Logika dubla: Hitchcock i żelazna kurtyna


Oparty na motywach podwójności, gry na dwie strony i fantazji o doppelgängerze film Johana Grimonpreza opowiada nie tylko o życiowej fascynacji Alfreda Hitchcocka tymi wątkami, lecz także o zimnej wojnie (i jej wpływie na przeżywaną przez nas współczesność) jako rzeczywistości hitchcockowskiej.

Korzystając z archiwalnych nagrań programu Alfred Hitchcock Presents, w których autor Psychozy wciela się w najróżniejsze alternatywne wersje siebie, Grimonprez pokazuje, że dwie strony żelaznej kurtyny to w istocie dwie strony tej samej monety, idealne refleksy swojego dubla. To samo dotyczy zimnowojennej paranoi, powracającego widma globalnego konfliktu czy wojny atomowej: ostatecznie trudno powiedzieć, czy filmy mistrza suspensu, takie jak PtakiPółnoc, północny zachód są ich emanacją czy też jest tak, że w kondycji późnej nowoczesności nasze doświadczenie świata przejęło rysy iście hitchcockowskiego filmu.

Grimonprez, artysta znany z projektów galeryjnych i teoretycznych zainteresowań, oferuje nam pełną dystansu i gry, a także nieco histo/eryczną opowieść o bliźniactwie podzielonego świata. Przy tym, jak przypomina Karen Beckmann, „identyczność bliźnięcia opiera się na wypartej pamięci rozdzielenia, rozbicia, gwałtownego podziału”.

O artyście:

JOHAN GRIMONPREZ (1962) – pochodzi z Beligii. Artysta poruszający się w przestrzeni między praktyką i teorią, sztuką i kinem, dokumentem i fikcją. Uprawia archeologię współczesnych mediów w kontekście postępującej globalizacji. Jego projekty kuratorskie były prezentowane w takich instytucjach, jak nowojorska MoMA, Hammer Museum w Los Angeles czy Pinakothek der Moderne w Monachium, a jego filmy pełnometrażowe były wielokrotnie nagradzane, m.in. otrzymały 2005 ZKM International Media Award, Spirit Award czy Best Documentary Feature Award podczas Edinburgh International Film Festival 2015.

O prowadzącym:

KUBA MIKURDA (1981) – dziennikarz, filmoznawca, psycholog, filozof, a wreszcie reżyser i adiunkt w Łódzkiej Szkole Filmowej. Redaguje Linię Filmową w wydawnictwie Korporacja Ha!art. Prezes Stowarzyszenia Film 1,2 i współzałożyciel think-tanku Restart. Dla MFF T-Mobile Nowe Horyzonty zredagował książki poświęcone twórczości Terry’ego Gilliama, Braci Quay (z Adrianą Prodeus), Tsai Ming-lianga (z Pauliną Kwiatkowską) oraz surrealizmowi w kinie polskim (z Kamilą Wielebską). Wspólnie z Michałem Oleszczykiem przeprowadził rozmowę-rzekę z Guyem Maddinem Kino wykolejone.

Harmonogram pokazów i wykładów:

7 marca 2017
Peryferie instrumentalnego rozumu: archiwa destrukcji Indian Ziemi Ognistej
Mario Pfeifer, Approximation in the digital age to a humanity condemned to disappear (2014)
Rozmowa z artystą: Krzysztof Pijarski

21 marca 2017
Reedukacja jako permanentna rewolucja
Lutz Dammbeck, Overgames (2016)

Rozmowa z artystą: Krzysztof Pijarski

4 kwietnia 2017
Powidoki niemieckiej jesieni: japońska Zjednoczona Armia Czerwona w Bangladeszu
Naeem Mohaiemen, The Young Man Was, cz. I: United Red Army (2011)

Wprowadzenie: Joanna Ostrowska

25 kwietnia 2017
The Man Who Fell to Earth: Odbudowując „Warszawę” Dawida Bowiego na ruinach dnia dzisiejszego
Daniel Malone, The Visitor (wykład performatywny w ramach projektu w procesie The Whole World Builds Your Nation)

9 maja 2017
Logika dubla: Hitchcock i żelazna kurtyna
Johan Grimonprez, Double Take [Dubel] (2009)
Wprowadzenie: Kuba Mikurda

23 maja 2017
Czym był marksizm?
Phil Collins, marxism today (prologue) (2010)

Wprowadzenie: Magda Szcześniak