► Jakub Woynarowski | Outopos

Design po kapitalizmie


Zapraszamy na spotkanie z wyjątkowo ciekawymi twórcami designu – Grzegorzem CholewiakiemBartoszem Muchą.

 

Grzegorz Cholewiak. Urodził się w Tarnowie w 1978 roku. Z wykształcenia artysta projektant, stolarz, konserwator. Stypendysta CEEPUS i Sokrates Erasmus, studiował w Słowenii i Finlandii. Laureat I nagrody Gerlach (2005), a także I nagrody w międzynarodowym konkursie Recycling Designpreis (2009) za projekt serii szklanych pater wykonanych z starych kineskopów telewizyjnych. Jego prace charakteryzują się prostotą i elegancją. W swej praktyce stosuje ekologiczną zasadę odpowiedzialnego projektowania. Obecnie w Berlinie i Krakowie prowadzi multidyscyplinarną pracownię projektową Dot Studio. Studio realizuje kompleksowe projekty form przemysłowych o wysokich wymaganiach funkcjonalnych i estetycznych. Wzory Dot Studio były kilkukrotnie nagradzane w konkursach, a także wystawiane na targach i wystawach w Europie.

„Jeśli potraktujemy termin eko dizajn jako zbiór pojęć, to obok artrecyclinghandmade, znajdziemy: slow food, segregacja, recykling, ale też cradle to cradle, odpowiedzialne projektowanie, zasada 3R. Z tymi trzema mocno się utożsamiam, to mogłoby opisywać moje działania projektowe” (Grzegorz Cholewiak).

 

Bartosz Mucha. Urodził się w Krakowie w 1978 roku. Z wykształcenia artysta, grafik, projektant 2 i 3D, wokalista, twórca marki poor design. W 2004 uzyskał dyplom w Pracowni Projektowania Plakatu prof. Piotra Kunce (ASP w Krakowie). Jego twórczość prezentowana była m.in. podczas indywidualnych wystaw w Galerii BB w Krakowie i we Wrocławiu (2005) oraz Galerii F.A.I.T. w Krakowie (2006). Współorganizator i uczestnik projektu Konsum.pl w Weimarze (2006), a także uczestnik wielu wystaw zbiorowych, m.in. Festiwal Plakatu (Kraków 1998, 1999 i 2002), Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej (Bunkier Sztuki, Kraków 2004), Available art – sztuka na sprzedaż (2004, 2005), Odlot (Wiedeń 2006). Twórczość Bartosza Muchy sytuuje się na pograniczu sztuki i designu. Posługuje się wprowadzonym przez siebie pojęciem fiksacji funkcjonalnej, która oznacza nieumiejętność dostrzeżenia nowego użycia obiektu skojarzonego uprzednio z innym celem, występuje przeciwko stereotypom dotyczącym funkcjonalności przedmiotów użytkowych i schematom dotyczącym sposobów życia we współczesnym społeczeństwie. Od roku akademickiego 2006/07 pracuje w Instytucie Sztuki AP. Prowadzi zajęcia z projektowania graficznego, projektowania stron www i grafiki edytorskiej.

W 2003 roku Mucha stworzył fikcyjną firmę POOR Design, która jest ironicznym komentarzem do współczesnego konsumpcjonizmu. POOR „oferuje” nietypowe sprzęty codziennego użytku: wygodny „duporet”, którego konstrukcja jest tak prosta, że możemy go własnoręcznie złożyć przy użyciu dołączonego śrubokręta, „gwizdół” – filcowy stolik przypominający gwiazdę, „smutawki”, czyli przytulanki dla dorosłych, „nervosol” – lekarstwo na uspokojenie, wykonane z foli bąbelkowej. Wszystkie swoje produkty tworzy z pospolitych materiałów, takich jak filc, guma czy płyta OSB. Właśnie taka jakość produktów współgra z założeniami marki POOR.

„Wyłonił mi się dziwny, niepokojący i przewrotny świat. Serfując po Internecie, napotkałem myślących podobnie. Czuję, że nie jestem sam, że odnalazłem swoje plemię. Odkryłem holenderski design i całą masę artystów. Wciąż klaruję swoją wizję sztuki. Zamknąłem obiekty w klamry marki POOR i portalu internetowego, by (mimo że przedmioty są czasem z różnych światów) stworzyć wrażenie całości. Przedstawiam alternatywną propozycję codziennego funkcjonowania, model życia produkowany w wyimaginowanej fabryce utopijnego wynalazcy” (Bartosz Mucha).