Spotkanie wokół raportu „Fabryka sztuki”

Serdecznie zapraszamy na spotkanie wokół raportu Wolnego Uniwersytetu Warszawy „Fabryka sztuki”. O projekcie oraz publikacji podsumowującej badania dyskutować będą: Marta Deskur, Roman Dziadkiewicz, Jan Sowa. Prowadzenie: Aneta Rostkowska.

„Ludzie sztuki działają niczym pod wpływem ‘artyzolu’. Ich satysfakcja z pracy jest niezależna od obiektywnych czynników ekonomicznych, takich jak zarobki. Pracują z miłości dla sztuki, nawet jeżeli przynosi im to biedę. Jednak w perspektywie długofalowej nadużywanie ‘artyzolu’ wywołuje wypalenie i frustrację”.

To tylko jeden z wniosków płynących z podsumowania wyników dwuletnich badań dotyczących podziału i warunków pracy na polu sztuk wizualnych w Polsce, zainicjowanych przez Wolny Uniwersytet Warszawy w 2012 roku.

W ramach badań przeprowadzono prawie setkę wywiadów z kuratorami, artystkami, pracownikami technicznymi i asystentkami z całej Polski, pod lupę biorąc około 20 projektów artystycznych, które odbyły się w ciągu ostatnich trzech lat w Polsce. Na podstawie ankiet wizualnych, wypowiedzi ludzi sztuki, analiz instytucjonalnych oraz dyskusji grupowych raport rekonstruuje ekonomię polityczną polskiego obiegu sztuki współczesnej wraz z uzasadniającym ją systemem moralnych przekonań, pragnień i racjonalizacji.

Aby zrozumieć, w jaki sposób zorganizowany jest obecnie obieg sztuki, raport odnosi się do takich pojęć jak projekt, prekarność, elastyczność, wielozadaniowość, konkurencja i kooperacja, mechanizmy selekcji, kapitał społeczny czy symboliczny

W raporcie pole sztuki jest analizowane niczym „fabryka”, miejsce i sposób kolektywnego wytwarzania wartości, której mechanizmy i urządzenia wyłaniają się jedynie po rozproszeniu oparów roztaczanych zazwyczaj przez Sztukę (przez duże „eS”) czy Twórczość (przez wielkie „Te”). Taka „fabryka” charakteryzuje się specyficznym podziałem pracy oraz wytwarza różne, niekoniecznie materialne, dobra.

Marta Deskur – artystka sztuk wizualnych, fotografka, malarka. Absolwentka École des Beaux-Arts w Aix-en-Provence. Odbyła liczne rezydencje, m.in. Escuela de Deseno, Altos de Chavron, Dominikana, Transfer, Kultursekretariat Nordrhein-Westfalden, Location One w Nowym Jorku, Philip Morris Kunstforderung Kunstlerhaus Bethanien w Berlinie. W latach 2005–2006 stypendystka Rządu Francuskiego. Prezentowała swoje prace na wystawach indywidualnych, m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, w Galerii Potocka, Galerii Starmach, Galerii Krzysztofory w Krakowie, Instytucie Polskim w Düsseldorfie, Polskim Instytucie Kultury w Lipsku, 400 Gallery w Chicago czy Location One Gallery w Nowym Jorku. Aktywna członkini Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej.

 

Roman Dziadkiewicz – artysta, aktywista-eksperymentator, teoretyk. Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, doktorat na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie (kierunek intermedia). Współzałożyciel Stowarzyszenia Artystycznego Ośrodek Zdrowia (1999–2002), fundacji 36,6 (od 2003) i kolektywów muzyczno-performerskich Ślina (od 1999), The Coming Community (od 2010) oraz grupy-środowiska współpracy Ensemble (od 2011). Obecnie wykłada na Wydziale Intermediów ASP w Krakowie.

Jan Sowa – materialistyczno-dialektyczny teoretyk kultury, doktor socjologii, habilitował się z kulturoznawstwa. Studiował filologię polską, filozofię i psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz na Uniwersytecie Paris 8 w Saint-Denis. Współtwórca Fundacji Korporacja Ha!art i współzałożyciel Spółdzielni Goldex Poldex. Od 2009 roku aktywnie związany z Wolnym Uniwersytetem Warszawy. Wydał zbiór esejów Sezon w teatrze lalek (2003) oraz monografie: Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja i demokracja radykalna (2007) i Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą (2011). Pracownik naukowy Katedry Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Aneta Rostkowska – kuratorka. Studiowała historię sztuki, ekonomię i filozofię w Poznaniu, Krakowie, Heidelbergu i Frankfurcie nad Menem. Absolwentka studiów kuratorskich w De Appel Arts Centre w Amsterdamie. Współtwórczyni inicjatyw poświęconych współczesnej sytuacji społeczno-ekonomicznej, a także przestrzeni Krakowa („po kapitalizmie”, „Sól”, „Projekt Miejski”). Autorka ponad 50 tekstów z zakresu sztuki współczesnej i teorii sztuki. Kuratorka i współkuratorka licznych wystaw i projektów w przestrzeni publicznej. Od 2005 roku naucza filozofii, teorii i historii sztuki w różnych instytucjach akademickich w Krakowie (Uniwersytet Jagielloński, Akademia Sztuk Pięknych). Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Pisze doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz pracuje w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie.

Raport w wersji cyfrowej: http://issuu.com/beczmiana/docs/fabryka_sztuki

Kierownicy merytoryczni projektu: Michał Kozłowski, Jan Sowa, Kuba Szreder
Kierownicy administracyjni: Szymon Żydek, Bogna Świątkowska
Zespół badawczy projektu: Krzysztof Bielecki (identyfikacja wizualna), Joanna Figiel, Mirosław Filiciak, Dorota Grobelna, Mikołaj Iwański, Michał Kotnarowski, Anna Zawadzka
Zespół ankieterów: Piotr Antosiewicz, Piotr Juskowiak, Anna Marjankowska, Ewa Okroy, Elżbieta Okroy, Marta Trawinska, Natalia Wilk, Krzysztof Wolański
Inicjatorzy badań: Wolny Uniwersytet Warszawy / Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana
Partnerzy instytucjonalni badania: Fundacja Projekt: Polska, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, British Council, Ambasada Królestwa Niderlandów w Polsce, Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego, Pracownia Filozofii Francuskiej Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego

 
Informacje główne
15.04.2015 (środa), godz. 18
Informacje dodatkowe
Sala Audiowizualna
Wstęp wolny

16 April
Thursday

Wszystkie wydarzenia
dostępne tego dnia