Ulica Emaus to nie tylko jedna z najładniejszych ulic na krakowskim Salwatorze. Malowniczo położona tuż nad rzeką Rudawą stanowi również oryginalny kompleks architektoniczny – dwanaście powstałych w latach siedemdziesiątych pracowni rzeźbiarskich. Zaprojektowane przez architektkę Janinę Zgrzebnicką modernistyczne budynki tworzą rodzaj artystycznej kolonii przypominającej domy mistrzów Bauhausu w Dessau. Powstałe dzięki wysiłkowi grupy artystów rzeźbiarzy stanowią przykład samoorganizacji środowiska artystycznego.

Architektura pracowni artystycznych na przykładzie wyjątkowej serii pracowni na ulicy Emaus będzie tematem drugiego ze spotkań z cyklu „Bacon/Dust”. Naszym gospodarzem będzie prof. Antoni Porczak, który opowie o historii miejsca i jego specyfice. Z kolei Kamila Twardowska przeprowadzi analizę pracowni pod kątem ich architektury oraz porówna projekt z podobnymi koloniami artystycznymi, które powstały za granicą. W ostatniej części spotkania prof. Porczak zaprezentuje nam dzieło sztuki, nad którym aktualnie pracuje w swoim studio.

Antoni Porczak – artysta wielomedialny, teoretyk sztuki działający od 1970 roku. Współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Estetycznego, Katedry Intermediów ASP w Krakowie (2007), a od roku 2012 Wydziału Intermediów. Obecnie kierownik Katedry Zjawisk Artystycznych tamże. Autor artykułów naukowych dotyczących sztuki interaktywnych mediów oraz edukacji artystycznej. Redaktor dwóch książek monograficznych (zbiorowego autorstwa) poświęconych sztuce mediów: „Interfejsy sztuki” (Kraków 2008) oraz „Interaktywne media sztuki” (Kraków 2009).

Kamila Twardowska – historyczka sztuki i architektka wnętrz, współpracująca z Instytutem Architektury. W polu jej zainteresowań znajduje się architektura dwudziestego wieku w Polsce, głównie w środowisku krakowskim, historia wnętrz i wzornictwa przemysłowego.

Wstęp bezpłatny. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca w pracowni prosimy o zgłoszenie chęci udziału w spotkaniu do dnia 9.07 drogą emailową (adres: rostkowska@bunkier.art.pl).

„Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”

W 1998 roku londyńskie studio Francisa Bacona, w którym artysta pracował przez 31 lat, zostało przeniesione do Galerii Hugh Lane w Dublinie. Dziesiątki pędzli, farb, butelek, papierów, fotografii i książek, olbrzymie lustro, motyw pojawiający się w wielu obrazach artysty, łącznie z wszystkimi innymi przedmiotami z jego otoczenia, przeniesiono do nowej lokalizacji. Nawet pokrywający przedmioty kurz skrupulatnie zebrano i umieszczono w torebce z napisem „Bacon Dust”. Przeprowadzka zakończyła się jego symbolicznym otwarciem i rozsypaniem zawartości w zrekonstruowanej pracowni. Wszak sam artysta – mimo że cierpiał na astmę – używał tego nietypowego materiału do malowania obrazów. Kuratorzy galerii Hugh Lane podkreślili w ten sposób rolę przestrzeni, w której powstaje sztuka. Poprzez rekonstrukcję uczynili ze studia Bacona rodzaj dzieła sztuki, gigantycznej instalacji, która przez wiele lat w namacalny, materialny sposób uobecniała się w pracach artysty. Przywołując anegdotę związaną z pracownią Bacona, Bunkier Sztuki rozpoczyna cykl wydarzeń poświęconych funkcji pracowni. Odwiedzimy zarazem miejsca historyczne (np. pracownię Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia), przestrzenie współdzielone przez grupę artystów (Marek Chlanda, Ignacy Czwartos i Piotr Lutyński), miejsca o oryginalnej architekturze (pracownie na ul. Emaus), jak i lokale czasowo przekształcane w przestrzenie dedykowane prezentacji sztuki (David Robertson). Interesują nas także sytuacje, w których studio staje się miejscem działalności podejmowanej wspólnie z odbiorcami (pracownia Moniki Drożyńskiej). Zapraszamy do przyłączenia się do nas w wakacyjne soboty o godzinie 12.
Informacje główne
11.07.2015 (sobota), godz. 12
Informacje dodatkowe
W ramach cyklu „Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”
Spotkanie z prof. Antonim Porczakiem i Kamilą Twardowską
Kuratorka: Aneta Rostkowska
Miejsce spotkania: ul. Emaus 20/7, Kraków, dojazd: tramwaje numer 1, 2 i 6, przystanek Salwator
Wstęp bezpłatny

13 lipca
poniedziałek