Reedukacja jako permanentna rewolucja


W swoim ostatnim filmie Lutz Dammbeck przygląda się trzem wątkom problemowym, przecinającym się w losach pokolenia, które sprowadzi na powojenne Niemcy dekadę rewolucji zwieńczoną przez tak zwaną Niemiecką Jesień. Dzieci urodzone w 1943 roku w RFN-ie – a było ich 1539841 – stały się materiałem szeroko zakrojonego eksperymentu społecznego zwanego reedukacją: przekształcenia totalitarnej zbiorowości w demokrację. Dammbeck próbuje stwierdzić, czy realizując powojenne teleturnieje, rzeczywiście wykorzystywano gry z obszaru psychiatrii, oraz czy miało to związek ze wspomnianym programem reedukacji. Kreśli historię idei permanentnej rewolucji: prób stworzenia nowoczesnymi metodami społeczeństwa odpornego na dewiacje, opartego na ideach rozumu, prawdy i równości. W powojennym wcieleniu tych starań nowe narzędzia naukowe, takie jak cybernetyka, teoria systemów i nowa socjologia, miały pomóc w napisaniu „kodu na przyszłość” – nowego algorytmu społeczeństw ludzi wolnych. Jak jednak rozumieć tak zaprogramowaną wolność, „czym był i jest realny świat poza teoretycznymi konstruktami, postulatami i symulacjami”?

O artyście:

LUTZ DAMMBECK (1948) – pochodzi z Lipska. Rozpoczął swoją drogę twórczą od grafiki i malarstwa, by w latach 80. XX w. połączyć obie te techniki w Kolażach medialnych [Mediencollagen], a następnie włączyć w swoją twórczość jeszcze film pełnometrażowy; wszystko to pod inspirowanym twórczością Heinera Müllera tytułem „Projekt Herakles”. Otrzymał wiele nagród, w tym: w 2004 roku za film Das Netz European Media Award przyznawaną przez European Media Art Festival w Osnabrücku, a w 1998 roku Srebrnego Gołębia na 41. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animacji w Lipsku.

O kuratorze pokazów „Trauma & Revival”:

KRZYSZTOF PIJARSKI (1980) – artysta posługujący się fotografią, historyk sztuki i adiunkt w Szkole Filmowej w Łodzi. Redaktor tomu Archiwum jako projektpoetyka i polityka (foto)archiwum (Warszawa 2011) oraz „Widoku. Teorii i praktyk kultury wizualnej”. Autor (Po)nowoczesnych losów obrazów. Allan Sekula / Thomas Struth (Łódź 2013). Uczestnik PLAT(T)FORM 2012 w Fotomuseum Winterthur. Jego projekt „Żywoty nieświętych” został zaprezentowany w C/O Berlin.

Harmonogram pokazów i wykładów:

7 marca 2017
Peryferie instrumentalnego rozumu: archiwa destrukcji Indian Ziemi Ognistej
Mario Pfeifer, Approximation in the digital age to a humanity condemned to disappear (2014)
Rozmowa z artystą: Krzysztof Pijarski

21 marca 2017
Reedukacja jako permanentna rewolucja
Lutz Dammbeck, Overgames (2016)

Rozmowa z artystą: Krzysztof Pijarski

4 kwietnia 2017
Powidoki niemieckiej jesieni: japońska Zjednoczona Armia Czerwona w Bangladeszu
Naeem Mohaiemen, The Young Man Was, cz. I: United Red Army (2011)

Wprowadzenie: Joanna Ostrowska

25 kwietnia 2017
The Man Who Fell to Earth: Odbudowując „Warszawę” Dawida Bowiego na ruinach dnia dzisiejszego
Daniel Malone, The Visitor (wykład performatywny w ramach projektu w procesie The Whole World Builds Your Nation)

9 maja 2017
Logika dubla: Hitchcock i żelazna kurtyna
Johan Grimonprez, Double Take [Dubel] (2009)
Wprowadzenie: Kuba Mikurda

23 maja 2017
Czym był marksizm?
Phil Collins, marxism today (prologue) (2010)

Wprowadzenie: Magda Szcześniak