Mecaniques Discursives / PATCHlab

07.10.2015 – 11.10.2015

Wystawa „Mécaniques Discursives” odbywająca się w ramach 4. edycji międzynarodowego festiwalu sztuki cyfrowej PATCHlab jest owocem wspólnego projektu Yannicka Jacqueta (aka Legomana) – członka grupy Antivj oraz Freda Penelle, łączącego technikę ilustracji i drzeworytu z wideo-mappingiem. Poprzez przeciwstawienie najstarszej z form reprodukcji obrazu (drzeworytu) z najświeższymi technikami cyfrowymi, instalacja łączy stulecia i niejako zniekształca czas.

W epoce, w której upływ czasu wydaje się nabierać pędu z każdym dniem, Fred Penelle i Yannick Jacquet proponują nam przerwę, zatrzymanie pozwalające złapać oddech. Przedstawiają dziwny, oplatający ścianę mechanizm, inkrustowany zagadkowymi chimerami. Choć tajemnicze, wydają się w jakiś sposób znajome i bliskie. Czy jest to eksperyment rodem z laboratorium, czy może projekt sieci przyszłości? Skonstruowany drobiazgowo niczym zegarek śledzi połączenia, drogi, zapętlone plany podróży kuszące ucieczką i marzeniami. Narracja jest rozebrana na części jak scenariusz filmowy złożony z tysiąca opowieści. Zwodzi na manowce, odwracając kota ogonem, by za chwilę znów poprowadzić naprzód. Czas ulega tutaj zniszczeniu, rozkładowi i utracie, a jednak ostatecznie wszystko do niego nawiązuje. Instalacja „Mécaniques Discursives” jest jak parenteza między dwiema epokami: Gutenberga i Big Data.

Dotychczas instalacja wystawiana była m.in. w Narodowym Muzeum Sztuk Pięknych w Tajwanie, Atsuko Barouh Gallery w Tokyo oraz podczas Milan Design Week we Włoszech (2014). Nagrodzona została pierwszą nagrodą Milano Design Week Tech Award oraz Art Collector’s Prize podczas Slick Art Fair 2013 w Brukseli.

O autorach:

Yannick Jacquet (aka Legoman) – z wykształcenia projektant graficzny, obecnie swoje działania skupia na pracy z ruchomym obrazem i technikami projekcyjnymi. Jego prace charakteryzuje wychodzenie poza tradycyjne ramy projekcji i umieszczanie obrazu wideo w otwartej przestrzeni. Jego prace przybierają formę audiowizualnych instalacji, performansu oraz scenografii, a inspiracją niejednokrotnie są zagadnienia związane z architekturą. W 2006 roku wraz z Joanie Lemercier, Olivierem Ratsi i Romain Tardy założył label ANTIVJ, którego działania od początku skupiały się na użyciu światła projekcji i jego wpływie na naszą percepcję. Świadomie rezygnując ze standardowych ustawień i technik projekcyjnych, artyści Antivj analizują immersywne formy instalacji, dostarczając tym samym odbiorcom pobudzających zmysły doświadczeń. W portfolio grupy Antivj znajdują się tak spektakularne projekty, jak mapping budynku Opery w Sydney, Centrum Pompidou w Paryżu czy New Songdo City w Południowej Korei. Label Antivj współtworzą również Thomas Vaquié, Simon Geilfus oraz Nicolas Boritch. Artysta mieszka i pracuje w Brukseli.

Fred Penelle – ilustrator, laureat nagrody Art Contest (2007). Cytując „La Libre Belgique”, artysta „tworzy i umiejscawia na ścianie ławicę bohaterów i obiektów, które mieszają raz figlarnie, innym razem zupełnie na poważnie – czasy, epoki, rysunek, malarstwo, czerń, kolor, stare wizerunki i wiele innych aspektów, aby opowiedzieć nie jedną, lecz tysiące zawiłych historii, w których każdy odnajdzie swoją własną – w zależności od wyobraźni, dotychczasowych przeżyć, marzeń i obaw. Tak różnorodna aranżacja, zdumiewająco spójna w swym linearnym dziwactwie, ujawnia zaskakujący portret świata, który zdaje się zarazem znajomy. Aranżacja ta, żartobliwa, zabawna, pomysłowa, czasem groźna i dramatyczna, stale sprawia wrażenie, iż równie dobrze mogłaby być komedią graną przez aktorów bardzo podobnych do każdego z nas”.

O festiwalu:

Analiza danych, wielowymiarowość informacji, inteligentna elektronika, transformacja i perspektywa maszyn, współtworzenie się przestrzeni elektronicznej i fizycznej – to zagadnienia, które będą w centrum zainteresowania podczas tegorocznej 4. edycji międzynarodowego festiwalu sztuki cyfrowej PATCHlab w Krakowie. To poświęcone współczesnym formom kreacji wydarzenie, podczas którego świat nauki i sztuki współpracuje ze sobą, skupiając się na nowych nurtach i rozwiązaniach w twórczości audiowizualnej tworzonej przy użyciu nowych technologii, platform typu open-source, programów i narzędzi, które są rozwijane i przetwarzane przez ich użytkowników, gdzie często cyfrowość przenika się z analogowością.

W programie festiwalu są wystawy instalacji w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Muzeum Sztuki i Techniki Manggha oraz w Galerii i! – spektakl interaktywny, spotkania z artystami, medialaby, performanse i liveacty audiowizualne, oraz DJ/VJ-sety w Forum Przestrzenie.

Wśród prac łączących techniki projekcji, mappingu, grafiki i muzyki generatywnej, samplingu, kodowania, programowania urządzeń, projektowania inteligentnej elektroniki i druku 3D zobaczyć będzie można m.in. filozoficzną instalację Mécaniques Discursives sławnego belgijskiego labelu AntiVJ, kinetyczną instalację Echoooooooo warszawskiego kolektywu PanGenerator, trójwymiarową instalację-rzeźbę, odzwierciedlającą wzór matematyczny ucznia samego Ernő Rubika, spektakl interaktywny „Thæta” berlińskiej grupy StratoFyzika oparty na symbiozie tańca współczesnego z dźwiękiem i obrazem oraz projekt audiowizualny Morpheme, prezentowany premierowo podczas festiwalu CTM 2015, realizowany na żywo przez berlińską producentkę Electric Indigo w duecie z Thomasem Wagensommererem.

Zaproszeni artyści poprowadzą również warsztaty praktyczne, skoncentrowane na wspólnych strategiach sztuk wizualnych i kompozycji muzycznej. Festiwal zwieńczą dwie AV Noce, czyli performanse i liveacty audiowizualne w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha oraz DJ/VJ sety w Forum Przestrzenie. Ucztę audiowizualną zapewnią goście z Niemiec, Austrii, Włoch, Hiszpanii, Holandii, Polski i Wielkiej Brytanii.

Więcej informacji >>
Informacje główne
Wernisaż: 6.10.2015 (wtorek), godz. 18
Informacje dodatkowe
W ramach 4. międzynarodowego festiwalu sztuki cyfrowej PATCHlab
Czas trwania wystawy: 7–11.10.2015
Miejsce: sala audiowizualna
Organizator: Fundacja Kultural Kolektiv

07.10.2015 – 11.10.2015