Dyskusja panelowa: Zaangażowani w… przestrzeń

Jak zmieniają się dziś funkcje, formuły i przeznaczenie wielkoformatowych wystaw organizowanych cyklicznie w większości stolic świata? Czy jako wytwory globalnego uniwersum sztuki kolejne edycje biennale i festiwali w przestrzeni publicznej są w stanie definiować własną tożsamość w relacji z lokalnością? Czy też – podobnie jak ich nomadyczni twórcy – kuratorzy i artyści, poruszający się między kulturami, kontekstami i językami, podejmujący kwestie wynarodowienia, asymilacji, rozpadających się państw i ruchomych granic, aspirują do translacji lokalnych doświadczeń i włączania ich w obieg światowych idei?

O zmianach historycznie usankcjonowanych formuł wystaw w formaty mobilne, praktyki kolektywne, instytucje edukacyjne, zaangażowane w diagnozowanie współczesnych społeczno-ekonomiczno-politycznych napięć i nadawanie im ponadlokalnego rezonansu opowiedzą Charles Esche, Katerina Gregos i Anne Szefer Karlsen, kuratorzy i dyrektorzy biennale i festiwali, które w ostatnich latach miały miejsce m.in. w belgijskim Genku, norweskich fiordach i São Paulo.

Moderacja: Magdalena Ziółkowska
W dyskusji udział wezmą: Katerina Gregos, Anne Szefer Karlsen, Charles Esche

Więcej informacji >>

Katerina Gregos – historyczka sztuki, kuratorka, eseistka mieszkająca od 2006 roku w Brukseli. Obecnie kuratorka wystaw „Personne et les autres”, „Vincent Meessen & Guests” w Pawilonie Belgii na 56. Biennale w Wenecji i „Between the Pessimism of the Intellect and the Optimism of the Will” w ramach 5. Biennale w Tesalonikach. Gregos kuratorowała również szereg międzynarodowych wystaw, do których w ostatnich latach należą: „No Country for Young Men: Contemporary Greek Art in Times of Crisis” (BOZAR, Bruksela, 2014), „The Politics of Play” (w ramach Biennale w Göteborgu, 2013 ), „Liquid Assets: In the Aftermath of the Transformation of Capital” (Steirischer Herbst, Graz, 2013) i „Manifesta 9” (jako współkuratorka, Genk, 2012). Założycielka, dyrektorka artystyczna i kuratorka Deste Foundation Centre for Contemporary Art w Atenach (1997–2002), Argos Centre for Art and Media w Brukseli (2006–2007), a obecnie Art Brussels. Gregos regularnie publikuje eseje w katalogach wystaw i branżowych magazynach, jak również jest wizytującą wykładowczynią m.in. na HISK Higher Institute of Arts.

Anne Szefer Karlsen – kuratorka najnowszej edycji Norsk Skulpturbiennale 2015 w Oslo i współkuratorka Lofoten International Art Festival – LIAF (wraz z Bassamem el Baronim i Evą González-Sancho, 2013). W 2012 roku Szefer Karlsen była Associate Curator for Research and Encounters na Biennale w Béninie (dyrektor artystyczny: Abdellah Karroum). Teksty Szefer Karlsen publikowane były m.in. w antologiach „Making Biennials in Contemporary Times” (red. Galit Eilat, Biennial Foundation/ICCo – Instituto de Cultura Contemporânea, 2015) i „Condition Report” (red. Koyo Kouoh, Hatje Cantz, 2013), magazynach i publikacjach internetowych („Billedkunst”, „Kunstkritikk”, „Kunstjournalen B-Post”). Ponadto jest ona redaktorką serii „Dublet” poświęconej dziełom sztuki odczytywanym poprzez tradycję i format książek artystycznych. Szefer Karlsen była współredaktorką „Lokalisert/Localised” (Ctrl+Z Publishing, 2009) i „Self-Organised” (Open Editions/Hordaland Art Centre, 2013). W latach 2008–2014 jako dyrektorka artystyczna prowadziła Hordaland Art Centre w Bergen, obecnie pracuje jako niezależna kuratorka, autorka i redaktorka, wykładowczyni kursu Curatorial Practice na Bergen Academy of Art and Design.

Charles Esche – kurator, pisarz, obecny dyrektor Van Abbemuseum w Eindhoven, współredaktor i współzałożyciel (wraz z Markiem Lewisem) Afterall Journal and Books z siedzibą w Central St. Martins College of Art and Design w Londynie. Kurator ostatniej edycji Biennale w São Paulo oraz nadchodzącego Biennale w Dżakarcie. Poza wystawami organizowanymi w Van Abbemuseum Esche był kuratorem bądź współkuratorem międzynarodowych prezentacji, m.in. U3 Triennale (Lublana 2011); Riwaq Biennale (wraz z Reem Faddą, Ramallah 2007 oraz 2009); Istanbul Biennale (wraz z Vasifem Kortunem, Stambuł 2005); Gwangju Biennale (wraz z Hou Hanru) (2002). Esche jest wykładowcą kursu Exhibition Studies w Central Saint Martins of Art and Design oraz kursu kuratorskiego De Appel w Amsterdamie. W 2012 roku otrzymał nagrodę Princess Margriet Award for Cultural Change od Europejskiej Fundacji Kultury, w 2013 roku nagrodę Minumum Prize od Fundacji Pistoletto, a w 2014 roku nagrodę CCS Bard College Prize for Curatorial Excellence.


Informacje główne
26.09.2015 (sobota), godz. 19
Informacje dodatkowe
W ramach 7. Grolsch ArtBoom Festival w Krakowie
Miejsce: sala audiowizualna
Wstęp bezpłatny

12 października
poniedziałek