► Nabór na stanowisko: specjalisty / specjalistki ds. promocji i mediów społecznościowych

Fiona Tan, „History’s Future” / „Trauma & Revival”


Główny bohater filmu Fiony Tan nie ma imienia. Nie ma też pamięci, wspomnień i punktów odniesienia – bezpowrotnie je utracił. Podróżuje po Europie, szuka swoich korzeni, tożsamości i rodziny. „History’s Future” to opowieść o bezskutecznych poszukiwaniach przeszłości. To także filmowy esej o współczesnych kryzysach: pamięci, ekonomii, historii.

Pełnometrażowy debiut Fiony Tan, autorki instalacji filmowych pokazywanych m.in. w londyńskim Tate Modern i paryskim Centre Pompidou, został doceniony przez europejskich krytyków za poczucie humoru („Screendaily”) i poetyckość („The Guardian”). Znalazł się także w gronie kilku filmów nominowanych do nagrody konkursu MFF w Rotterdamie.

Wstęp i komentarz do filmu wygłosi Katarzyna Bojarska – krytyczka sztuki, tłumaczka, zainteresowana relacjami między sztuką, literaturą, pamięcią/historią a psychoanalizą. Współzałożycielka i redaktorka pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” (pismowidok.org). Autorka książki „Wydarzenia po Wydarzeniu. Białoszewski – Richter – Spiegelman” (Warszawa 2012).

HARMONOGRAM POKAZÓW:

18 października 2016
Fiona Tan, „History’s Future”

25 października 2016
Wybór prac wideo Mirosława Bałki

15 listopada 2016
Wizualne archiwa Yervanta Gianikiana i Angeli Ricci Lucchi

22 listopada 2016
Sven Augustijnen, „Spectres”

6 grudnia 2016
Maryan S. Maryan, „Ecce Homo”

13 grudnia 2016
Edgar Morin i Jean Rouch, „Kronika jednego lata”

Pokazy są częścią projektu „Trauma & Revival” realizowanego wspólnie z Palais des Beaux-Arts (BOZAR) w Brukseli.

Możliwe spotkania w przestrzeni rozszerzonej pamięci

W pierwszej części programu wideo odbywającego się w ramach projektu „Trauma & Revival” chcemy zmierzyć się z tematami wojny, pamięci i traumy, obierając inne niż te oczywiste punkty widzenia. Rozpoczniemy pierwszym pełnometrażowym filmem stosunkowo mało znanej w Polsce artystki wizualnej, Fiony Tan, która od lat pracuje z materiałami archiwalnymi. Otwierając cykl produkcją „History’s Future”, zaczynamy, nieco przewrotnie, od kwestii utraty pamięci i kryzysu, którego odzwierciedleniem jest aktualna sytuacja polityczna i gospodarcza w Europie. Choć film ten nie podejmuje w sposób bezpośredni problemu pamięci II wojny światowej, to artystka bacznie przygląda się temu, co nazwać by można powidokiem wojny. Kolejno zaprezentujemy problemy i podejmujące je prace z cyklu „Trauma & Revival”, które to pozwolą drążyć temat obecności wojny dzisiaj: w pamięci, dyskursie, polityce, sztuce itp. Powiększając zasób wydarzeń, tematów i postaci, jak również mediów (sztuka wideo będzie stanowić punkt wyjścia i kontekst dla wszelkiego rodzaju eksperymentów formalnych), stawiamy tezę, że we współczesnej refleksji nad mrocznym dziedzictwem II wojny światowej (w tym także ludobójstwa europejskich Żydów) powinniśmy poszerzyć pole widzenia i przyglądać się wnikliwie temu, co pozornie nie mieści się w ramie albo jest inną wersją historii. Każda kategoria czy pojęcie tracą w tym kontekście swoją oczywistość. Pamięć, tak jak trauma czy odrodzenie, domagają się nieustannego przepracowywania, dekonstruowania i kwestionowania.