Miraże i klisze filmowe

“W Zawrocie głowy zagadkowa Kim Novak jako Madeleine/Judy wiedzie zarówno widzów, jak i samą fabułę filmu na manowce, znacząc fałszywy trop niezbadanej tajemnicy kobiecej seksualności i tożsamości. Filmowe opowiadanie podąża śladami Madeleine, prowadząc nas do muzeum, a następnie, w poszukiwaniu odpowiedzi, do zatopionego w książkach historyka sztuki. (…) Jest to znów fałszywy trop, oszustwo”.
Patricia Mellencamp

W Klatkach Łukasz Jastrubczak wprowadza widzów w Zawrót głowy Alfreda Hitchcocka. Podążając tropem wykonanych przez artystę zdjęć „naśladujących” kadry z tej części filmu, w której główny bohater – Scottie śledzi Madeleine/Judy, widzowie doprowadzeni zostają do galerii sztuki.

Wykład Ewy Opałki będzie próbą kolejnej rekonstrukcji palimpsestycznego układu zależności pomiędzy praktyką artystyczną, w której historia i teoria filmu stają się narzędziem badań immanentnych dla sztuk wizualnych problemów percepcji i ontologii reprezentacji a badaniem specyfiki konkretnych obrazów filmowych, ich penetracji przez obecność i gest artysty.

Wydarzenie towarzyszące wystawie Miraż.
Informacje główne
17.04.2012 (wtorek), godz. 18

04 May
Friday

Wszystkie wydarzenia
dostępne tego dnia