Maria Loboda / Movements that Mattered

01.01.2015

„Movements that Mattered” to interwencja artystyczna związana z fasadą Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki. Do tego działania zainspirowała artystkę historia budowy Alhambry. Ów zespół pałacowy został stworzony przez jednego z emirów z dynastii Nasrydów, który zamówił ponoć niezwykle drogocenne kamienie, by te zostały zamurowane w nieujawnionym miejscu ścian kompleksu pałacowego. Zamysł był taki, że dopiero w momencie zburzenia budowli będzie można doświadczyć wielkiego bogactwa, jakim szczycił się władca. Dzięki temu jego sława ma w założeniu trwać wiecznie. Póki co możemy się jedynie domyślać tego, co kryją fasady pałacu.

Powtórzenie gestu z przytoczonej opowieści jest tutaj przewrotną grą ze statusem instytucji kultury. Maria Loboda zaprasza do snucia historii o fortecy, w murach której umieszczone są drogocenne artefakty. Z biegiem czasu przez szczeliny zaczną wyzierać błyszczące kamienie, które, niczym zakopane skarby, będą pragnęły znaleźć swojego odkrywcę.

Maria Loboda (1979) – studiowała w Staatliche Hochschule für Bildende Künste, Städelschule we Frankfurcie w pracowni Marka Leckeya. Miała wiele wystaw indywidualnych, m.in. w Mendes Wood, São Paulo (2014), Kunstverein Braunschweig (2014); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madryt (2013); Andrew Kreps Gallery, Nowy Jork (2013) oraz w Bielefelder Kunstverein, Bielefeld (2010). Jej prace były także prezentowane w ramach dużych, międzynarodowych projektów, takich jak 13. Taipei Biennale (2014); 16. Bienal de Cuenca (2014); Documenta 13, Kassel (2012) oraz podczas 2. Biennale w Atenach (2009).

Praktykę artystyczną Lobody można określić jako współczesną archeologię, której podstawą jest założenie, że świat materialny jest serią znaków do odczytania. Artystka tworzy zupełnie nowe interpretacje poprzez ponowne zaaranżowanie znaczeń i przesunięcie definicji starych symboli, często tworząc tym samym pomost pomiędzy klasycznym antykiem, starożytnym Egiptem oraz współczesnością. Interesuje ją folklor, alchemia, rytuały i mitologia. Jej rzeźby i instalacje często charakteryzuje powściągliwość i harmonia, które stoją w sprzeczności ze złowrogą naturą motywów i odniesień podejmowanych przez artystkę. Maria Loboda mieszka i pracuje w Nowym Jorku oraz Berlinie.

 

W 2015 roku Kolekcja Bunkra Sztuki jest rozwijana wokół pojęcia „pamiętanie”, które stało się przedmiotem artystycznej analizy na różnych płaszczyznach podkreślających jego efemeryczny i zdematerializowany charakter. Do realizacji działań zaproszeni zostali: Katarzyna Krakowiak, Zorka Wollny, Piotr Wysocki, Jan Hoeft, Maria Loboda, grupa Little Warsaw, kolektyw Rafani i duet Young-Hae Chang Heavy Industries.

Fotografia: Maria Loboda, „Movements that Mattered”, 2015
Informacje dodatkowe
Interwencja artystyczna
Lokalizacja: fasada Bunkra Sztuki
Kuratorka: Lidia Krawczyk
Praca zakupiona w 2015 roku do Kolekcji Bunkra Sztuki.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

01.01.2015