Sława Harasymowicz, „Rozpoznanie przedpola. Re-konstrukcja rodzinnej przeszłości”


Nie tylko przeszłość jest obcym krajem, gdzie wszystko wygląda nieco inaczej, by sparafrazować L.P. Hartleya – to samo można powiedzieć o własnej historii rodzinnej, gdzie czuć się jak w domu niekoniecznie równa się dobrze ją znać. Harasymowicz podejmuje próbę rekonstrukcji wojennych losów członków swojej rodziny. Usiłuje interpretować prywatne i publiczne archiwa, które przechowują rozproszone fragmenty traumatycznej przeszłości, i określić się wobec nich. Artystka wykorzystuje te fragmenty, by stworzyć podwaliny dla praktyk pamięciowych, wspomnień i możliwych rekonstrukcji. Podczas spotkania w Bunkrze Sztuki zaprezentuje swój multimedialny projekt i opowie o różnych aspektach swoich poszukiwań w rozmowie z Gabrielą Sułkowską.

Sława Harasymowicz to artystka posługująca się wieloma mediami, w tym rysunkiem, grafiką, fotografią i wideo, instalacją i tekstem. Studiowała w Royal College of Art w Londynie i na Uniwersytecie Jagiellońskim, aktualnie przygotowuje projekt doktorski w Central Saint Martins w Londynie. Wystawiała m.in. w londyńskim Muzeum Freuda (2012) i w Poetry Library w ośrodku Southbank Centre (2016). Otrzymała nagrodę V&A Illustration Award oraz stypendium Arts Foundation, jak również stypendium artystyczne Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Urodziła się w Krakowie, a obecnie mieszka i pracuje w Londynie i Ramsgate we wschodniej części hrabstwa Kent.

Gabriela Sułkowska to doktorantka kulturoznawstwa na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje nad tematem wyobraźni moralnej i sztuki współczesnej jako laboratorium empatii. Członkini Kolektywu Kuratorskiego: http://www.oznaczplaszow.com/kolektyw-kuratorski/

 

Ilustracja: Sława Harasymowicz, „Bez tytułu”, 2016, sitodruk (akryl) na podstawie rysunków