Znany na międzynarodowej scenie sztuki z zaskakujących i z rozmachem realizowanych działań i instalacji rzeźbiarskich austriacki kolektyw Gelatin (funkcjonujący również pod nazwą gelitin), po raz pierwszy goszczący w Polsce, przygotował dla Galerii Bunkier Sztuki niezwykłe wydarzenie i wystawę pod tytułem paint me paint me everywhere.
Projekt obejmuje pięciodniowy, dostępny dla publiczności proces tworzenia sztuki oraz wieńczącą go wystawę, w ramach której zostanie zaprezentowany wielkoformatowy obraz, namalowany z udziałem zaproszonych przez Gelatin malarzy, w tym także znanych polskich artystów.
Światowy rozgłos przyniosła grupie Gelatin ukryta głęboko w ziemi praca Weltwunder (Cud świata) pokazana podczas Expo 2000 w Hanowerze. W roku 2001 Gelatin reprezentowała Austrię na Biennale w Wenecji, zatapiając modernistyczny pawilon w wilgotnym miękkim błocie. Do legendarnych realizacji należy ich balkonowa The B-Thing – interwencja na 92. piętrze nieistniejącego już dzisiaj World Trade Center.
Charakterystyczne dla zbuntowanej postawy artystów z kolektywu Gelatin i ich niezwykłych, absurdalnych zmagań z materią oraz formą rzeźbiarską jest poszukiwanie nadmiaru, przesady i emocji, a także opór względem wszelkiego rodzaju rygoryzmów. Logos moderny kwartet z Wiednia ma niewątpliwie dawno poza sobą. Z powodu swoich wywrotowych działań okrzyknięci jako Bad Good Boys poddają krytycznej analizie takie przeciwstawne pojęcia jak wyobraźnia/rzeczywistość, próba/pokusa, indywidualna kreacja/działania zbiorowe. Eksplorują pojęcia fantazji, groteski i absurdu, wychodząc poza konwencjonalne granice ich znaczeń. W swoich pracach, często przewrotnie, z szelmowskim uśmiechem odnoszą się do – także własnej – fizyczności, traktując cielesne formy z bezkompromisową dociekliwością i charakterystyczną bezwstydnie erotyczną frywolnością.
Swoje badania artystyczne w krakowskim Bunkrze Sztuki Gelatin poświęci jednemu z najstarszych tematów sztuki – aktowi. Podobnie jak w ostatnich wystąpieniach, takich jak Blind Sculpture (2011), kiedy produkowała swoje rzeźby z zasłoniętymi oczyma przy pomocy innych osób, albo w tym roku w Moskwie, gdzie Gelatin rysowała wspólnie z moskiewskimi artystami na okrągłych, kręcących się stołach, tak i teraz, widzowie zostaną zaproszeni do wzięcia udziału w procesie twórczym – tym razem będzie nim pozowanie do aktów.
W hybrydycznej scenerii – oscylującej między post-atelier, post-galerią sztuki i post-akademią sztuk pięknych – Gelatin zbuduje w Bunkrze Sztuki scenę i podium wyposażone w rozmaite rekwizyty dla wszystkich, którzy będą chcieli pozować.
„Powstanie niezwykła scena dająca pozującym wiele okazji do twórczej ekspresji podczas pozowania: wspinania się, siadania czy zawisania. Będzie wiele ciekawych rekwizytów. Sytuacja artystycznej pracowni będzie elegancką, dynamiczną, przyjazną przestrzenią typową dla Gelatin. Wygodne sofy, smakołyki, zainteresowana publiczność. Szum rozmów o tym, co dalej i dlaczego by nie” – tymi oto słowami artyści opowiadają o pełnej aury sytuacji, którą stworzą modelkom i modelom do pozowania.
Na wystawie, po zakończeniu procesu tworzenia, zostanie zaprezentowana licząca kilkadziesiąt płócien seria aktów, które złożą się na zbiorowy, polifoniczny portret krakowian.
Do udziału w pracowni aktu oraz realizacji swojej koncepcji Gelatin i kuratorka wystawy Goschka Gawlik zaprosili znanych twórców polskich i zagranicznych, którzy w ramach performensu będą malować akty: Paweł Althamer, Bogusław Bachorczyk, Tomasz Baran, Adrian Buschmann, Marek Firek, Kornel Janczy, Tomasz Kowalski, Katarzyna Kukuła, Marcin Maciejowski, Cecylia Malik, Krzysztof Mężyk, Mateusz Okoński, Tal R, Marta Sala, Sławomir Shuty, Marcin Zawicki, Jakub Julian Ziółkowski. Wystąpią także muzycy, którzy swoimi utworami od 13 do 17 października będą towarzyszyć działaniom artystów. Do realizacji działań promujących wystawę zostały zaproszone krakowskie artystki Cecylia Malik i Marta Sala, które 11 października przeprowadzą performens przed Bunkrem Sztuki Raj na Plantach.
Gelatin – Wolfgang Gantner (ur. 1968), Ali Janka (ur. 1970), Florian Reither (ur. 1970), Tobias Urban (ur. 1971). Po raz pierwszy spotkali się w 1978 roku podczas letniego obozu. Od tamtej pory razem bawią się i działają. W 1993 roku zaczęli prezentować swoje prace na całym świecie. Wystawa paint me paint me everywhere jest kontynuacją artystycznej praktyki Gelatin – artyści często zapraszają do udziału , w swoich wystawach i akcjach publiczność oraz zaprzyjaźnionych twórców (Die Tusovka Runde, 2014; Loch, 2013; Stop-Anna Ly Sing, 2013; Blind Sculpture, 2011).
Projekt grupy Gelatin paint me paint me everywhere odbywa się dzięki wsparciu Bundeskanzleramt Österreich, Austriackiego Forum Kultury, Fundacji Zielona Marchewka, Piano Guest House, Charlotte.
Informacje główne
13–26.10.2014
Informacje dodatkowe
Performens: poniedziałek – piątek, 13–17.10.2014, godz. 16–21
Konferencja prasowa: 14.10.2014, godz. 15
Otwarcie: sobota, 18.10.2014, godz. 18
Oprowadzanie kuratorskie z udziałem artystów: niedziela, 19.10.2014, godz. 12
Wystawa czynna codziennie, 19–26.10.2014, godz. 12–20
Kuratorka: Goschka Gawlik