To pierwszy epizod trzyczęściowej podróży filmowej, którą artystka odbyła z Berlina przez Europę Środkowo-Wschodnią na wschód, zatrzymując się na dłużej w Odessie i Stambule. Ottinger portretuje, jak sama to ujęła, „miejsca i światy, którymi nie są zainteresowane media, a które pozostają na łasce i niełasce zapomnienia”. Przywiązując wagę do szczegółu – tak materialnego, jak emocjonalnego – i z szacunkiem traktując wszystkich napotkanych na swej drodze, stworzyła poruszający obraz „transformacji”: biedy, beznadziei i niepokoju. Ottinger patrzy na to, co niewidzialne lub niedostrzeżone, na doświadczenia historyczne, które jako takie nie zostały zarejestrowane lub po prostu wyparto je, na bohaterki i bohaterów, których dotąd pomijano w wielkich narracjach. Ponadto film czerpie z bogatych źródeł literackich i filozoficznych, stając się z jednej strony zapisem wyprawy etnograficznej, z drugiej medytacją o historii.
O artystce:
ULRIKE OTTINGER (1942) – niemiecka reżyserka, dokumentalistka, fotografka. Autorka licznych filmów, w tym Madame X (1977) – filmu o piratkach, który w swoim czasie wywołał niemałą kontrowersję oraz berlińskiej trylogii: Freak Orlando (1981), Johanna D’Arc of Mongolia (1989), Taiga (1992). Jest także autorką licznych projektów fotograficznych. Jej prace pokazywano w najważniejszych muzeach i galeriach na świecie. Strona artystki: ulrikeottinger.com/.
O prowadzącej:
JOANNA SOKOŁOWSKA– kuratorka związana z Muzeum Sztuki w Łodzi. Autorka wystaw i publikacji badających artystyczne sposoby przepracowania transformacji ekonomicznych, feministycznych ujęć reprodukcji społecznej i modelowania ekologii przyszłych wspólnot. Wybrane wystawy: For beyond that horizon lies another horizon (Edith-Ruß-Haus für Medienkunst, Oldenburg, 2017), Ćwiczenia w autonomii. Tamás Kaszás we współpracy z Anikó Loránt (ex-artists’ collective) (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2016), Wszyscy ludzie będą siostrami (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2016), Jabłko. Introdukcja. (Ciągle i ciągle od nowa) (współnie z Aleksandrą Jach, Susanne Titzt; Muzeum Sztuki w Łodzi/ Museum Abteiberg, Mönchengladbach, 2015), Niewczesne historie (wspólnie z Jarosławem Lubiakiem, 2015), Huseyin Bahri Alptekin. Zajścia, zdarzenia,okoliczności, przypadki, sytuacje (wspólnie z Magdaleną Ziółkowską, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2014), Oczy szukają głowy do zamieszkania (wspólnie z Aleksandrą Jach, Katarzyną Słobodą, Magdaleną Ziółkowską, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2011), Robotnicy opuszczają miejsca pracy (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2010), Inne miasto – inne życie (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki i przestrzenie publiczne, Warszawa, 2008).
Ilustracja: Ulrike Ottinger, „Southeast Passage”, cz. I: „Wroclaw–Varna”, kadr z filmu. Dzięki uprzejmości artystki
14.11.2017
Odzyskiwanie przeszłości, wyobrażanie siebie. Twórczość Deimantasa Narkeviciusa
Prezentacja filmów i rozmowa z artystą: Justė Jonutytė
100 min
28.11.2017
Artystyczne przetwarzanie przeszłości i teraźniejszości – odwaga działania
Yael Bartana, JRMiP (2012), 100 min
Pokaz fragmentów dokumentacji i rozmowa: Roma Sendyka, Sebastian Cichocki
12.12.2017
Douglas Gordon, „I had nowhere to go” (2016), 100 min
Rozmowa z artystą i komentarz: Krzysztof Pijarski
140 min
Wydarzenie w ramach projektu Trauma & Revival
Organizator projektu: Palais des Beaux-Arts (BOZAR)
Partnerzy: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki (Kraków), Zentrum für Kunst und Medientechnologie (Karlsruhe), Cittadellarte-Fondazione Pistoletto (Biella), Uniwersytet Jyväskylä, kim? Contemporary Art Centre (Ryga)
Partnerzy zrzeszeni: Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina (Moskwa), Galeria Trietiakowska (Moskwa), Galeria ROSIZO (Moskwa), Austriackie Forum Kultury / Ambasada Austrii w Moskwie
Współpraca: Widok. Fundacja Kultury Wizualnej
Przy wsparciu Programu „Kreatywna Europa” Unii Europejskiej
Informacje główne
31.10.2017 (wtorek), godz. 18
Informacje dodatkowe
Trauma & Revival. Wyobrażanie sobie przyszłych przeszłości / mierzenie się z historią
Pokazy filmów
III edycja
Miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
pl. Szczepański 3a, Kraków
Kuratorka: Katarzyna Bojarska (we współpracy z Iwoną Kurz)
Komentarz: Joanna Sokołowska
160 min