Spotkanie z macedońskim artystą i kuratorem Yanem Calovskim oraz łotewskim twórcą Andrisem Eglitisem – uczestnikami ubiegłorocznego Biennale w Wenecji, autorami instalacji stworzonych na wystawę „Z mojego okna widać wszystkie kopce” – skoncentrowane będzie wokół odniesień do modernizmu (zwłaszcza w jego powojennym wydaniu), przenikających ich działalność artystyczną. Calovskiego bardziej niż fikcjonalizacja niedokończonych modernistycznych narracji interesuje ich reaktywowanie i ponowne wcielanie w życie, obecne m.in. w jego pracy zrealizowanej w Domu Oskara Schlemmera w Dessau czy projekcie (przygotowanym wraz z Hristiną Ivanowską dla bytomskiej Kroniki) dotyczącym hipotetycznej historii muzeum Oskara Hansena w Skopje. Eglitisa zajmuje natomiast badanie napięcia pomiędzy abstrakcyjnymi ideami późnego modernizmu a cielesnością materialnej rzeczywistości, jak miało to miejsce w cyklu „Dirty Modernism”.

Rozmowę poprowadzą kuratorki Anna Lebensztejn i Kinga Olesiejuk.

YANE CALOVSKI (1973) – artysta konceptualny, autor rysunków, prac wideo i instalacji. Interesują go eksperymentalne idee zaistniałe w specyficznym kontekście nowej kulturowej i politycznej geografii. Jego działania pokazują jak współczesna sztuka konceptualna może tworzyć nowe, odkrywcze scenariusze i przestrzenie interakcji pomiędzy rodzimą, lokalną wiedzą a historią i społeczeństwem. Studia w zakresie rzeźby i architektury odbył na Academy of Fine Arts w Pensylwanii, Uniwersytecie w Pensylwanii i w Bennington College. Brał także udział w programie podyplomowym na CCA Kitakyushu w Japonii (1999–2000) oraz na Jan van Eyck Akademie w Maastricht (2002–2004). Jego prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. „Hollow Land and Master Plan” (European Kunsthall w Kolonii, 2009), „Ponder Pause Process (a Situation)” (Tate Britain w Londynie, 2010) i w Domu Oskara Schlemmera w Dessau (Bauhaus Foundation Dessau, 2015), a także w Museum of Contemporary Art (Skopje), The European Kunsthalle (Cologne), Contemporary Art Center (Vilnius), Konshallen Brandts (Odense), Kronika (Bytom), Philadelphia Museum of Art, The Drawing Center (New York). Razem z Hristiną Ivanovską stworzył instalację „We are all in this alone”, prezentowaną w Pawilonie Macedonii na 56. Biennale di Venezia (2015). Od 2004 roku współtworzy artystyczną i kuratorską platformę „Press to exit project space” w Skopje (razem z Hristiną Ivanovską). Stale współpracuje z Galerią Żak | Branicka w Berlinie. Mieszka i pracuje w Skopje oraz w Berlinie. Strona artysty: yanecalovski.com

ANDRIS EGLITIS (1981) – artysta multimedialny, autor obrazów, fotografii, obiektów i instalacji. Jego prace ujawniają zainteresowanie zagadnieniem dualizmu materialności i niematerialności sztuki, odpowiadającej dwoistości natury człowieka, łączącej cielesność z duchowością. Studiował w Łotewskiej Akademii Sztuki i w Instytucie Sztuki im. I.E. Riepina w Petersburgu oraz na Manchester Metropolitan University i w gandawskim HISK. W 2013 roku uzyskał Purvitis Prize – najważniejszą nagrodę w zakresie sztuk pięknych na Łotwie. Od 2008 roku jest wykładowcą Łotewskiej Akademii Sztuki. Autor licznych wystaw indywidualnych, m.in. „Near ideal” (Gallerie Krome w Berlinie, 2012), „Possible place” (Gallery de Filatuur w Aalst, Belgia, 2014), „Dirty Modernism” (Gallery Alma w Rydze, Łotwa, 2014), a także uczestnik wielu prezentacji zbiorowych. Razem z Kateriną Neiburgą był autorem instalacji „Armpit” w łotewskim pawilonie na 56. Biennale di Venezia (2015). Mieszka i pracuje w Rydze.

Andris Eglitis, „Dirty Modernism”, fot. A. Starks
Informacje główne
5.03.2016 (sobota), godz. 17
Informacje dodatkowe
Wydarzenie towarzyszące wystawie „Z mojego okna widać wszystkie kopce”
Prowadzenie: Anna Lebensztejn, Kinga Olesiejuk
Miejsce: Sala Audiowizualna
Wstęp bezpłatny
Wydarzenie w języku angielskim

„Historia sztuki jest nieskończonym źródłem powracania i odkrywania bądź nowych znaczeń, bądź reinterpretowania na nowo posiadanej wiedzy”
Yane Calovski w wywiadzie z Sebastianem Cichockim („Wyobrażenie muzeum”, w: „Oskar Hansen’s MOMA”, Bytom 2007)

06 marca
niedziela