Permanentnie ignorowana i demonizowana. Szkalowana za nieprzystawalność do życia. Architektura powojennego modernizmu wydaje się być współcześnie jedynie niechcianym reliktem PRL-u. Czy słusznie? Czy ma jeszcze szansę na społeczną akceptację i integrację z oczekiwaniami jej mieszkańców?
Ideowa niezależność architektury modernizmu – programowa racjonalność i funkcjonalizm – zrodziły się z potrzeby stworzenia przestrzeni życia na miarę i możliwości nowoczesnego człowieka. Geometryczny porządek był kierowany potrzebą przywrócenia ładu w życiu i architekturze. Jej tragicznie wypaczony obraz to bloki z wielkiej płyty – optymalizacja i ekonomizacja przestrzeni mieszkalnej człowieka – niekompletne osiedla „bez wyobraźni”. Szare blokowiska, brutalistyczna architektura betonu, prefabrykowane wspomnienie minionego systemu. Powojenny modernizm to naturalny krajobraz polskich miast. Architektura codzienności. Mimo to pozostaje wykluczona i „niewidzialna”. Epidemia pasteolozy – opisane przez Filipa Springera powszechne „kolorowanie” budynków – to przejaw pogłębiającego się kryzysu i społecznej bezradności. Powierzchowna „ładność” jest niewystarczająca. Lecz co innego pozostaje?
Odpowiedź jest prosta i trudna zarazem: EMANCYPACJA. Społeczne oswojenie. Wyzwolenie z błędnych założeń, uprzedzeń i stereotypów. Świadoma demokratyzacja i aktywizacja. Powrót do źródeł idei funkcjonalnej, humanistycznej i higienicznej przestrzeni.
Zapraszamy na warsztaty estetyczne skierowane do kadr kultury, aktywistów miejskich, artystów, badaczy oraz wszystkich tych, dla których troska o właściwy obraz powojennego modernizmu stanowi ważny element codziennego życia w mieście. Wydarzenie jest realizowane w ramach festiwalu „BETON BRUTour KRK”.
Udział w warsztatach jest bezpłatny. Obowiązują wcześniejsze zapisy.
Zgłoszenia prosimy kierować na adres: beton.brutour@gmail.com do 25 listopada 2014.
Paulina Hyła (ur. 1989) – historyczka sztuki, edukatorka i animatorka kultury. Prowadzi badania na temat architektury nowoczesnej oraz społeczno-kulturowych aspektów kształtowania przestrzeni miejskich. Od 2013 roku bada spuściznę Krystyny Różyskiej-Tołłoczko, architektki Miejskiego Pawilonu Wystawowego w Krakowie (dzisiejszej Galerii Bunkier Sztuki). Współkuratorka festiwalu „BETON BRUTour KRK”.
Więcej o „BETON BRUTour KRK” tutaj >>
Warsztaty są organizowane przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w ramach rocznego projektu Pawilon Wystawowy. Kształcenie kadr kultury, współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Pawilon Wystawowy. Kształcenie kadr kultury w zakresie sztuki współczesnej. Warsztaty to cykl wydarzeń skierowany do artystów, kuratorów, edukatorów, studentów kierunków humanistycznych i tych związanych ze sztuką, pragnących rozwijać swój warsztat zawodowy. Odwołuje się on do pierwotnej funkcji galerii – salonu, przesuwa jednak akcent w rozumieniu terminu z przestrzeni wystaw ku bardziej intymnemu miejscu spotkań, dyskusji i kształtowania idei, jak rozumieli go choćby goście paryskiego salonu Gertrudy Stein. W ramach spotkań kierowanych do określonych odbiorców będziemy zastanawiać się nad różnymi przesłankami, w oparciu o które kształtuje się praktyka artystów, kuratorów, edukatorów i animatorów kultury, ale też urzędników pracujących w służbie sztuki. Interesować nas będą jej formy i nowe ujęcia oraz ich implementacja. Będziemy obserwować zmiany, jakie dokonały się we współczesnych instytucjach wystawienniczych, te dotyczące sposobów budowania ekspozycji, rozumienia przestrzeni wystawienniczej, i te związane ze strategiami rozwijania kontaktu z publicznością. W 2014 roku spróbujemy rozbudzić naszą wyobraźnię, wspomóc myślenie abstrakcyjne, nauczymy się dostrzegać i rozwijać pomysły oraz inspirować. Zastanowimy się, jak aspekty sztuki rozumianej jako praca z wrażliwością i emocjami przełożyć na otaczającą nas rzeczywistość, a także jak manifestuje się nasza postawa. Skupimy się na podstawowych aspektach warsztatu kuratora, trenując pióro, świadome bycie w przestrzeni ekspozycyjnej i środowisku Internetu; oraz edukatora, pytając o rolę jego pasji i zaangażowania oraz badając przydatność różnych narzędzi artystycznych w codziennej praktyce. Dodatkowym punktem tegorocznej edycji programu jest przyszłoroczny jubileusz otwartego w 1965 roku krakowskiego Pawilonu Wystawowego i związane z nim rozważania na temat estetycznego i etycznego dziedzictwa nowoczesności.
Kuratorki: Anna Bargiel, Ewa Tatar
Współpraca kuratorska i koordynacja: Anna Batko
Informacje główne
28.11.2014 (piątek), godz. 16-19
Informacje dodatkowe
Miejsce: FORUM Przestrzenie
Prowadzenie: Paulina Hyła