Wizyta w pracowni i spotkanie z artystką będą pretekstem do poznania charakteru miejsca i jego historii, w którym od lat pracują studenci krakowskiej ASP. Monika Niwelińska zaprezentuje zgromadzonym gościom technologię graficzną foto-intaglio, w której często wykonuje swoje dzieła.
Foto-intaglio jest odmianą wklęsłodruku umożliwiającą przenoszenie obrazu fotograficznego na blachę, jego obróbkę, trawienie i finalny druk odbitki graficznej. Technologia ta zezwala na dowolne operowanie materią obrazu oraz praktycznie nieograniczoną ingerencję w naświetlony na blasze obraz fotograficzny, jego przetwarzanie i dekonstrukcję. Jest medium niekonwencjonalnym, sytuującym się na styku grafiki i fotografii, które umożliwia trawienie w płycie miedzianej obrazu fotograficznego. Monika Niwelińska zaprezentuje własne odkrycia i autorskie refleksje na podstawie wieloletnich doświadczeń z emulsją światłoczułą oraz możliwościami jej zastosowania w różnych mediach.
Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca w pracowni prosimy o zgłoszenie chęci udziału w spotkaniu do dnia 25.10 drogą e-mailową (adres: [email protected]).
Miejsce: Pracownia miedziorytu, Wydział grafiki, ASP w Krakowie, ul. Humberta 3, sala numer 5 (III piętro). Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona do 15 osób, pierwszeństwo udziału mają seniorzy.
O artystce:
Monika Niwelińska – artystka wizualna, zajmuje się malarstwem i instalacją, bada procesy światłoczułe. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i University of Alberta w Kanadzie. Interesują ją analogie pomiędzy pamięcią a percepcją w odniesieniu do miejsca i czasu. W pracy twórczej porusza kwestie dotyczące zagadnień, takich jak: obraz, entropia, melancholia (niwelinska.com).
Cykl wydarzeń „Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”:
W 1998 roku londyńskie studio Francisa Bacona, w którym artysta pracował przez 31 lat, zostało przeniesione do Galerii Hugh Lane w Dublinie. Dziesiątki pędzli, farb, butelek, papierów, fotografii i książek, olbrzymie lustro, motyw pojawiający się w wielu obrazach artysty, łącznie z wszystkimi innymi przedmiotami z jego otoczenia, przeniesiono do nowej lokalizacji. Nawet pokrywający przedmioty kurz skrupulatnie zebrano i umieszczono w torebce z napisem „Bacon Dust”. Przeprowadzka zakończyła się jej symbolicznym otwarciem i rozsypaniem zawartości w zrekonstruowanej pracowni. Wszak sam artysta – mimo że cierpiał na astmę – używał tego nietypowego materiału do malowania obrazów. Kuratorzy galerii Hugh Lane podkreślili w ten sposób rolę przestrzeni, w której powstaje sztuka. Poprzez rekonstrukcję uczynili ze studia Bacona rodzaj dzieła sztuki, gigantycznej instalacji, która przez wiele lat w namacalny, materialny sposób uobecniała się w pracach artysty. Przywołując anegdotę związaną z pracownią Bacona, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki rozpoczyna cykl wydarzeń poświęconych funkcji pracowni.
Druga część projektu odbywająca się od września do listopada 2015 roku za cel stawia sobie analizę pracowni, w których tworzą krakowscy graficy. Koncentrując się tym razem na jednej dziedzinie sztuki, pragniemy zwrócić uwagę na przestrzeń różnorodności, w obrębie tradycyjnego, ale i eksperymentalnego warsztatu współczesnego grafika. Poznając tajniki warsztatowej alchemii wklęsło- i wypukłodruku oraz technik autorskich, zwiedzając jedną z najstarszych pracowni, której wyposażenie pochodzi jeszcze z XIX wieku, poznając artystów, a zarazem mistrzów graficznych technologii, spróbujemy zastanowić się nad znaczeniem medium dzisiaj i perspektywami rozwoju tej dziedziny sztuki w przyszłości. Przewodnikami po zakamarkach graficznego Krakowa będą Leonard Pędziałek, Teresa Frodyma i Monika Niwelińska.
www.sztukioswajanie.pl
Informacje główne
3.11.2015 (wtorek), godz. 16
Informacje dodatkowe
Spotkanie w ramach cyklu „Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”
Kurator(ka): Agnieszka Kwiecień, Krzysztof Siatka
Miejsce: ul. Humberta 3, Kraków
Organizator: Stowarzyszenie Fragile
Wstęp bezpłatny,
Projekt „Sztuki oswajanie” dofinansowano ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014–2020.
Ta strona wykorzystuje ciasteczka, by zagwarantować Wam lepsze doświadczenia.
Klikając „akceptuję”, wyrażacie zgodę na użycie ciasteczek oraz akceptujecie naszą politykę prywatności.