Koniec świata. Lokalizacja? Czas? Przestrzeń? Zatrzymanie? To tylko potencjalny proces. Przecież nic nie może zniknąć, czy się skończyć – może jedynie przerodzić się w coś innego. Czy koniec może oznaczać czas, który się zatrzymuje?
Koncert „O końcu świata” to prezentacja utworu napisanego przez Pawła Malinowskiego na harfę z towarzyszeniem fletu i tria smyczkowego, które inspirowane są twórczością Czesława Miłosza. Źródłem projektu jest twórczość poety, którego w tym roku przypada 20 rocznica śmierci.
Adrian Nowak – harfa
Magdalena Di Blasi – flet
Barbara Mglej – skrzypce
Jan Czyżewski – altówka
Paweł Czarakcziew – wiolonczela
Paweł Malinowski (ur. 1994 w Olsztynie) – kompozytor poszukujący kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie zgłębiający muzyczną przeszłość. Zdobył I nagrodę w 58. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, był stypendystą Miasta Krakowa i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W sezonie 2020/2021 uczestniczył w programie mentorskim LPO Young Composer, organizowanym we współpracy z London Philharmonic Orchestra. Utwory Pawła Malinowskiego były wykonywane m.in. przez Orkiestrę Muzyki Nowej, Ensemble Modern, Ensemble Linea, United Instruments of Lucilin, Hashtag Ensemble, Ensemble Kompopolex i Spółdzielnię Muzyczną Contemporary Ensemble podczas międzynarodowych wydarzeń, takich jak MaerzMusik, Gaudeamus Festival, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Międzynarodowe Letnie Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie, i transmitowane m.in. przez BBC Program 3 oraz Program 2 Polskiego Radia.
Artysta ukończył studia kompozytorskie w Royal Academy of Music w Aarhus, gdzie kształcił się pod kierunkiem Simona Steena-Andersena, Nielsa Rønsholdta i Juliany Hodkinson, oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Wojciecha Widłaka (dyplom z wyróżnieniem).
Krakowski Kwintet Harfowy to zespół złożony z absolwentów najlepszych europejskich uczelni muzycznych – flecistki Magdaleny Di Blasi, harfisty Adriana Nowaka, skrzypaczki Barbary Mglej, altowiolisty Jana Czyżewskiego i wiolonczelisty Pawła Czarakcziewa. Za sprawą wspólnej inicjatywy członkowie kwintetu dzielą się pasją, koncertując na scenach w Polsce i za granicą i osiągając sukcesy na konkursach międzynarodowych (II nagroda na VII Iberian Contest of Chamber Music with Harp w Madrycie w 2019 r.). Krakowski Kwintet Harfowy, jako jedyny w Polsce profesjonalny zespół kameralny o tym nietypowym składzie, promuje muzykę kameralną stworzoną dla legendarnego Quintette Instrumental de Paris. Formację charakteryzuje miękkość interpretacji francuskiej (cyt. Isabelle Perrin) oraz pełnia i różnorodność brzmienia dorównująca orkiestrze symfonicznej (cyt. Margit Anna Suss).
Zasadniczą część repertuaru grupy stanowią utwory z końca XIX i pierwszej połowy XX wieku, w szczególności wywodzące się z francuskiego impresjonizmu. Oprócz kompozycji autorstwa m.in. Roussela, Crasa czy Tourniera w programie pojawiają się dzieła polskich kompozytorów takich jak Aleksander Tansman. Artyści, nie ograniczając się do wykonawstwa muzyki impresjonistycznej, stale poszerzają repertuar o nowe pozycje, tworząc autorskie aranżacje utworów kameralnych i orkiestrowych oraz angażując się w projekty wykraczające poza ramy szeroko pojętej muzyki klasycznej. W maju 2022 roku ukazał się ich debiutancki album „Hommage” (wydawnictwo DUX).
Koszt: bilet w cenie wstępu na wystawę
fot. Klaudyna Schubert
Projekt jest realizowany ze środków pochodzących ze Stypendium Twórczego Miasta Krakowa
Ta strona wykorzystuje ciasteczka, by zagwarantować Wam lepsze doświadczenia.
Klikając „akceptuję”, wyrażacie zgodę na użycie ciasteczek oraz akceptujecie naszą politykę prywatności.