Madame B / We środy – BAL w Bunkrze

Zapraszamy na projekcję filmu „Madame B”, trzeciej i ostatniej z cyklu zaplanowanego w ramach projektu zorganizowanego wspólnie przez Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci (Wydział Polonistyki UJ), Festiwal Filmu Filozoficznego i Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki. Tytuł projektu odnosi się wprost do Mieke Bal, uznanej teoretyczki, krytyczki i artystki, która od ponad dekady wypowiada się także poprzez film. 23 kwietnia 2016 roku w ramach 10. Festiwalu Filmu Filozoficznego odbędzie się w Krakowie światowa premiera jej najnowszego dzieła filmu – „Reasonable Doubt”, kończącego trylogię długometrażowych filmów-instalacji (po analizie szaleństwa i dyskursu psychoanalizy z „Long History of Madness” i studium afektów z „Madame B” opartym na prozie Flauberta). Wstępem do spotkania z autorką jest seria pokazów jej wcześniejszych prac.

O projekcie:
Co środę od 30 marca w Bunkrze Sztuki będziemy oglądać filmy Mieke Bal. Wprowadzenie do każdego filmu i dyskusję po projekcji poprowadzą krytycy: dr Agnieszka Rejniak-Majewska (Uniwersytet Łódzki), dr Maciej Maryl (Instytut Badań Literackich PAN) i dr Łukasz Zaremba (Muzeum Sztuki, Łódź).

Mieke Bal – teoretyczka kultury, krytyczka, artystka. Profesor Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych, założycielka Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) działającej w ramach uniwersytetu amsterdamskiego. Komparatystka, filolożka, jedna z najważniejszych postaci wśród badaczy z obszaru studiów wizualnych i szerzej – kulturowych. Jej teorie współtworzyły zjawiska dziś określane jako zwrot wizualny i afektywny. Od 2004 roku praktyki teoretyczne badaczki są wspierane „myśleniem w filmie”. Gest przenoszenia wypowiedzi tradycyjnie zamykanej w murach akademii do ruchomego, bardziej demokratycznego medium zaowocował wieloma filmami i projektami instalacji wideo, m.in. wspomnianymi już „Madame B” (Muzeum Sztuki, Łódź, 2014) i wcześniejszym „Long History of Madness” (2011). Jej filmografia to również prace i instalacje wideo: „Nothing Is Missing” (2010), „Mère Folle” (2010), „Separations” (2009), „State of Suspension” (2008); „Becoming Vera” (2008) i „Glub (Hearts)” (2004).

O trzecim filmie:
„Madame B”, 2013, reż. Mieke Bal & Michelle Williams Gamaker; gatunek: teoretyczna fikcja, dramat; języki: francuski, fiński, napisy angielskie.

„Madame B” to adaptacja powieści „Pani Bovary” Gustave’a Flauberta z 1856 roku, a jednocześnie ambitna reinterpretacja tego klasycznego tekstu, odważnie zadająca pytania o naszą współczesność. „Madame B” bada, jak dominujące ideologie schyłku dziewiętnastego stulecia – zwłaszcza patriarchalizm, kapitalizm – są nadal aktualne. Czy miłość – zgodnie z zasadą dominacji  rynku – rzeczywiście jest na sprzedaż? Jaki zachodzi związek pomiędzy wymianą kapitałową a emocjonalną, czyli między pieniądzem i romansem? Co stało się z mitem i wyobrażeniem romantycznej miłości w świecie liberalnej ekonomii? Odniesienia do klasyki literatury europejskiej stają się w tym filmie sposobem anachronicznego (ignorującego „porządek” czasowy i „odpowiedniość” zdarzeń i ich tła), intertekstualnego i alegorycznego myślenia o współczesnych problemach. To radykalna, nowa interpretacja Pani Bovary, zwizualizowana w zaskakujący sposób.

O prowadzącej:
Agnieszka Rejniak-Majewska
– historyczka sztuki, pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, estetyką, historią i teorią europejskich awangard oraz ich związkami z szerszymi kulturowymi przemianami nowoczesności; tłumaczka i krytyczka.
Informacje główne
13.04.2016 (środa), godz. 17:30
Informacje dodatkowe
Spotkanie w ramach projektu „We środy – BAL w Bunkrze”
Prowadzenie: Agnieszka Rejniak-Majewska
Miejsce: przestrzeń wystawiennicza, parter
Wstęp bezpłatny
Film z napisami w jęz. angielskim

19 April
Tuesday

Wszystkie wydarzenia
dostępne tego dnia