TRACK-22. Książki fotograficzne o konfliktach

17.05.2015 – 14.06.2015

Projekt TRACK-22 skupia się na konflikcie jako zjawisku wszechobecnym i stale towarzyszącym naszym czasom. Podobnie jak pewne punkty zapalne trwale zapisują się w świadomości zbiorowej, tak wizualne przedstawienie konfliktów buduje niewyczerpany rezerwuar obrazów, które stają się częścią naszej pamięci – ta jednak w wielu wypadkach zbacza w stronę tego, co widowiskowe, ale w dłuższej perspektywie nieistotne. W powszechnej świadomości konflikt rozpada się na szereg oderwanych od siebie, chaotycznych obrazów, których bohaterowie – rewolucjoniści albo uchodźcy – pozostają anonimowi albo zostają sprowadzeni do roli statystów.

Na naszej wystawie chcemy ukazać konflikt jako zjawisko stale obecne i zmienne, ujmując je w kategoriach uniwersalnych, akcentujących trwanie. Mnogości pojedynczych obrazów, które próbują zilustrować skomplikowane wydarzenia, przeciwstawiamy wielopłaszczyznowe narracje wizualne dziewięciu książek fotograficznych. W naszych czasach książki fotograficzne (z ang. photobooks) rzucają wyzwanie anonimowym i wyrwanym z kontekstu relacjom medialnym. Noszą wyraziste piętno autora i stwarzają możliwość śledzenia konfliktu z indywidualnego punktu widzenia. Książki nie są medium anachronicznym. Przeciwnie – dzięki dramaturgii i materialności obrazu dostarczają demokratycznych i zróżnicowanych narzędzi badania i naświetlania problemów.

TRACK-22 to studium ilustrujące paradoksalną sytuację fotografa dokumentującego konflikt, jak i widza oglądającego efekty jego pracy. Czy obrazy mogą rzetelnie oddawać istotę konfliktów? Czy książka fotograficzna – jako autonomiczna forma sztuki współczesnej i zasadnicza forma ekspresji w fotografii – oddaje realia wstrząsów targających światem?

Podążmy tym tropem.

Paragraf 22

– dylemat logiczny; sytuacja bez wyjścia
– powieść satyryczna Josepha Hellera, wydana w 1961 roku

Książki prezentowane na wystawie (w nawiasach podano kraje, z których pochodzą fotografie): Eva Leitolf, Rostock Ritz (Namibia), Emeric Lhuisset, Maydan – Hundred Portraits (Ukraina), Julia Polunina-But, Barricade (Ukraina), Vladislav Krasnoshek & Sergiy Lebedynsky, Euromaidan (Ukraina), Frederic Lezmi, Taksim Calling (Turcja), Luis Weinstein, Esto ha sido (Chile),Yaakov Israel, The Legitimacy of Landscape (Izrael–Palestyna), Arwed Messmer, Reenactment MfS (Niemcy), Larry Towell, The World From My Front Porch (Kanada).

 

Markus Schaden – założyciel Schaden.com, wydawnictwa i sklepu specjalizującego się w sprzedaży książek fotograficznych. Jako były wiceprezes Niemieckiego Towarzystwa Fotografii oraz członek redakcji „Foam Magazine” zasiadał w jury wielu festiwali fotograficznych, m.in. w Arles, Paryżu, Krakowie, Amsterdamie, Kassel czy Los Angeles. W 2008 brał udział w organizacji interdyscyplinarnego projektu badawczego Photo Book Studiesw ramach The La Brea Matrix. We współpracy z Lichtblick School Cologne oraz Instytutem Goethego prowadził Photo Book Masterclassesw Amsterdamie, Dżakarcie, Arles i Kolonii. Wykłada na Akademii Sztuk Medialnych w Kolonii oraz Uniwersytecie Nauki i Sztuki Stosowanej w Dortmundzie. W 2014 założył The PhotoBookMuseum, pierwsze muzeum na świecie nastawione na prezentowanie książek fotograficznych.
Informacje główne
Wernisaż: 16.05.2015 (sobota), godz. 16
Informacje dodatkowe
Czas trwania wystawy: 17.05–14.06.2015
Kurator: Markus Schaden (The PhotoBookMuseum)
Miejsce: 1 piętro
Miesiąc Fotografii w Krakowie 2015