Pretext to sztuczna inteligencja, która w czasie ekspozycji pisze zarówno istniejące już, jak i nowe teksty (bazy danych) w formie stron z numerem i datą. Każda strona drukowana jest co 50 minut, a po wystawie wszystkie zostaną zebrane w formie jednej wyjątkowej książki. Oprogramowanie jest stworzone do pracy z tekstem, który próbuje znaleźć sens w ogromnych bazach danych tekstu – oparte na algorytmie logicznego kojarzenia powiązań znaczeniowych słów i przeszukuje bazę danych za pomocą indeksowania. Na przykład słowo „stół” może być powiązane ze słowami „drewno” i „drzewo”. Po połączeniu takich słów można tworzyć krótkie zdania. Następnie kreowane są powiązania między tymi krótkimi zdaniami. Program tworzy nowe, dłuższe zdania, bazując na podobieństwach napotkanych w pokrewnych zdaniach, które pojawiły się w ciągu 50 minut. Cały proces kończy się stworzeniem lingwistycznego algorytmu, co dowodzi, że program ma na celu znalezienie nowego znaczenia w bazie danych i wykorzystanie go jako materiał źródłowy dla nowego tekstu.
Wyprodukowane teksty cechują się zdecydowaniem i dokładnością. Produkty końcowe wyglądają czasami jak zdania osoby, która jest niezrozumiana i musi wyjaśnić, co ma na myśli, używając cudzego języka. Jako że językiem maszyny jest przecież kod binarny, program ma problemy z chaotycznymi zawirowaniami i możliwym błędnym zrozumieniem, które charakteryzują język człowieka.
Jak wspomniano, po każdej wystawie wyprodukowane teksty są publikowane przez MER Paper Kunsthalle Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Antwerpii w formie pokaźnej książki. Ogromna liczba stron sprawia, że prawie niemożliwe jest przeczytanie jej od deski do deski, co nadaje jej aurę powagi, na którą tak naprawdę nie zasługuje, gdyż tworzona jest przez maszynę, która nie rozumie deklarowanego znaczenia takiej książki.
Na wystawie prezentowane są również poprzednie książki napisane przez Pretext, a także rysunki robota – interpretacje graficzne jednej lub kilku stron wytworzonych w czasie wcześniejszych wystaw.
Pretext może tworzyć teksty w różnych językach, między innymi po angielsku, holendersku, francusku i niemiecku.
Prace Jerry’ego Galle opowiadają o trudnej momentami relacji pomiędzy technologią cyfrową a kulturą współczesną. Ważną rolę w jego sztuce odgrywają wątpliwości cyfrowe, które odkrywa już na poziomie binarnej struktury komputera symbolizowanej przez 0 i 1, czyli „tak” i „nie” współczesnej technologii. W społeczeństwie, w którym wątpliwość postrzega się jako cechę nieproduktywną, technologia wraz ze swoją ciągłą wydajnością wywiera efekt na nasze zachowania społeczne na wielu płaszczyznach. Ale gdy do systemu komputerowego przedostają się cyfrowe wątpliwości, wtedy zaczynają się dziać dziwne rzeczy.
Jerry Galle jest związany z KASK School of Arts University College Ghent, gdzie zajmuje się projektami artystycznymi.
Informacje główne
25.10 – 7.11.2017
Informacje dodatkowe
Wystawa w ramach 6. edycji festiwalu sztuki cyfrowej „Patchlab. Sztuka danych i sztuczna inteligencja”
Miejsce: Pawilon Wystawowy