Kim jest dziś kurator? Jakim zestawem teoretycznych i praktycznych narzędzi posługuje się w konstruowaniu wystaw i projektów artystycznych? Jakie modele praktyk rozpoznajemy pośród profesjonalistów? Czym jest performatywne kuratorstwo? To zaledwie kilka z wielu szczegółowych zagadnień, które odnoszą się do współczesnej figury kuratora, stając się jednocześnie przyczynkiem do profesjonalizacji badań nad fenomenem produkcji artystycznej widzianej od strony zarządzania projektami. W odpowiedzi na te i inne pytania w Galerii Bunkier Sztuki powstała wielofunkcyjna przestrzeń – „Pawilon Wystawowy” (PW) – usytuowana pomiędzy głównymi salami ekspozycyjnymi. Jej nazwa bezpośrednio przywołuje tę widniejącą na fasadzie budynku, nadaną Galerii przez architektkę Krystynę Tołłoczko-Różyską w 1965 roku.

Pawilon to nie tylko przestrzeń wystawiennicza. To również miejsce warsztatów, paneli dyskusyjnych, seminariów oraz spotkań otwartych grup czytelniczych poświęconych refleksji nad modelami i strategiami kuratorskimi, historii wystawiennictwa, teorii i praktyce budowania narracji w przestrzeni ekspozycji oraz prawom własności intelektualnej. Pawilon dedykujemy zarówno profesjonalistom (krytykom sztuki, kuratorom, kulturoznawcom, architektom, edukatorom, projektantom, artystom), jak i studentom rozmaitych kierunków oraz wszystkim zainteresowanym poznawaniem, a także analizą mechanizmów funkcjonowania instytucji, współpracy kuratora, artysty i krytyka sztuki w ujęciu historycznym oraz współczesnym. Chcemy, by bogaty program wydarzeń nie pomijał i zaplecza organizacyjnego, i jego sprzężenia z ramą teoretyczną wystawy, której do tej pory poświęcano najwięcej uwagi. Naszym głównym założeniem jest sprofesjonalizowanie kontekstów wiedzy dotyczącej pracy kuratora i działania instytucji kulturalnej w perspektywie międzynarodowej, a także nawiązanie partnerstw z innymi instytucjami, które mają duże doświadczenie w pracy z projektami wychodzącymi poza utarte schematy i modele wystawiennicze.

Aranżacja Pawilonu autorstwa krakowskiej pracowni BudCud (Mateusz Adamczyk, Agata Woźniczka) zakłada wielofunkcyjność i transformowalność przestrzeni w związku z różnorodnymi aktywnościami, jakim służy. Bezpośrednio pod antresolą znajduje się tablica informacyjna oraz specjalistyczna biblioteka polskich i międzynarodowych wydawnictw poświęconych praktykom kuratorskim. Czytelnię od części wystawienniczej dzieli strefa do pracy z Wi-Fi i miejscami siedzącymi, z których na okoliczność spotkań lub warsztatów może skorzystać większa liczba uczestników.

Utworzenie „Pawilonu Wystawowego” to również symboliczna kontynuacja ważnych konferencji problematyzujących funkcjonowanie instytucji, jakie miały miejsce w 2002 roku – „Czterech głosów (na gorąco). Galeria: wiwisekcja dyskursu” oraz „Polifonii głosów”. Podążając tym historycznym tropem, chcemy, by Pawilon stał się futurystyczną pracownią, w której będą tworzone nowe formaty pracy i atmosfera wymiany myśli z pokrewnych dziedzin sztuki i nauki.

W 2016 roku „Pawilon Wystawowy” odwiedzili:

Aneta Szyłak,
Magdalena Moskalewicz i Dushko Petrovich,
– Maria Hlavajova,
– Ann Demeester,
Barbara Steiner.

Przestrzeń jest czynna w godzinach otwarcia Galerii.

LISTA PUBLIKACJI DOSTĘPNYCH W „PAWILONIE WYSTAWOWYM”

Pawilon Wystawowy, projekt Grupa BudCud, fot. Jarosław Matla


Informacje główne
od 2015
Informacje dodatkowe
Wykłady i spotkania zostały dofinansowane przez Ambasadę Królestwa Niderlandów w ramach projektu „Czarne tulipany”, Goethe Institut Krakau oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania „Krytyczny pawilon. Praktyka i teoria współczesnego wystawiennictwa”.

18 października
piątek