Bunkier Kolekcja. Odmiana przez przypadki

Pod powierzchnią

20.02.2025 – 09.03.2025
ZAPOWIEDZI WYSTAW

Dzieła sztuki trafiające do kolekcji zostają wpisane w sieć instytucjonalnych procedur: restrykcyjnych systemów klasyfikacji, pomiarów, obostrzeń konserwatorskich i norm ekspozycyjnych. Unieruchomienie w muzealnych magazynach sprzyja osadzaniu się kurzu, blaknięciu i wietrzeniu znaczeń i emocji, które towarzyszyły procesowi powstawania dzieła. Podczas gdy podskórną siłą sztuki jest ciągły ruch i poszukiwanie nowych sposobów opowiadania, kolekcja jest tym, co pozostaje po działaniu.

W trwającym pół roku projekcie Bunkier Kolekcja. Odmiana przez przypadki osoby związane ze Szkołą Doktorską Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w ramach eksperymentalnego programu badawczego podejmują się interpretacji zbiorów Bunkra Sztuki. Zastosowane przez nie narzędzia, które posłużą do odczytania wybranych dzieł z Kolekcji, wyrastają z różnych strategii twórczych: od praktyk zorientowanych na konserwację dzieł sztuki, przez rysunek, po działania konceptualne i performatywne.

Inicjowany przez doktorantów i doktorantki gest narratywizowania obiektów ujawnia nowe konteksty Kolekcji Bunkra Sztuki jako zbioru domagającego się opowiedzenia na nowo. W procesie uruchamiania wybranych dzieł wpisany w nie czas przeszły dokonany zostaje zmieniony na ożywczy tryb przypuszczający. Uśpiony potencjał prac wydobytych z zacisza magazynów wchodzi w fazę ponownych testów.

Potraktowanie Kolekcji Bunkra jako punktu wyjścia związane jest ze świętowanym przez Galerię jubileuszem. W 2025 roku obchodzimy 60-lecie otwarcia Galerii – wówczas funkcjonującej jako Miejski Pawilon Wystawowy – oraz 30-lecie nadania naszej instytucji nazwy Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”. Z tej okazji chcemy w sposób szczególny pochwalić się naszymi zbiorami, które liczą 450 prac autorstwa ponad 170 artystów z 20 krajów. Trzon Kolekcji stanowią dzieła nabywane po zakończeniu odbywających się w Bunkrze wystaw i akcji artystycznych.

Bunkier Kolekcja. Odmiana przez przypadki
Odsłona 1.: Pod powierzchnią

20.02–9.03.2025

Autorki koncepcji: Maria Kisiel-Jarek, Anna Litwin
Autorka pomiarów: dr Maria Goryl
Dzieło: Leszek Sobocki, Noblistka I, 2013, olej, akryl / karton, 100 × 70 cm, Kolekcja Bunkra Sztuki

Leszek Sobocki maluje portrety krakowian – osób bliskich mu duchowo, artystycznie lub intelektualnie – od 2001 roku. W swojej twórczości stara się nie tylko pokazać fizjonomię bohaterek i  bohaterów, ale także przekazać informacje o ich emocjach czy stanie ducha. Jego malarstwo staje się rodzajem psychologicznej analizy modelki lub modela. Postanowiłyśmy sprawdzić co kryje się za niezwykłą sugestywnością obrazów, jak artysta buduje ją poprzez wybór konkretnych pigmentów. Ważnym czynnikiem przy wyborze tego konkretnego dzieła do badania odegrały także jego wartości malarskie – kolorystyka oraz kompozycja. Wybrałyśmy pracę, której przeskanowanie przy pomocy makroskanera fluorescencji rentgenowskiej da wyniki ciekawe zarówno pod kątem wizualnym jak i badawczym.

Na wystawie obok obrazu Noblistka I Leszka Sobockiego prezentowane są mapy rozmieszczenia poszczególnych pierwiastków, które zostały na nim zidentyfikowane. Badanie z użyciem makroskanera fluorescencji rentgenowskiej (macro x-ray fluorescence, MA-XRF) jest badaniem nieinwazyjnym i nieniszczącym, pozwalającym na rozpoznanie pigmentów mineralnych. W trakcie jego wykonywania mierzona jest energia wtórnie emitowanego promieniowania rentgenowskiego charakterystycznego dla każdego atomu, wzbudzonego lampą z układu pomiarowego. Uzyskane pomiary obrazują mapy rozmieszczenia konkretnych pierwiastków, a natężenie kolorów odzwierciedla ich koncentrację w danych obszarach. Otrzymane mapy występowania pierwiastków wchodzących w skład użytych przez artystę farb tworzą swoiste obrazy o nowej jakości.

Dzięki tej technice, która jest wykorzystywana głównie w konserwatorskich badaniach dzieł sztuki dla rozpoznania ich techniki i technologii, możemy obserwować nie tylko zastosowane materiały ale i sposób pracy artysty. Na obrazie Noblistki I wykryto takie pierwiastki jak: wapń (Ca), żelazo (Fe), bar (Ba), cynk (Zn), kadm (Cd), kobalt (Co) i tytan (Ti). Przypatrując się poszczególnym mapom można zauważyć, że wapń występuje w warstwach wchodzących w skład podobrazia/zaprawy, a z użyciem żelaza artysta wykonał podmalowanie szerokim pędzlem, co objawia się jego wyraźnie widocznym duktem. Bar najczęściej pełni funkcję wypełniacza w farbach, zwiększając ich masę oraz wpływając na teksturę. Postać na mapie cynku jest bardzo czytelna bowiem główną zastosowaną bielą jest biel cynkowa, którą twórca mieszał ze wszystkimi innymi farbami, wykorzystując jej delikatną transparentność. Na obrazie znajduje się także żółcień kadmowa (Cd) zmieszana najprawdopodobniej z zielenią opartą na pigmencie organicznym, wydaje się, że organiczna jest także zastosowana w niektórych miejscach czerwień, być może kraplak. Artysta celowo wykorzystał błękit kobaltowy (Co) w wybranych partiach karnacji, nadając jej lekko chłodny odcień. Nie jest on od razu widoczny: znajduje się pod warstwą z bieli tytanowej (Ti). Ten rodzaj bieli, bardziej gęstej i mniej transparentnej niż biel cynkowa, zastosowano intencjonalnie do wykonania wierzchnich, mocniejszych partii świateł. Natomiast widoczne ciemne kontury postaci na niektórych mapach tworzą się w wyniku nieprzepuszczania sygnału od warstw znajdujących się pod cięższymi pierwiastkami, takimi jak tytan.

Zastosowanie nowoczesnych instrumentów analityczno-badawczych pozawala spojrzeć na dzieła sztuki w nowy sposób.  Możemy lepiej poznać warsztat artysty i zidentyfikować kolejne etapy powstawania pracy.

Bunkier Kolekcja. Odmiana przez przypadki
Bunkier Sztuki & Szkoła Doktorska ASP w Krakowie

współorganizatorzy

Opieka merytoryczna: dr Marta Lisok
Współpraca kuratorska ze strony Bunkra Sztuki: Agnieszka Sachar
Zespół badawczy: Józef Gałązka, Maria Kisiel-Jarek, Aleksandra Knychalska,
Anna Litwin, Magdalena Skrolecka, Katarzyna Smożewska, Ewa Szlachetka-Depak