„W centrum rozważań tegorocznego festiwalu jest nieustanny przepływ ludzi, informacji i substancji poprzez granice rozrastających się obszarów miejskich, cyberprzestrzeni i zagrożonych terenów przyrodniczych. Rządzący odwracają wzrok, nie chcą widzieć pojawiających się w różnych częściach świata strumieni uchodźców i migrantów, natłoku możliwych do zmanipulowania informacji oraz ogromnych ilości szkodliwych substancji odprowadzanych do rzek i unoszących się w atmosferze. Wycofują się i ugruntowują swoją władzę, by chronić to, co posiadają. Krótkotrwały sukces jest ważniejszy niż stworzenie wizji świata przyszłości, rozwijającego się w sposób zrównoważony.” (fragment tekstu kuratorskiego)
Iris Sikking (ur. 1968) – niezależna kuratorka, z wykształcenia montażystka filmowa oraz historyczka fotografii. W swojej pracy kuratorskiej skupia się przede wszystkim na fotografii i sztuce wideo, traktując je jako wzajemnie uzupełniające się media. Koncentruje się na nowych sposobach opowiadania historii oraz możliwościach, jakie daje zaangażowanie mediów cyfrowych, a także na działaniach wieloplatformowych. Szczególnym przedmiotem jej zainteresowań jest kinematograficzne podejście w sztuce fotograficznej i wideo oraz różnorodne metody konstruowania narracji.
W roku 2008 była współkuratorką międzynarodowej zbiorowej wystawy Baby: Picturing the Ideal Human, 1840–Now. Do zrealizowanych przez nią działań należą projekt The Last Days of Shishmaref Dany Lixenberg (2008), wystawa Baghdad Calling Geerta van Kesterena (2008) oraz tematyczna wystawa zbiorowa ANGRY (2011). Była również producentką i kuratorką Mak: Śladami afgańskiej heroiny (2012), czterokanałowej projekcji Roberta Knotha i Antoinette de Jong, kuratorką projektu Yanna Mingarda Depozyt (2015) oraz kuratorką zbiorowej wystawy Świeże spojrzenie. Nowe formy narracji wizualnej prezentowanej w programie głównym Miesiąca Fotografii w Krakowie 2016.
Iris Sikking wielokrotnie uczestniczyła w przeglądach portfolio międzynarodowych festiwali, była jurorką wielu konkursów, a niedawno została członkinią komitetów doradczych holenderskich fundacji Mondriaan Fund oraz Stroom Den Haag. Jest również wykładowczynią Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost w Bredzie, w Holandii.
W centrum rozwa
ż
a
ń
tegorocznego festiwalu jest nieustanny przep
ł
yw
ludzi, informacji i
substancji poprzez granice rozrastaj
ą
cych
si
ę
obszarów miejskich, cyberprzestrzeni i
zagro
ż
onych terenów przyrodniczych.
Rz
ą
dz
ą
cy
odwracaj
ą
wzrok, nie chc
ą
widzie
ć
pojawiaj
ą
cych
si
ę
w ró
ż
nych
cz
ęś
ciach
ś
wiata strumieni uchod
ź
ców i migrantó
w,
nat
ł
oku
mo
ż
liwych
do
zmanipulowania informacji oraz ogromny
ch
ilo
ś
ci
szkodliwych substancji
odprowadzanych
do
rzek i unosz
ą
cych
si
ę
w atmosferze. Wycofuj
ą
si
ę
i ugruntowuj
ą
swoj
ą
w
ł
adz
ę
,
by
chroni
ć
to,
co
posiadaj
ą
.
Kr
ótkotrwa
ł
y sukces jest
wa
ż
niejszy
ni
ż
stworzenie wizji
ś
wiata przysz
ł
o
ś
ci, rozwijaj
ą
cego
si
ę
w
sp
os
ób
zr
ównowa
ż
ony.
Informacje główne
2.06 (sobota), godz. 14
Informacje dodatkowe
Kuratorka: Iris Sikking
Miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, parter
Wydarzenie towarzyszące wystawie „Przestrzeń przepływów. Obrazowanie niewidzialnego” w ramach 16. edycji Miesiąca Fotografii w Krakowie
Wstęp w cenie biletu do Galerii
Ta strona wykorzystuje ciasteczka, by zagwarantować Wam lepsze doświadczenia.
Klikając „akceptuję”, wyrażacie zgodę na użycie ciasteczek oraz akceptujecie naszą politykę prywatności.