W 1961 roku w Museum of Modern Art w Nowym Jorku odbyła się wystawa bez precedensu w kulturalnej historii zimnej wojny. Podczas „15 Polish Painters” w MoMA pokazano 75 najnowszych prac takich polskich artystów, jak Wojciech Fangor, Tadeusz Kantor, Jan Lebensztejn, Jerzy Nowosielski, Teresa Rudowicz czy Henryk Stażewski. Wyjątkowemu pokazowi zza żelaznej kurtyny towarzyszył wydany przez Muzeum katalog, a sama wystawa podróżowała później po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Jak doszło do zrealizowania tak dużej wystawy najnowszej polskiej sztuki za granicą? Jaki był jej odbiór i konsekwencje? Zapraszamy na spotkanie z Magdaleną Moskalewicz, która opowie o swoim najnowszym projekcie badawczo-kuratorskim, realizowanym wspólnie z wieloletnim dyrektorem działu Programu Międzynarodowego MoMA Porterem McCray oraz Muzeum Sztuki Amerykańskiej (MoAA) w Berlinie.

Gościem drugiej części spotkania będzie z kolei Dushko Petrovich, pracujący w Brooklynie wyjątkowy artysta, który łączy praktykę malarską z działalnością wydawniczą. Jednym z założonych przez niego magazynów jest „Paper Monument” (papermonument.com), którego celem jest przeniesienie mówionych dyskursów świata sztuki w przestrzeń druku. „Paper Monument” wydaje również książki dotykające takich zagadnień, jak wpływ pożaru pracowni artystki na jej twórczość („On Fire”), zadania zadawane studentom w szkołach artystycznych („Draw It with YourEyes Closed: The Art of the Art Assignment”) czy maniery w świecie sztuki („I Like Your Work. Art and Etiquette”). Najnowszy projekt wydawniczo-artystyczny to Adjunct Commuter Weekly (adjunctcommuterweekly.com), tygodnik dla wykładowców dojeżdżających na uniwersytety i zatrudnionych na umowach śmieciowych. Bazując na doświadczeniu wieloletniej pracy w magazynach w „n+1”, „Paper Monument” i „DME”,  Petrovich przedstawi swoje refleksje na temat wydawania artystycznych publikacji w dobie technologii cyfrowych. W szczególności zajmie się następującymi pytaniami: Jak można uprawiać dyskurs krytyczny w dobie mediów społecznościowych? Jak wspierać badania i dociekania w ramach „gig economy”? Jak się odnaleźć wobec raptownych zmian w formatach i charakterze artystycznych publikacji oraz ich odbiorcach? I jaka jest w tym wszystkim rola artysty?

Wydarzenie częściowo w języku angielskim (wykład Dushko Petrovicha).

 

O projekcie:

„Pawilon Wystawowy” to wielofunkcyjna przestrzeń wystawienniczo-dyskursywna, służąca warsztatom, panelom dyskusyjnym oraz seminariom poświęconym analizie mechanizmów działania instytucji, współpracy kuratora, artysty i krytyka sztuki w ujęciu historycznym oraz współczesnym.

 

O gościach:

Magdalena Moskalewicz – historyczka sztuki, redaktorka i kuratorka, obecnie Wizytująca Profesorka Międzynarodowych Historii Sztuki na Uniwersytecie Carnegie Mellon w Pittsburghu. W swojej praktyce badawczej, redakcyjnej i kuratorskiej interesuje się problematyką lokalnych narracji historycznoartystycznych oraz kwestią reprezentacji tożsamości poprzez sztukę. W latach 2012–2015 pracowała na stanowisku postdoktorskim w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku, gdzie kierowała grupą badawczą zajmującą się sztuką powojenną pochodzącą z Europy Środkowo-Wschodniej w ramach globalnej inicjatywy muzeum o nazwie C-MAP, współredagowała także jej publikację internetową – „post”. Wcześniej była redaktorką naczelną magazynu o sztuce „Arteon”. W Instytucie Historii Sztuki UAM obroniła doktorat o eksperymentach z malarstwem w Polsce w latach 60. XX wieku. Moskalewicz była kuratorką Pawilonu Polskiego na 56. Biennale w Wenecji (2015), gdzie zaprezentowała projekt „Halka/Haiti 18°48’05″N 72°23’01″W”  we współpracy z artystami Joanną Malinowską i C.T. Jasperem. W maju w warszawskiej Zachęcie otwiera nową wystawę „Podróżnicy. Doświadczenie wędrówki w nowej sztuce z Europy Środkowo-Wschodniej”.

Dushko Petrovich – artysta pracujący z różnymi mediami, przede wszystkim zajmuje się hybrydalnymi formami malarstwa, działalnością redaktorską i aktywizmem. Petrovicha interesują struktury widzialności, tożsamości i hierarchii, funkcjonujące w różnych grupach społecznych, do których przynależy oraz ich przeformułowywanie za pomocą obiektów, tekstów i platform społecznego zaangażowania. W 2007 roku Petrovich został współzałożycielem przedsięwzięcia wydawniczego Paper Monument. Publikuje m.in. w: „Bookforum”, „Art News”, „the Boston Globe”. Uczy na Uniwersytecie Nowojorskim (NYU), The Rhode Island School of Design oraz w Yale. Swoje prace pokazywał m.in. w De Cordova Musuem w Bostonie, the Institute of Contemporary Art w Filadelfii, P! w Nowym Jorku oraz warszawskiej Zachęcie. Strona internetowa artysty: dushkopetrovich.com.

 


Informacje główne
19.05.2016 (czwartek), godz. 18
Informacje dodatkowe
Spotkanie związane z projektem „Pawilon Wystawowy”
Kuratorka: Aneta Rostkowska
Miejsce: parter
Wstęp bezpłatny
Dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania „Krytyczny pawilon. Praktyka i teoria współczesnego wystawiennictwa”

23 maja
poniedziałek