Piotr Lutyński, Budda, Mars i jeleń
Jak uchwycić i opisać pełnię naszych doświadczeń? Czy jest to możliwe w obliczu ogromu wszechświata? Te egzystencjalne pytania wyłaniają się z prac Piotra Lutyńskiego, które zostaną zaprezentowane na wystawie w Galerii Bunkier Sztuki. Najnowsze dzieła będą zestawione z pracami z lat 2003–2018 – z obrazami, obiektami, kolażami, filmami, a także dokumentacją działań w przestrzeni publicznej.
Artysta – zafascynowany naturą, materią, fizyką kwantową i kosmosem – dzieli przestrzeń ekspozycyjną według tych tematów.
Przestrzeń Buddy – z ustawioną na środku figurą istoty oświeconej – prezentuje postaci otoczone obrazami, w których dominują proste układy geometryczne o żywych barwach, typowych dla twórczości tego artysty. Ta przestrzeń ma charakter kontemplacyjny.
Przestrzeń Marsa to miejsce wypełnione wielkoformatowymi płótnami i obiektami o geometrycznych kształtach oraz zdjęciami planety Mars. Ta przestrzeń symbolizuje ludzkie marzenia i kierunki przyszłej ekspansji.
Przestrzeń zwierzęcia udaje mieszczański salon. Tradycyjne mebelki są tu zderzone z martwą – w dosłownym znaczeniu tego słowa – naturą. Wystrój uzupełniają kompozycje z rogów jelenia, ptasich jaj oraz szkieletów kur.
Symbole biologiczne pojawiają się w obrazach skrzynkowych, które powstają od lat 90. Skomponowane są z ziaren zbóż, muszli ślimaków, nasion, wosku i martwych owadów. Te obiekty zderzają abstrakcję malarską z realizmem natury. Powstaje zestawienie, które – według artysty – pozwala na „ujawnienie się naturalności natury i sztuczności sztuki”. Podsumowaniem tych fascynacji jest film, do którego artysta zaangażował górala z Podkarpacia, z którym przejechał Polskę. Ta przestrzeń zderza codzienność ze sztuką.
Przestrzeń Projektu KR 736EJ (numer rejestracyjny pojazdu) zawiera dokumentację działań wokół autobusu traktowanego jako pracownia artysty. Tę ekspozycję scalają manekiny w strojach zainspirowanych pracami Kazimierza Malewicza i zaprojektowanych przez artystę. Ta przestrzeń manifestuje konieczność przemieszania sztuki z życiem.
Z dzieł Piotra Lutyńskiego emanuje nieposkromione pragnienie poznania świata. Artysta podchodzi do swoich fascynacji z czułą ironią. Sztuka jest dla niego światem, w obrębie którego może swobodnie mieszać naukę, naturę, emocjonalność i doświadczenia malarskie.
Na wystawie Piotra Lutyńskiego zostaną pokazane fotografie wspólnego projektu z Jarosławem Rodyczem i Michaelem Wickersonem Kansas w ogniu oraz tkanina autorstwa Anny Nawrot Obraz dla Piotra.
Piotr Lutyński (ur. 1962)
W latach 1983–1990 studiował na Wydziale Pedagogiczno-Plastycznym Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Tworzy malarstwo, obiekty, instalacje, performanse muzyczne oraz pokazy multimedialne. W zaskakujący sposób łączy naturalne tworzywa – ptasie jaja, trawy, pióra, kamienie, owady lub wosk – z gotowymi obiektami i malarstwem abstrakcyjnym. W wielu wypowiedziach manifestuje wczucie w naturę. Jego kompozycje geometryczne są – według niego – inspirowane estetycznymi potrzebami zwierząt.
Wydarzenia towarzyszące wystawie:
8.2.2020, sobota, godz. 18
Performans muzyczny zespołu Rdzeń: Piotr Lutyński – skrzypce, Marek Kozica – wiolonczela, Adam Rzepecki – perkusja, Ewa Libera – saksofon, Zbigniew Libera – perkusja, Fryderyk Lutyński – gitara
16.2.2020, niedziela godz. 12
Oprowadzanie po wystawie z udziałem Piotra Lutyńskiego
8.3.2020, niedziela, godz. 12
Warsztaty dla dzieci prowadzone przez Piotra Lutyńskiego
14.3.2020, sobota, godz. 18
Koncert zespołu Ryszard Krynicki & Rdzeń 2 w składzie: Ryszard Krynicki – recytacja, Piotr Lutyński – skrzypce, Grzegorz Kossowski – gitara elektryczna, Kacper Iwo Matuszewski – perkusja, Fryderyk Lutyński – instrumenty klawiszowe
- Ukrzesłowienie, 2001, technika własna, 160 × 50 × 50 cm
- Bez tytułu, 2003, akryl / płótno, 90 × 210 × 9 cm
- Budda, 2019, beton / akryl, 70 × 40 × 30 cm; Elektron, 2019, akryl / płótno, 120 × 120 cm
- Z cyklu Nieznany wymiar, 2019, akryl / płótno, fot. M. Plewiński
- Budda (Nasze myśli realizują się w życiu), 2019, akryl / metal / tkanina, fot. M. Plewiński
- Widok wystawy “Budda, Mars i jeleń”, Przestrzeń Buddy; fot. M. Plewiński
- Łazik, 2019, obiekt; Manekin Malewicza, 2020, obiekt; fot. M. Plewiński
- Widok wystawy “Budda, Mars i jeleń”, Przestrzeń Marsa; fot. M. Plewiński
- ściana: Pracownia na Marsie, 2018, lightbox; podłoga: Bez tytułu, 2015–2020, akryl / sklejka; fot. M. Plewiński
- Pracownia na Marsie, 2018, lightbox; fot. M. Plewiński
- Widok wystawy “Budda, Mars i jeleń”, Przestrzeń zwierzęcia; fot. M. Plewiński
- Widok wystawy “Budda, Mars i jeleń”, Przestrzeń zwierzęcia; fot. M. Plewiński
- Spacer, 2020, instalacja; Superman, 2019, obiekt; fot. M. Plewiński
- od lewej: Koncert morski, 2010, kolaż; Drugie życie, 2017, instalacja; Chrystus, 2019, kolaż; fot. M. Plewiński
- ściana: Badania nad inteligencją ptaków, 2019, akryl / tkanina PCV; podłoga: Ukrzesłowienie, 2007, instalacja; Drugie życie, 2019, instalacja; fot. M. Plewiński
- pierwszy plan: Wanna, 2019, obiekt; drugi plan: Badania nad inteligencją ptaków, 2020, obiekt; fot. M. Plewiński
- pierwszy plan: Manekiny Malewicza, 2020, obiekt; Bez tytułu, 2017/2018, obiekt; drugi plan: Wielowymiarowość, 2020, wideo; fot. M. Plewiński
Patroni medialni wystawy:




