Patrick Tresset, HUMAN STUDY #1. 5 Robots Named Paul. Instalacja robotyczna


Human study to futurystyczna lekcja rysunku. Dla pracy Patricka Tresseta modelem i inspiracją jest człowiek, a w roli artysty występują roboty. Sesje rysunkowe mają charakter performansu i trwają około trzydziestu minut. Podczas festiwalu Patchlab będzie można zostać modelem. Wszystkich chętnych zapraszamy do rejestracji on-line.

Jest ich piątka, wszystkie mają na imię Paul. Wyglądają identycznie, zindywidualizowane są jedynie ich oczy – staromodne cyfrowe aparaty fotograficzne i kamerki internetowe. Są pochłonięte rysowaniem, a brzmienie ich silniczków tworzy improwizowaną ścieżkę dźwiękową, jakbyśmy równocześnie słuchali noisowego zespołu.

Prezentowana instalacja jest wynikiem badań nad percepcyjnymi, poznawczymi i motorycznymi procesami zachodzącymi u ludzi podczas tworzenia przez nich rysunków. Sposób, w jaki roboty rysują, naśladuje technikę samego Tresseta. Niezwykle ważne jest to, jak autor instalacji dba o jakość generowanych prac. Tresset nieustannie pracuje nad systemem kontrolującym rysunek wykonywany przez robota i przy każdej ekspozycji, przed powstawaniem nowych prac, jest on ponownie dostrajany.

Instalacja powstała we współpracy z Tate Modern i miała premierę w 2012 roku na festiwalu Merge w Londynie. Była prezentowana na Ars Electronica w Linzu, BIAN w Montrealu, Japan Media Festival w Kioto oraz Update_5 w Ghent, gdzie została nagrodzona nagrodą publiczności i trzecią nagrodą jury.

Powstałe rysunki są własnością Ateliers Patrick Tresset Ltd. Dozwolona jest reprodukcja w postaci cyfrowego zdjęcia. Rysunki wykonane przez roboty stają się częścią innej grafiki zatytułowanej The Collection, która zawiera już ponad trzydzieści tysięcy rysunków.

 

Patrick Tresset jest francuskim artystą i naukowcem badającym komputacyjną kreatywność, sztukę i nasze relacje z robotami. Po uzyskaniu dyplomu z informatyki biznesowej przeprowadził się do Londynu, gdzie zaczął malować. W latach 1991–2003 jego prace były prezentowane na licznych indywidualnych i zbiorowych wystawach w Londynie i Paryżu. Od 2003 roku zajmuje się komputerowymi i robotycznymi systemami zdolnymi do symulacji artystycznej aktywności.

Ukończył również kierunek Sciences in Arts Computing na Goldsmiths (Uniwersytet Londyński). Wspólnie z profesorem Frederikiem Fol Leymarie prowadził projekt „AikonII”, w ramach którego badali zdolności do obserwacyjnego szkicowania poprzez zastosowanie modelowania komputerowego i robotyki. Tresset jest autorem programu nauczania kreatywnej robotyki dla studentów studiów podyplomowych na Goldsmiths w ramach kursu Computational Arts.

Praca prezentowana jest w ramach 7. edycji Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab 2018 zatytułowanej ARTBOTY poświęconej światu, którego coraz większą część stanowią inteligentne algorytmy i kreatywna sztuczna inteligencja.

Pełny program festiwalu znajduje się na stronie: patchlab.pl <http://patchlab.pl>