Adam Rzepecki, Stary Rzepecki patrzy na młodego Rzepeckiego


Wystawa w Bunkrze Sztuki jest pierwszą w Krakowie tak obszerną prezentacją prac Adama Rzepeckiego. W dużej mierze ma charakter retrospektywny i jest podzielona na dwie części.

Pierwsza, mieszcząca się w przestrzeniach parteru, to prezentacja prac (głównie fotografii), które w większości powstawały w latach 70. i 80. Tworzą one kilka grup poruszających takie tematy jak między innymi: eksperymenty formalne z medium fotograficznym, doświadczenia z performansem, ironiczna refleksja dotycząca statusu artysty, dialog z dokonaniami innych twórców, swoboda artystyczna, fenomen „Kultury Zrzuty” oraz podział na sztukę męską i inną.

Tę część wystawy uzupełniają prace innych artystów (Grupy „Łódź Kaliska”, Andrzeja Różyckiego, Marka Janiaka, Jacka Kryszkowskiego, Zbigniewa Libery, Grupy SEM, Anastazego Wiśniewskiego, Ryszarda Grzyba, Tibora Várnagy, Piotra Lutyńskiego i poety Miłosza Biedrzyckiego), którzy wywarli wpływ na twórczość Adama Rzepeckiego lub zajmują ważne miejsce w jego biografii. Ten aneks osadza dorobek twórcy w szerszym kontekście sztuki polskiej.

Druga część wystawy, zajmująca pierwsze piętro Bunkra Sztuki, w znacznym stopniu jest opowieścią prywatną związaną z przeżyciami artysty – przebytą chorobą i procesem zdrowienia. Te trudne doświadczenia zaowocowały głębszym postrzeganiem życia w kontekście wszechświata i wieczności, co znalazło swoje odzwierciedlenie w najnowszych realizacjach.

Tytuł wystawy – Stary Rzepecki patrzy na młodego Rzepeckiego jest równocześnie tytułem rzeźby, która powstała specjalnie na tę prezentację. W tej wystawie twórca podsumowuje swoje życie i dorobek. Stosuje ciekawą strategię polegającą na pojawieniu się w dwóch postaciach. Dojrzały artysta spotyka się z młodym artystą i pokazuje, że to wszystko, co młody przeczuwał – dorosły już wie.

 

Adam Rzepecki (ur. 1950)

Uprawia malarstwo i fotografię, tworzy wideo, performanse i instalacje. W latach 1973–1979 studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 1979 roku jest członkiem Grupy „Łódź Kaliska”, a od 1990 roku – grupy Stacja Pi.Stacja. W latach 1978–1981 prowadził Jaszczurową Galerię Fotografii w Krakowie. Współtworzył „Kulturę Zrzuty”. Jego prace znajdują się w kolekcjach CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Sammlung Verbund w Wiedniu.

 

Program wydarzeń towarzyszących (ze względu na stan epidemiczny program może ulec zmianie):

 

19.4.2020, niedziela, godz. 12, Oprowadzanie kuratorskie z udziałem artysty. Prowadzenie: Monika Kozioł

8.5.2020, piątek, godz. 18, Performans Krynica

Patroni medialni wystawy: