W Pracowni Graficznej ZPAP / sztuki oswajanie

Zapraszamy na spotkanie połączone z prezentacją warsztatu grafika w Pracowni Graficznej Związku Polskich Artystów Plastyków. Pracownia powstała w drugiej połowie lat 50. z inicjatywy ówczesnego przewodniczącego Sekcji Grafiki Witolda Skulicza, późniejszego twórcy Biennale, a potem Triennale, Grafiki. O tajnikach warsztatu i historii miejsca opowie kierownik pracowni Leonard Pędziałek.

Cykl wydarzeń „Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”:
W 1998 roku londyńskie studio Francisa Bacona, w którym artysta pracował przez 31 lat, zostało przeniesione do Galerii Hugh Lane w Dublinie. Dziesiątki pędzli, farb, butelek, papierów, fotografii i książek, olbrzymie lustro, motyw pojawiający się w wielu obrazach artysty, łącznie z wszystkimi innymi przedmiotami z jego otoczenia, przeniesiono do nowej lokalizacji. Nawet pokrywający przedmioty kurz skrupulatnie zebrano i umieszczono w torebce z napisem „Bacon Dust”. Przeprowadzka zakończyła się jej symbolicznym otwarciem i rozsypaniem zawartości w zrekonstruowanej pracowni. Wszak sam artysta – mimo że cierpiał na astmę – używał tego nietypowego materiału do malowania obrazów. Kuratorzy galerii Hugh Lane podkreślili w ten sposób rolę przestrzeni, w której powstaje sztuka. Poprzez rekonstrukcję uczynili ze studia Bacona rodzaj dzieła sztuki, gigantycznej instalacji, która przez wiele lat w namacalny, materialny sposób uobecniała się w pracach artysty. Przywołując anegdotę związaną z pracownią Bacona, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki rozpoczyna cykl wydarzeń poświęconych funkcji pracowni.

W trakcie pierwszej odsłony projektu (czas trwania: czerwiec–sierpień 2015, kuratorka: Aneta Rostkowska) odwiedziliśmy zarówno miejsca historyczne (np. pracownię Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia), przestrzenie współdzielone przez grupę artystów (Marek Chlanda, Ignacy Czwartos i Piotr Lutyński), miejsca o oryginalnej architekturze (pracownie na ul. Emaus), jak i lokale czasowo przekształcane w przestrzenie dedykowane prezentacji sztuki (David Robertson). Interesowały nas także sytuacje, w których studio staje się miejscem działalności podejmowanej wspólnie z odbiorcami (pracownia Moniki Drożyńskiej).

Druga część projektu (czas trwania: wrzesień–listopad 2015, kurator: Krzysztof Siatka) za cel stawia sobie analizę pracowni, w których tworzą krakowscy graficy. Koncentrując się tym razem na jednej dziedzinie sztuki, pragniemy zwrócić uwagę na przestrzeń różnorodności w obrębie tradycyjnego, ale i eksperymentalnego warsztatu współczesnego grafika. Poznając tajniki warsztatowej alchemii wklęsło- i wypukłodruku oraz technik autorskich, zwiedzając jedną z najstarszych pracowni, której wyposażenie pochodzi jeszcze z XIX wieku, poznając artystów, a zarazem mistrzów graficznych technologii, spróbujemy zastanowić się nad znaczeniem tego medium dzisiaj i perspektywami rozwoju tej dziedziny sztuki. Przewodnikami po zakamarkach graficznego Krakowa będą Leonard Pędziałek, Teresa Frodyma i Monika Niwelińska.

Ze względu na ograniczoną do 15 osób liczbę miejsc w pracowni prosimy o zgłoszenie chęci udziału w spotkaniu do dnia 18.10 drogą e-mailową: siatka@bunkier.art.pl; pierwszeństwo udziału mają seniorzy.
Informacje główne
30.09.2015 (środa), godz. 16
Informacje dodatkowe
W ramach cyklu „Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”
Kurator: Krzysztof Siatka
Miejsce: ul. Asnyka 6, Kraków
Wstęp bezpłatny
W ramach projektu „Sztuki oswajanie”
Organizator: Stowarzyszenie Fragile
Kuratorzy: Agnieszka Kwiecień, Krzysztof Siatka
„Sztuki oswajanie” dofinansowano ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014–2020

02 października
piątek