Bogusława Hubisz – altówka, Mariusz Pędziałek – obój, Piotr Grodecki – fortepian, Jan Pilch – perkusja, Mariusz Czarnecki – perkusja, Kazimierz Pyzik – kontrabas, Marek Chołoniewski – instrumenty elektroniczne.
W programie m.in.: Muzyka Wiosenna (1988) na altówkę i fortepian, Algorytmy (1970) na zespół, Bewegung (1994) na obój, fortepian i konga, Proietto Simultaneo (1984) na zespół, Spektra (1970) na zespół, Media (1967) na zespół, Free Form I (1972) na 5 wykonawców.
Program koncertu z muzyką Bogusława Schaeffera w 85-lecie jego urodzin zawiera utwory z różnych okresów twórczości kompozytora. Wiele z nich powstało specjalnie dla zespołu Muzyka Centrum (Proietto Simultaneo, Bewegung, Free Form I), ponadparametrowa kompozycja Algorytmy została wykonana po raz pierwszy 37 lat temu, podczas premierowego koncertu zespołu w Klubie Na Kotłowem (13 czerwca 1977 roku). Partytury graficzne, formy otwarte, kompozycje aleatoryczne, teatr instrumentalny to ważne składniki języka muzycznego Bogusława Schaeffera, występujące w estetycznych i stylistycznych preferencjach zespołu Muzyka Centrum.
Bogusław Schaeffer (1929). Kompozytor, muzykolog, dramaturg, grafik i pedagog. To najbardziej oryginalna postać polskiego życia muzycznego. Wyróżniają go niezwykle rozległe zainteresowania twórcze, awangardowa postawa i kontrowersyjne poglądy estetyczne. Jako kompozytor wyróżnia się nowatorstwem warsztatu i śmiałością w eksperymentowaniu z nowymi formami, gatunkami i rodzajami muzyki. Jako jeden z pierwszych twórców polskich zajął się muzyką elektroniczną.
Pierwszym polskim happeningiem muzycznym był jego utwór Non-stop (1960). Schaeffer jako pierwszy podjął w Polsce gatunek teatru instrumentalnego w utworze TIS MW2 (1963) napisanym dla słynnego eksperymentalnego zespołu MW2. Niemal w każdym swoim dziele Schaeffer rozwiązuje nowy problem kompozytorski, rzucając wyzwanie polskiemu środowisku muzycznemu i wzbudzając żywe dyskusje o podstawowych zagadnieniach nowej muzyki.
Bogusław Schaeffer jest również wybitnym teoretykiem nowej muzyki. Jego praca Nowa muzyka. Problemy współczesnej techniki kompozytorskiej (1958) pozostaje wciąż podstawowym źródłem teoretycznym w tej dziedzinie, a Introduction to Composition (1976) jest jedynym w swoim rodzaju w światowej literaturze podręcznikiem kompozycji.
Każda praca Schaeffera wywołuje duże zainteresowanie i wzbudza zazwyczaj ogromne kontrowersje.
Muzyka Centrum powstała w czerwcu 1977 jako stowarzyszenie wykonawców muzyki współczesnej. Muzyka Centrum organizuje koncerty, festiwale, warsztaty, nagrywa płyty, realizuje projekty plenerowe i internetowe. Do końca 2012 roku stowarzyszenie zorganizowało 705 koncertów prezentujące około 550 prawykonań światowych i polskich. W latach 1991–2007 Muzyka Centrum była członkiem Europejskiej Konferencji Promotorów Muzyki Współczesnej. Do najważniejszych międzynarodowych projektów stowarzyszenia należą: Festiwal Audio Art, Pomosty, Europejska Orkiestra Muzyki Nowej, Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej, Polska Sztuka Dźwiękowa w Chinach / Chińska Sztuka Dźwiękowa w Polsce, Integra, Europejski Kurs Kompozycji i Technologii, Festiwal Kultury Polskiej w Luksemburgu, Miejsca Miłosza, Audiomat.
W ramach stowarzyszenia działa kilka zespołów. Najstarszym z nich jest Muzyka Centrum Ensemble, zespół o zmiennym składzie dostosowanym każdorazowo do wykonywanego programu.
MCE występował na wielu festiwalach w kraju i za granicą, był częścią wielu międzynarodowych projektów.
W ramach 26. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.
Informacje główne
13.06.2014 (piątek), godz. 17
Ta strona wykorzystuje ciasteczka, by zagwarantować Wam lepsze doświadczenia.
Klikając „akceptuję”, wyrażacie zgodę na użycie ciasteczek oraz akceptujecie naszą politykę prywatności.