pracownia_demokracji (albo życie zaczyna się jutro)

#Spotkanie

Spotkanie stanowi prezentację pracowni_demokracji oraz fragmentów jej praktyk w ramach projektu filmowo-relacyjnego „Pieniądze albo życie zaczyna się jutro”. Na początek proponujemy wprowadzenie teoretyczne z elementami lecture-performance’u. Następnie uczestnicy i uczestniczki opowiedzą o planie filmowym jako miejscu Spotkania. W kolejnej części wprowadzone zostaną wątki audiowizualne charakteryzujące bieżącą praktykę pracowni. Transmisja spotkania w czasie rzeczywistym spaja narrację zdarzenia. Autorzy pracują z czasem teraźniejszym, miejscem, relacjami między uczestnikami i uczestniczkami, transferem obrazów i doświadczeń, wypracowując nowe poetyki wiedzy i rozrywki. Spotkanie z pracownią_demokracji to demonstracja cotygodniowych zajęć na WI ASP w Krakowie oraz taktyk otwierających szkołę na eksperyment – spotkanie ludzi i nie-ludzi w różnym wieku i o różnych dyspozycjach.

 

#Heterotopia

Pracownia_demokracji to heterotopia: format współpracy realizującej się na styku instytucji sztuki, edukacji i przestrzeń w obrębie współczesnej kultury do wypracowywania programowo radykalnych postaw twórczych, krytycznych i badawczych. Nieformalna pracownia_demokracji rozwija się od połowy 2016 roku w oparciu o wcześniejsze doświadczenia jej członków, rozpoznawane potrzeby oraz możliwości działania zauważane w ramach struktur hybrydowych – szczelin i zbiorów wspólnych między zdefragmentowanymi sektorami produkcji kulturowej. Pracownia demokracji nie powstałaby, gdyby w 2015 roku nie rozpoczęto projektu warsztatowego dotyczącego produkcji filmowej i sztuki mediów w krakowskim gimnazjum „Inspiracja”. W ciągu półtora roku projekt – jako eksperyment artystyczny i społeczny, odwołujący się do edukacji demokratycznej, tradycji relacyjnych i ekologii mediów – rozwinął się, angażując kolejne osoby. Stał się przestrzenią współpracy między artystami, gimnazjalistami, licealistami, studentami oraz zapraszanymi gośćmi i ekspertami.

 

#Film relacyjny

Twórcy pracowni_demokracji pracują jednocześnie w trzech wymiarach. Po pierwsze – nad konkretnym projektem filmowym osadzonym lokalnie w krakowskiej mitologii miejskiej i historii wraz z odniesieniami do globalnych zawirowań i niepokojów z przełomu lat 20. i 30. XX wieku (wielki kryzys, nastroje faszystowskie, strach przed wybuchem wojny). Po drugie – nad filmem jako projektem relacyjnym i warsztatowym, wydobywającym i stymulującym twórczą wyobraźnię, zmysł obserwacji, wrażliwość, dystans, poczucie humoru, grę w dorosłość, odpowiedzialność za wybory i konfrontację ze złożonością medium. Po trzecie – nad autorskim programem warsztatowym, który powstaje w oparciu o doświadczenia, bibliografię i weryfikację innych elementów podobnych projektów, które dotyczą edukacji medialnej. W całym procesie odwołują się do pedagogiki demokratycznej, empatii i wrażliwości oraz idei współpracy i dialogu jako podstawowych taktyk w wypracowywaniu wartości artystycznych i kapitału symbolicznego. To, co artystyczne, estetyczne bezpośrednio łączy się z tym, co etyczne i dydaktyczne w ramach międzypokoleniowej współpracy. Przeszłość jest konstruowana w teraźniejszości, żeby przekazać ją przyszłości.

 

#Ludzie i nie-ludzie

Projekt nie zaistniałby, gdyby nie gimnazjaliści i gimnazjalistki, licealiści i licealistki: Aleksandra Kulik, Franek Skrzyniarz, Tytus Materka, Bruno Dziadkiewicz, Kuba Zemła, Olga Pala, Janek Piwowarczyk, Agnieszka Jaszowska, Oskar Gorycki, Filip Foryś, Kuba Hyliński, Julia Kapera, Gosia Piwowarczyk, Kasia Żurek, Hania Znamirowska oraz Antek Skrzyniarz.

Inicjatorem projektu jest Roman Dziadkiewicz od ponad 20 lat eksperymentujący w obszarze praktyk partycypacyjnych i relacyjnych. Zespół od początku współtworzyli: Joanna Bednarczyk (dramaturżka, współautorka scenariusza), Łukasz Surowiec (artysta, autor koncepcji prototypów) i Ola Kozuń (artystka wideo, matka). Przemek Czepurko (artysta interdyscyplinarny, filmowiec, eksperymentator) oraz studenci Wydziału Intermediów ASP w Krakowie dołączyli w kolejnych etapach projektu, współtworząc wielopokoleniowy konglomerat ludzi, rzeczy, efemerycznych aktywności, procesów, eksperymentów, technologii, urządzeń i połączeń między nimi.

#Tagi

pracownia_demokracji, empatia, sympatia, współpraca, partycypacja, film, plan filmowy, rzeczy, matryce, urządzenia, ekologia mediów, relacyjność, demokracja, edukacja radykalna, pedagogika demokratyczna, edukacja medialna, animacja, animusz, entuzjazm, millenialsi, atencja, atencjusz, animacja kultury, transindywidualność, teraźniejszość, streaming, anachronizm, poetyki wiedzy, praca, zabawa, walka
Informacje główne
29.03.2017 (środa), godz. 17
Informacje dodatkowe
Organizator: Fundacja Rozwoju Sztuki Intermediów, Wydział Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
Miejsce: „Pawilon Wystawowy”
Wstęp bezpłatny

03 kwietnia
poniedziałek