Zapraszamy na spotkanie połączone z prezentacją warsztatu grafika w Pracowni Graficznej Związku Polskich Artystów Plastyków. Pracownia powstała w drugiej połowie lat 50. z inicjatywy ówczesnego przewodniczącego Sekcji Grafiki Witolda Skulicza, późniejszego twórcy Biennale, a potem Triennale, Grafiki. O tajnikach warsztatu i historii miejsca opowie kierownik pracowni Leonard Pędziałek.
Cykl wydarzeń „Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”:
W 1998 roku londyńskie studio Francisa Bacona, w którym artysta pracował przez 31 lat, zostało przeniesione do Galerii Hugh Lane w Dublinie. Dziesiątki pędzli, farb, butelek, papierów, fotografii i książek, olbrzymie lustro, motyw pojawiający się w wielu obrazach artysty, łącznie z wszystkimi innymi przedmiotami z jego otoczenia, przeniesiono do nowej lokalizacji. Nawet pokrywający przedmioty kurz skrupulatnie zebrano i umieszczono w torebce z napisem „Bacon Dust”. Przeprowadzka zakończyła się jej symbolicznym otwarciem i rozsypaniem zawartości w zrekonstruowanej pracowni. Wszak sam artysta – mimo że cierpiał na astmę – używał tego nietypowego materiału do malowania obrazów. Kuratorzy galerii Hugh Lane podkreślili w ten sposób rolę przestrzeni, w której powstaje sztuka. Poprzez rekonstrukcję uczynili ze studia Bacona rodzaj dzieła sztuki, gigantycznej instalacji, która przez wiele lat w namacalny, materialny sposób uobecniała się w pracach artysty. Przywołując anegdotę związaną z pracownią Bacona, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki rozpoczyna cykl wydarzeń poświęconych funkcji pracowni.
W trakcie pierwszej odsłony projektu (czas trwania: czerwiec–sierpień 2015, kuratorka: Aneta Rostkowska) odwiedziliśmy zarówno miejsca historyczne (np. pracownię Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia), przestrzenie współdzielone przez grupę artystów (Marek Chlanda, Ignacy Czwartos i Piotr Lutyński), miejsca o oryginalnej architekturze (pracownie na ul. Emaus), jak i lokale czasowo przekształcane w przestrzenie dedykowane prezentacji sztuki (David Robertson). Interesowały nas także sytuacje, w których studio staje się miejscem działalności podejmowanej wspólnie z odbiorcami (pracownia Moniki Drożyńskiej).
Druga część projektu (czas trwania: wrzesień–listopad 2015, kurator: Krzysztof Siatka) za cel stawia sobie analizę pracowni, w których tworzą krakowscy graficy. Koncentrując się tym razem na jednej dziedzinie sztuki, pragniemy zwrócić uwagę na przestrzeń różnorodności w obrębie tradycyjnego, ale i eksperymentalnego warsztatu współczesnego grafika. Poznając tajniki warsztatowej alchemii wklęsło- i wypukłodruku oraz technik autorskich, zwiedzając jedną z najstarszych pracowni, której wyposażenie pochodzi jeszcze z XIX wieku, poznając artystów, a zarazem mistrzów graficznych technologii, spróbujemy zastanowić się nad znaczeniem tego medium dzisiaj i perspektywami rozwoju tej dziedziny sztuki. Przewodnikami po zakamarkach graficznego Krakowa będą Leonard Pędziałek, Teresa Frodyma i Monika Niwelińska.
Ze względu na ograniczoną do 15 osób liczbę miejsc w pracowni prosimy o zgłoszenie chęci udziału w spotkaniu do dnia 18.10 drogą e-mailową: siatka@bunkier.art.pl; pierwszeństwo udziału mają seniorzy.
Informacje główne
30.09.2015 (środa), godz. 16
Informacje dodatkowe
W ramach cyklu „Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”
Kurator: Krzysztof Siatka
Miejsce: ul. Asnyka 6, Kraków
Wstęp bezpłatny
W ramach projektu „Sztuki oswajanie”
Organizator: Stowarzyszenie Fragile
Kuratorzy: Agnieszka Kwiecień, Krzysztof Siatka
„Sztuki oswajanie” dofinansowano ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014–2020
Ta strona wykorzystuje ciasteczka, by zagwarantować Wam lepsze doświadczenia.
Klikając „akceptuję”, wyrażacie zgodę na użycie ciasteczek oraz akceptujecie naszą politykę prywatności.