SEJSMOGRAF3: W towarzystwie się nie mówi…, czyli o środowiskach artystycznych

Czym współcześnie jest środowisko artystyczne? Niby wiadomo: towarzystwo, światek, krąg – powiedzą jedni. Kasta, subkultura, getto – zawtórują ci bardziej krytyczni i złośliwi. W ostatnich latach coraz częściej mówi się o środowisku artystycznym w kategoriach grupy zawodowej, coraz śmielej podkreślając wspólny dla niej problem niestabilności ekonomicznej i dramatycznej sytuacji twórców w kwestii świadczeń socjalnych i pracowniczych. Środowisko czasem pisze listy otwarte do oficjeli, bezradnych lub podirytowanych tą bezustannie wysuwającą jakieś żądania i wiecznie z czegoś niezadowoloną grupą. Nie daj Boże ogłosić jakiś konkurs na dyrektora galerii lub muzeum – od razu rozgorzeje kłótnia o to, kto w komisji konkursowej ma prawo reprezentować lokalnych twórców. Od lat robili to reprezentanci Związku Polskich Artystów Plastyków, a teraz jakieś inne, samozwańcze grupy twierdzą, że to nie wystarczy. No więc co to właściwie jest to „środowisko”? Kiedyś było prosto, bo albo ktoś miał związkową legitymację i był artystą, albo jej nie miał, więc w oczywisty sposób nie był. A teraz? Bądź tu mądry.

Środowiska artystyczne rozdrabniają się, dzielą, plączą we wzajemne relacje. Aby pojedyncze gwiazdy mogły mocno świecić, potrzebne jest tło, rzesze tych, którym z różnych powodów udało się mniej albo wcale, czyli tzw. „ciemna materia” świata sztuki. Stanowi ją ponad 90% aktywnych w tej branży osób. Wiele z nich jeszcze przed ukończeniem trzydziestego roku życia zmieni zawód.

Czym w takim kontekście jest środowisko artystyczne dla młodych twórców? Czy starsi koledzy po fachu są dla nich nieznającymi życia i współczesności dziadami, szczelną, obawiającą się konkurencji kliką, czy może inspirującymi mentorami i budzącymi szacunek autorytetami? Kiedy właściwie stajemy się częścią środowiska artystycznego? Jaką rolę pełni tu niepisany savoir-vivre, a jaką aktywność w polu sztuki? Co decyduje o tym, że utożsamiamy się z tą grupą i kiedy właściwie ta grupa zaczyna traktować nas jako „swoich/swoje”. Czego trzeba się dopuścić, żeby się nas wyparła? Co właściwie oznacza ta przynależność? Czy definiowanie się jako artysta, krytyk czy kurator krakowski, śląski czy nawet polski pociąga za sobą jakieś konsekwencje w kwestiach towarzyskich? Daje lub odbiera nowe możliwości zawodowe, a może wpływa na ocenę wartości rynkowej lub symbolicznej naszej pracy?

Te i wiele innych pytań zadamy uczestnikom i uczestniczkom projektu SEJSMOGRAF 3. Młoda Małopolska i Śląska Scena Artystyczna – młodym artystom i artystkom oraz kuratorom i kuratorkom publicznych instytucji oraz prywatnych galerii.

 

Projekt finansowany z budżetu Województwa Małopolskiego oraz z Gminy Miasta Kraków, przy wsparciu Instytutu Polskiego w Bukareszcie i Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Informacje główne
22.06.2018 (piątek), godz. 18.30
Informacje dodatkowe
Dyskusja panelowa w ramach projektu SEJSMOGRAF 3. Młoda Małopolska i Śląska Scena Artystyczna
Uczestniczą: artyści i artystki projektu SEJSMOGRAF 3
Moderacja: Magdalena Kownacka
Miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
Wstęp bezpłatny

25 czerwca
poniedziałek