godz. 11 // S.Z.T.U.K.A.
Pretekstem do spotkania będzie najnowsza książka Cichockiego o sztuce współczesnej, która została napisana specjalnie dla najmłodszych odbiorców. Warsztaty zorganizowane w nawiązaniu do trwającej w Bunkrze Sztuki wystawy Łukasza Jastrubczaka, zatytułowanej Miraż.
W ramach Małego Klubu Bunkra Sztuki.
proj. plakatu: A. Biskup, P. Czepurko
godz. 15 // Cliché. Oprowadzanie kuratorskie
Po wystawie Miraż oprowadzą: Ewa Opałka i kuratorzy. Oprowadzanie będzie powtórzeniem fabuły Zawrotu głowy Alfreda Hitchcocka. W wystawę wprowadzi widzów postać Madeleine/Judy, tworząc rodzaj performatywnego, „fałszywego” przewodnika po wystawie, posługując się kliszami filmowymi i psychoanalizą.
Wydarzenie towarzyszące wystawie Miraż.
godz. 17 // Miraż dj vj set
Sebastian Cichocki i Łukasz Jastrubczak zaprezentują książkę Miraż, nad którą obecnie pracują.
Książka artystyczna jest konceptualną powieścią podróżniczą po Stanach Zjednoczonych, składającą się z obrazów i tekstów powstałych w wyniku swoistego pojedynku na słowo (Sebastian Cichocki) i obraz (Łukasz Jastrubczak). Kiedy artysta odbywał rzeczywistą podróż w przestrzeni, autor tekstu odbywał równolegle wyimaginowany rajd po USA, śladami swoich obsesji, wyobrażeń, zmyśleń, głównie dotyczących bohaterów amerykańskiego land artu i konceptualizmu lat 70.
Wydarzenie towarzyszące wystawie Miraż.
godz. 19 // Koncert Sebastiana Buczka
Sebastian Buczek to Indiana Jones polskiej antyelektroniki, materiałoznawca. W latach 2000-2002 dynamicznie współpracował z wytwórnią mik.musik.!, w której wydał legendarną już płytę Wabienie Dziewic.
Jego instrumenty i płyty konstruowane są ze szkła, drewna pokrytego pszczelim woskiem i czekolady. Dźwięki, które wytwarza dzięki tym efemerycznym przedmiotom, wydają się istnieć naprawdę i są niczym przeprawa przez dżunglę.
Płyty Sebastiana Buczka z powodu swojej materialnej delikatności rozpuszczają się; pszczoły dokonują ich recyklingu. Płyty czekoladowe zostają zjedzone. Instrumenty, które konstruuje to m.in: plastikowy, biały saksofon z ruchomą tubą niczym paszcza żarłacza, ciche pudełka z obciążnikami z marchewek, różne wiatraczkopodobne audio-helikoptery lub inne przybory z wykorzystaniem wody. Obecnie pracuje nad odwzorowaniem ludzkiego gardła, czyli instrumentem, który ma gardło, język, usta i śpiewa, a nawet może mówi. Ten akustyczny syntezator mowy, sztuczne gardło, doczekał się jak dotąd prymitywnego prototypu z plasteliny.
Podczas swoich koncertów Buczek występuje wraz z mechanicznie sterowanym manekinem, o imieniu Jan, który rytmicznie porusza grzechotką albo uderza pałeczką w dzwonek lub bęben.
Sebastian Buczek w międzyczasie zajmuje się fotografią mikroskopową i wydawaniem książek. Próbuje też rozgryźć tajniki tłoczni płyt winylowych. Mieszka w Lublinie i amazońskiej dżungli.
Wydarzenie towarzyszące wystawie Miraż.
godz. 20 // Wieczór z Piną. Przegląd filmów
Święto wiosny, reż. Pina Bausch, 52 min, Niemcy 1975.
muzyka: Igor Strawinski
kostiumy: Rolf Borzik
Przełomowa wersja baletu Igora Strawinskiego Święto wiosny. Powstała w 1975 roku w Wuppertalu. „Odsłoniętą scenę wyłożono warstwą torfu, który w miarę trwania spektaklu coraz bardziej brudził skromne kostiumy i ciała tancerzy. Sam taniec zaś był niezwykły – niemal przytłaczał fizycznością. Monumentalna grupa mężczyzn ubranych tylko w czarne spodnie i kobiet w cielistych tunikach kontrastowała z postacią ofiarnicy w czerwonej sukience, którą Pina ukazała jako obiekt nienawiści podszytego uprzedzeniami i mizoginią tłumu. (…) Dzięki tej realizacji Pina weszła na taneczne salony”.
Wojciech Klimczyk, Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca, Kraków 2010
Wprowadzenie: Tomasz Ratajczyk.
Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Bunkier Sztuki.
Wydarzenie towarzyszące wystawie Absolutnie Pina.
godz. 21:30 // Wieczór z Piną. Przegląd filmów
Café Müller, reż. Pina Bausch, 49 min, Niemcy/Francja 1987.
muzyka: Henry Purcell
kostiumy: Rolf Borzik
Zapis spektaklu, którego premiera odbyła się w 1978 roku w Wuppertalu. Przedstawienie złożone z luźnych, niepowiązanych ze sobą bezpośrednio, pełnych emocji epizodów. Jest uznawane za najbardziej osobistą ze sztuk Piny Bausch.
Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Bunkier Sztuki.
Wydarzenie towarzyszące wystawie Absolutnie Pina.
Informacje główne
21.04.2012 (sobota)
Informacje dodatkowe
DO Bunkra!
Ta strona wykorzystuje ciasteczka, by zagwarantować Wam lepsze doświadczenia.
Klikając „akceptuję”, wyrażacie zgodę na użycie ciasteczek oraz akceptujecie naszą politykę prywatności.