Płyta winylowa „Fiat Lux” stanowi końcowy efekt i formę zapisu kompozycji muzycznej prezentowanej wiosną 2015 roku na wystawie kolektywu Quadratum Nigrum. Czarny dysk umieszczony w kopercie ozdobionej miedziorytniczą repliką grafiki Roberta Fludda z „Utriusque Cosmi Historia…” (1617) zawiera utwór rozpisany na organy i ludzki głos. Kolejne dźwiękowe komponenty złożonej z dwudziestu ośmiu segmentów struktury przypominają muzyczny ziggurat. Ulegają stopniowemu nawarstwieniu, aż do kulminacji, która związana jest z odwróceniem wertykalnego ruchu i zejściem w głąb. W owym centralnym punkcie, dzielącym utwór na dwie symetryczne części, milkną wszystkie dźwięki. Pozostawiają przestrzeń dla kamertonu i dźwięku A, z którego składowych – alikwotów – utkana została cała kompozycja. To moment introspekcji, wejścia w sferę podświadomości.

„Fiat Lux” to niszowa i kolekcjonerska edycja, wprowadzająca na ścieżkę inicjacji w suprematystyczny rytuał. Płyta wydana w nakładzie 30 numerowanych egzemplarzy, wedle życzenia Autorów przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego.

Wszelkie prawa zastrzeżone na rzecz Wydawcy i Autorów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fot. Justyna Gryglewicz
Informacje główne:
2015
Informacje dodatkowe:
„Fiat Lux”
płyta winylowa
Quadratum Nigrum (Mateusz Okoński, Jakub Skoczek, Jakub Woynarowski)

Konsultacja i opracowanie muzyczne: Maciej Koczur, Michał Jakub Papara
Śpiew: Sławomir Broś, Michał Jędros, Maciej Koczur
Organy: Kamil Madoń
Realizacja dźwięku: Dawid W. Mika
Wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

„Z każdym krokiem znika świat materialnych pojęć
Znika wszystko, co kochaliśmy
Znika wszystko, czym żyliśmy
[…]
Coś jednak ożywia tę pustkę
Przenikający wszystko duch
Duch doznań nie przedmiotowych”.
[fragment tekstu jednego z utworów]