Ukryte – tropem feministycznych skojarzeń

Zapraszamy na spacer po wystawie „Z mojego okna widać wszystkie kopce”, którego feministyczne szlaki wyznaczy kuratorka Lidia Krawczyk, wskazując i podkreślając różnorodne feministyczne perspektywy lektury rzeczywistości, a w szczególności relacji pomiędzy płcią a sztuką, kulis powstawania wystaw i działań artystycznych, gestów odbiorców w przestrzeniach wystawienniczych warunkowanych społecznymi i kulturowymi zachowaniami i narracji budowanych w obrębie konkretnych legislacyjnych rozwiązań. Przyjrzymy się także ślepym zaułkom i mrocznym zakamarkom, w które zaprowadza nas zbiurokratyzowany system.

Nie jest łatwo mówić jednym językiem, gdy mamy do czynienia z feministycznymi teoriami i praktyką. Każdy tekst czy każde wystąpienie spotyka się nie tylko z krytyką patriarchalną – co jest oczywiste – ale przede wszystkim z komentarzami wywodzącymi się z wewnątrz ruchu, udowadniając, jak bardzo to złożony i niejednorodny dyskurs, w którym trudno o jednoliniową i jednomyślną interpretację kulturowych mechanizmów. Wszystkie zgadzamy się co do jednego – istnienia dyskryminujących systemów sytuujących kobietę w roli tej gorszej i pośledniejszej w społeczeństwie. Tym, co nas różni, są propozycje rozwiązania tej sytuacji, znalezienia takich sposobów, które będą w stanie zmienić system społeczny, np. dzięki zastosowaniu metody „gender justice”.

Ewa Partum, performans „Stupid Woman”, IX Międzynarodowe Spotkania Krakowskie, BWA, Kraków, 1981, fot. Stefan Zbadyński, z zasobu archiwum Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

O prowadzającej:
Lidia Krawczyk (1979) – kuratorka, artystka, krytyczka sztuki. Interesują ją zagadnienia użyteczności sztuki, krytyka instytucjonalna oraz sztuka feministyczna. Absolwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych oraz Podyplomowych Studiów z Zakresu Gender na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kuratorka i współkuratorka wielu wystaw oraz projektów, m.in. „Minimalnych form realności”, „Wymiarów utopii” (w skład których weszły następujące wystawy: Laura Pawela, „Nie będzie dziury w niebie, nawet jeśli pójdziesz tyłem”; Nicolas Grospierre, „Miasto, które nie istnieje”; Mariusz Libel, „Wyższe dobro”; Maciek Kurak, „Już!”; działania „Gra z partycypacją” kolektywu Palce lizać; pokazy filmów, prelekcje, warsztaty i spotkania), wystawy Karola Radziszewskiego „Backstage” oraz dwuletniego projektu „Ekonomia utraty, Joanna Pawlik i Elin Drougge”, dotykającego zagadnień kobiecości, niepełnosprawności i dialogu kultur. Od 2004 roku realizuje projekty artystyczne wspólnie z Wojtkiem Kubiakiem. Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Aktywność obywatelska” (2015). Prezeska Fundacji Farma – młodej organizacji, która realizuje działania z pogranicza animacji i sztuki współczesnej na terenach wiejskich. Kuratorka w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie.


Informacje główne
24.04.2016 (niedziela), godz. 12
Informacje dodatkowe
Wydarzenie towarzyszące wystawie „Z mojego okna widać wszystkie kopce”
Kuratorka: Lidia Krawczyk
Miejsce: przestrzeń wystawiennicza
Oprowadzanie bezpłatne, obowiązują bilety wstępu do Galerii
Spotkanie jest realizowane w ramach zadania „Praktyki różnorodności. Edukacja kulturalna w Bunkrze”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

10 kwietnia
poniedziałek