Zapraszamy na spotkanie z Anetą Szyłak, kuratorką, krytyczką i tłumaczką książki Briana O’Doherty’ego „Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii”. Premiera oryginalnego wydania odbyła się w 1976 roku. „Inside the White Cube”, początkowo opublikowana w formie kilku esejów w magazynie „Artforum”, wyznaczyła szereg paradygmatów w rozumieniu funkcji galerii i usystematyzowała także nowe modele przestrzeni wystawienniczych.

„Dogłębna lektura [książki] pozwala stwierdzić, iż zadaje ona bardzo uniwersalne pytania dotyczące zachodniego paradygmatu sztuki, w którego epicentrum znajduje się zagadnienie sztuczności przestrzeni przeznaczonej wyłącznie do jej prezentacji. Esej ten, choć napisany przed ćwierćwieczem, może udzielić czytelnikowi odpowiedzi na wiele współczesnych pytań dotyczących sztuki, dlaczego dla przykładu ucieka ona z galerii, podejmuje różne próby aktywizmu społecznego i dlaczego próbuje ona wciąż na nowo rozwikłać problemy widza, relacji przestrzennych, percepcji sztuki oraz wiarygodności systemów ją wartościujących. Pokazuje ona, w jaki sposób sztuka nowoczesna dyskutowała ze swoimi funkcjami i formami przekazu. A także to, w jaki sposób sztuka lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych broniła się przed mechanizmami komercjalizacji. Przynosi ona bogaty materiał faktograficzny, ilustrujący, w jaki sposób same galerie komercyjne Nowego Jorku i Paryża uczestniczyły w procesie konceptualizacji i krytyki własnych przestrzeni. A także to, jak uczestniczyły one, dla wzmocnienia swego autorytetu intelektualnego, w demontażu własnego mitu, podobnie jak dziś wielkie instytucje muzealne próbują inkorporować krytykę instytucjonalną do własnych strategii programowych” – fragment wstępu Anety Szyłak.

Spotkaniem poświęconym książce O’Doherty’ego inaugurujemy działalność „Pawilonu Wystawowego” – wielofunkcyjnej przestrzeni wystawienniczo-dyskursywnej usytuowanej pomiędzy głównymi salami ekspozycyjnymi Galerii Bunkier Sztuki. Do stworzenia „Pawilonu” skłoniła nas nie tylko kontynuacja ważnych i znamiennych konferencji problematyzujących funkcjonowanie instytucji, jakie odbyły się w 2002 roku [Cztery głosy (na gorąco). Galeria: wiwisekcja dyskursu” i „Polifonia głosów”], lecz chęć poddania pod dyskusję i analizę kontekstów wiedzy dotyczącej pracy kuratora i działania instytucji kulturalnej w perspektywie międzynarodowej, historii wystawiennictwa, teorii i praktyki budowania narracji w przestrzeni ekspozycji oraz praw własności intelektualnej.

Z Anetą Szyłak dyskutować będą Lidia Krawczyk, Krzysztof Siatka i Magdalena Ziółkowska.

O tłumaczce:

Aneta Szyłak – pełnomocniczka ds. powstania Muzeum Sztuki Współczesnej w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz prezeska i dyrektorka artystyczna Fundacji Alternativa. Założycielka i pierwsza dyrektorka Instytutu Sztuki Wyspa (2004-2014) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001). Autorka i dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa. Kuratorka (indywidualnie i zespołowo) m.in. „What’s plain invites pattern” (2015), „Wernakularność” (2015), „Codzienność” (2014), „Hito Steyerl: Abstrakt” (2014), „Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa” (2014), „The Field is to the Sky, Only Backwards” (2013), „Materialność” (2012), „Buildings and Remnants” (2012), „Praca i Wypoczynek” (2011), „Estrangement” (2010, 2011), „Strażnicy Doków” (2005), „Palimpsest Muzeum” (2004), „BHP” (2004) i „Architectures of Gender” (2003). Współautorka książki „The Curatorial. A Philosophy of Curating” (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Obecnie przygotowuje pracę doktorską pod tytułem „Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial” w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths College oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Działa aktywnie na rzecz ochrony dziedzictwa poprzemysłowego w Gdańsku.
Informacje główne
17.03.2016 (czwartek), godz. 18
Informacje dodatkowe
Spotkanie inaugurujące działalność „Pawilonu Wystawowego” zrealizowane w ramach projektu „Krytyczny pawilon. Praktyka i teoria współczesnego wystawiennictwa”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Kuratorka: Lidia Krawczyk
Miejsce: „Pawilon Wystawowy”
Wstęp bezpłatny

20 marca
niedziela