godz. 11 // S.Z.T.U.K.A.

Pretekstem do spotkania będzie najnowsza książka Cichockiego o sztuce współczesnej, która została napisana specjalnie dla najmłodszych odbiorców. Warsztaty zorganizowane w nawiązaniu do trwającej w Bunkrze Sztuki wystawy Łukasza Jastrubczaka, zatytułowanej Miraż.

W ramach Małego Klubu Bunkra Sztuki.

proj. plakatu: A. Biskup, P. Czepurko

godz. 15 // Cliché. Oprowadzanie kuratorskie

Po wystawie Miraż oprowadzą: Ewa Opałka i kuratorzy. Oprowadzanie będzie powtórzeniem fabuły Zawrotu głowy Alfreda Hitchcocka. W wystawę wprowadzi widzów postać Madeleine/Judy, tworząc rodzaj performatywnego, „fałszywego” przewodnika po wystawie, posługując się kliszami filmowymi i psychoanalizą.

Wydarzenie towarzyszące wystawie Miraż.

godz. 17 // Miraż dj vj set

Sebastian Cichocki i Łukasz Jastrubczak zaprezentują książkę Miraż, nad którą obecnie pracują.

Książka artystyczna jest konceptualną powieścią podróżniczą po Stanach Zjednoczonych, składającą się z obrazów i tekstów powstałych w wyniku swoistego pojedynku na słowo (Sebastian Cichocki) i obraz (Łukasz Jastrubczak). Kiedy artysta odbywał rzeczywistą podróż w przestrzeni, autor tekstu odbywał równolegle wyimaginowany rajd po USA, śladami swoich obsesji, wyobrażeń, zmyśleń, głównie dotyczących bohaterów amerykańskiego land artu i konceptualizmu lat 70.

Wydarzenie towarzyszące wystawie Miraż.

godz. 19 // Koncert Sebastiana Buczka

Sebastian Buczek to Indiana Jones polskiej antyelektroniki, materiałoznawca. W latach 2000-2002 dynamicznie współpracował z wytwórnią mik.musik.!, w której wydał legendarną już płytę Wabienie Dziewic.

Jego instrumenty i płyty konstruowane są ze szkła, drewna pokrytego pszczelim woskiem i czekolady. Dźwięki, które wytwarza dzięki tym efemerycznym przedmiotom, wydają się istnieć naprawdę i są niczym przeprawa przez dżunglę.

Płyty Sebastiana Buczka z powodu swojej materialnej delikatności rozpuszczają się; pszczoły dokonują ich recyklingu. Płyty czekoladowe zostają zjedzone. Instrumenty, które konstruuje to m.in: plastikowy, biały saksofon z ruchomą tubą niczym paszcza żarłacza, ciche pudełka z obciążnikami z marchewek, różne wiatraczkopodobne audio-helikoptery lub inne przybory z wykorzystaniem wody. Obecnie pracuje nad odwzorowaniem ludzkiego gardła, czyli instrumentem, który ma gardło, język, usta i śpiewa, a nawet może mówi. Ten akustyczny syntezator mowy, sztuczne gardło, doczekał się jak dotąd prymitywnego prototypu z plasteliny.

Podczas swoich koncertów Buczek występuje wraz z mechanicznie sterowanym manekinem, o imieniu Jan, który rytmicznie porusza grzechotką albo uderza pałeczką w dzwonek lub bęben.

Sebastian Buczek w międzyczasie zajmuje się fotografią mikroskopową i wydawaniem książek. Próbuje też rozgryźć tajniki tłoczni płyt winylowych. Mieszka w Lublinie i amazońskiej dżungli.

Wydarzenie towarzyszące wystawie Miraż.

godz. 20 // Wieczór z Piną. Przegląd filmów

Święto wiosny, reż. Pina Bausch, 52 min, Niemcy 1975.

muzyka: Igor Strawinski

kostiumy: Rolf Borzik

Przełomowa wersja baletu Igora Strawinskiego Święto wiosny. Powstała w 1975 roku w Wuppertalu. „Odsłoniętą scenę wyłożono warstwą torfu, który w miarę trwania spektaklu coraz bardziej brudził skromne kostiumy i ciała tancerzy. Sam taniec zaś był niezwykły – niemal przytłaczał fizycznością. Monumentalna grupa mężczyzn ubranych tylko w czarne spodnie i kobiet w cielistych tunikach kontrastowała z postacią ofiarnicy w czerwonej sukience, którą Pina ukazała jako obiekt nienawiści podszytego uprzedzeniami i mizoginią tłumu. (…) Dzięki tej realizacji Pina weszła na taneczne salony”.

Wojciech Klimczyk, Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca, Kraków 2010

Wprowadzenie: Tomasz Ratajczyk.

Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Bunkier Sztuki.

Wydarzenie towarzyszące wystawie Absolutnie Pina.

godz. 21:30 // Wieczór z Piną. Przegląd filmów

Café Müller, reż. Pina Bausch, 49 min, Niemcy/Francja 1987.

muzyka: Henry Purcell

kostiumy: Rolf Borzik

Zapis spektaklu, którego premiera odbyła się w 1978 roku w Wuppertalu. Przedstawienie złożone z luźnych, niepowiązanych ze sobą bezpośrednio, pełnych emocji epizodów. Jest uznawane za najbardziej osobistą ze sztuk Piny Bausch.

Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Bunkier Sztuki.

Wydarzenie towarzyszące wystawie Absolutnie Pina.
Informacje główne
21.04.2012 (sobota)
Informacje dodatkowe
DO Bunkra!

04 maja
piątek