ponownie zrealizowany z paryskim zespołem Opéra Garnier w oryginalnej scenografii i kostiumach.

Wprowadzenie: Tomasz Ratajczyk
Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Bunkier Sztuki.

21.04.2012 (sobota), godz. 20 // Wieczór z Piną. Przegląd filmów
Święto wiosny
, reż. Pina Bausch, 52 min, Niemcy 1975.

muzyka: Igor Strawinski
kostiumy: Rolf Borzik

Przełomowa wersja baletu Igora Strawinskiego Święto wiosny. Powstała w 1975 roku w Wuppertalu. „Odsłoniętą scenę wyłożono warstwą torfu, który w miarę trwania spektaklu coraz bardziej brudził skromne kostiumy i ciała tancerzy. Sam taniec zaś był niezwykły – niemal przytłaczał fizycznością. Monumentalna grupa mężczyzn ubranych tylko w czarne spodnie i kobiet w cielistych tunikach kontrastowała z postacią ofiarnicy w czerwonej sukience, którą Pina ukazała jako obiekt nienawiści podszytego uprzedzeniami i mizoginią tłumu. (…)Dzięki tej realizacji Pina weszła na taneczne salony”.
[Wojciech Klimczyk, Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca, Kraków 2010]

Wprowadzenie: Tomasz Ratajczyk
Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Bunkier Sztuki.

21.04.2012 (sobota), godz. 21:30 // Wieczór z Piną. Przegląd filmów
Café Müller
, reż. Pina Bausch, 49 min, Niemcy/Francja 1987.

muzyka: Henry Purcell
kostiumy: Rolf Borzik

Zapis spektaklu, którego premiera odbyła się w 1978 roku w Wuppertalu. Przedstawienie złożone z luźnych, niepowiązanych ze sobą bezpośrednio, pełnych emocji epizodów. Jest uznawane za najbardziej osobistą ze sztuk Piny Bausch.

Wprowadzenie: Tomasz Ratajczyk
Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Bunkier Sztuki.

25.04.2012 (środa), godz. 18 // Wizjonerzy ciała
Jak kształtuje się współcześnie tożsamość tańca? Jakie są jego związki z teatrem? Panel dyskusyjny poświęcony tematyce współczesnego tańca, połączony z promocją książki Wojciecha Klimczyka Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca (Kraków 2010).
Udział wezmą: Wojciech Klimczyk, Anna Królica, Witold Mrozek, Weronika Szczawińska.

Organizatorzy: Wydawnictwo Korporacja Ha!art i Galeria Bunkier Sztuki

26.04.2012 (czwartek), godz. 17 // Pina 3D
Goethe-Institut Krakau, Kino Pod Baranami i Galeria Bunkier Sztuki zapraszają na pokaz filmu Pina w reżyserii Wima Wendersa. Projekcja odbędzie się w Kinie Pod Baranami w technice 3D. Obowiązują bilety wstępu do kina.

28.04.2012 (sobota) // Wieczór z Piną. Przegląd filmów

godz. 18
Kontakthof z udziałem kobiet i mężczyzn po 65 roku życia, reż. Pina Bausch, 149 min, Niemcy/Francja 2007.
muzyka: Juan Llossas, Charlie Chaplin, Anton Karas, Jean Sibelius i inni
kostiumy: Marion Cito (wg projektów Rolfa Borzika)

W 2000 roku Pina Bausch wznowiła spektakl Kontakthof z 1978 roku, który w swoim czasie wywołał skandal w Wuppertalu i został uznany za radykalny feministyczny manifest artystki. Tym razem do udziału w projekcie zaprosiła seniorów, niebędących profesjonalnymi tancerzami.

godz. 21
Tańczące marzenia
, reż. Anne Linsel, Rainer Hoffmann, 89 min, Niemcy 2010.

Film dokumentujący pracę Piny Bausch nad trzecią wersją spektaklu Kontakthof, do udziału w której zaprosiła w 2008 roku nastolatków w wieku od czternastu do osiemnastu lat.
„Udział w projekcie to dla nich zaszczyt i nie lada wyzwanie. Jak sami przyznają – jeszcze nigdy nie przeżyli tego, co teraz odgrywają na scenie. Widzimy, jak stopniowo przełamują nieśmiałość, uczą się dotyku, otwierają się. Kolejne próby dodają im siły i pewności siebie. Tanzträume w subtelny sposób ukazuje, jak praca pod czujnym okiem Piny i jej współpracowniczek nie tylko rozwija ich taneczne umiejętności, ale przede wszystkim kształtuje ich wrażliwość i zmienia ich jako ludzi”.
www.stopklatka.pl

Wprowadzenie: Tomasz Ratajczyk.
Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Bunkier Sztuki

Absolutnie Pina z przewodnikiem
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wystaw prezentowanych w Bunkrze? Nie wystarcza Ci samodzielny spacer po salach wystawowych? Chcesz spędzić czas w interesujący sposób? Zapraszamy na zwiedzanie wystawy w towarzystwie przewodnika!
Czas oprowadzania: 45-60 minut. Minimalna liczba uczestników: 5 osób.
Możliwe są także oprowadzania w języku angielskim, francuskim, niemieckim i włoskim.

Jak zamówić warsztaty i oprowadzania?
Minimum dwa dni przed planowaną wizytą w Bunkrze, telefonicznie lub mailowo:
Anna Lebensztejn: +48 12 422 10 52, w. 106, lebensztejn@bunkier.art.pl