Piotr Lutyński, Budda, Mars i jeleń


Skąd wiemy, że to, co widzimy, istnieje naprawdę? Jak uchwycić nieuchwytne i opisać pełnię naszych doświadczeń? Czy to w ogóle możliwe w obliczu ogromu wszechświata i jego wielowymiarowej natury? Te egzystencjalne pytania wyłaniają się z prac Piotra Lutyńskiego, które zostaną zaprezentowane na wystawie w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki. Najnowsze dzieła, stworzone specjalnie na wystawę, będą zestawione z pracami z lat 2003–2018. Zaprezentowane zostaną obrazy, obiekty, kolaże, filmy, a także dokumentacja działań w pracowni oraz przestrzeni publicznej. Artysta, zafascynowany naturą, materią, fizyką kwantową i kosmosem, dzieli przestrzeń według tych tematów, w wyniku czego powstało pięć obszarów. Przestrzeń Buddy prezentuje postacie z ustawioną na środku figurą istoty oświeconej otoczoną obrazami, w których dominują proste formy centryczne o żywych barwach. Powstaje w ten sposób przestrzeń o charakterze sakralnym, kontemplacyjnym. Przestrzeń Marsa to miejsce wypełnione wielkoformatowymi płótnami i obiektami wolnostojącymi o geometrycznych kształtach oraz zdjęciami tytułowej planety. Przestrzeń zwierzęcia to aranżacja pseudomieszczańskiego salonu zbudowana ze znalezionych przedmiotów i mebli, połączona z dramatem martwego jelenia, uprzedmiotowionego przez cywilizację. Towarzyszą temu kompozycje z elementów organicznych takich jak rogi jelenia, ptasie jajka, szkielety kur. Obszar symboli biologicznych tworzą obrazy skrzynkowe, które powstają od lat 90. Skomponowane są one z ziaren zbóż, muszli ślimaków, nasion, wosku i martwych owadów. Te obiekty zderzają w sobie abstrakcję malarstwa z realizmem natury. Powstaje niezwykłe zestawienie, które – jak mówi autor – pozwala na „ujawnienie się naturalności natury i sztuczności sztuki”. Podsumowaniem tych fascynacji jest film, do którego artysta zaangażował bohatera pochodzącego z Podkarpacia, który przejechał z Piotrem Lutyńskim Polskę i objaśniał świat – według instrukcji artysty – za pomocą pojęć zaczerpniętych z fizyki kwantowej. Przestrzeń Projektu KR 736EJ zawiera dokumentację działań wokół autobusu i pracowni artysty. Odrębność ekspozycji galerii scalają manekiny w strojach zaprojektowanych przez artystę, zainspirowane pracami Kazimierza Malewicza.

W dziełach Lutyńskiego widać nieposkromione pragnienie poznania świata, obecnie ze szczególnym naciskiem na nauki ścisłe. Piotr Lutyński podchodzi do swoich fascynacji z czułą ironią. Sztuka jest dla niego wszechświatem, w obrębie którego może w swobodny sposób mieszać naukę, naturę, emocjonalność i doświadczenia malarstwa.

Na wystawie Piotra Lutyńskiego zostaną pokazane fotografie wspólnego projektu z Jarosławem Rodyczem i Michaelem Wickersonem Kansas w ogniu oraz tkanina autorstwa Anny Nawrot Obraz dla Piotra.

Piotr Lutyński (ur. 1962)

W latach 1983–1990 studiował na Wydziale Pedagogiczno-Plastycznym Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury. Piotr Lutyński jest wszechstronnym artystą intermedialnym. Tworzy malarstwo, obiekty, instalacje, performanse muzyczne, pokazy multimedialne. W zaskakujący sposób łączy naturalne tworzywa, m.in. ptasie jaja, trawy, pióra, kamienie, owady lub wosk, z gotowymi obiektami i abstrakcyjnym malarstwem. Niektóre z jego obiektów i instalacji stają się „przedmiotami użytkowymi” nie tylko dla zwierząt.

 

Wydarzenia towarzyszące wystawie:

8.2.2020, sobota, godz. 18 
Performans muzyczny zespołu Rdzeń: Piotr Lutyński – skrzypce, Marek Kozica – wiolonczela, Adam Rzepecki – perkusja, Ewa Wiosna Małas-Libera – saksofon, Zbigniew Libera – perkusja, Fryderyk Lutyński – gitara

16.2.2020, niedziela godz. 12
Oprowadzanie po wystawie z udziałem Piotra Lutyńskiego

8.3.2020, niedziela, godz. 12.00
Warsztaty dla dzieci prowadzone przez Piotra Lutyńskiego

14.3.2020, sobota, godz. 18
Koncert zespołu Ryszard Krynicki & Rdzeń 2 w składzie: Ryszard Krynicki – recytacja, Piotr Lutyński – skrzypce, Grzegorz Kosowski – gitara elektryczna, Kacper Ivo Matuszewski – perkusja, Fryderyk Lutyński – instrumenty klawiszowe