Miejsca i budowle, których długie trwanie wygenerowało odniesienia i perspektywy historyczne, ewokują pamięć o sobie. Zabytki materiale, ale też doświadczenia pokoleń ludzi oraz zrealizowane lub nie idee zbudowały współczesną świadomość modernistycznej siedziby Bunkra Sztuki. Artyści Monika Niwelińska i Mateusz Kula, których zaprosiliśmy w bieżącym roku do zrealizowania nowego dzieła przeznaczonego do kolekcji Galerii, pochylili się nad niezauważalnymi przy pierwszym spojrzeniu, czasem głęboko ukrytymi, aspektami funkcjonowania instytucji. Dzieło Moniki Niwelińskiej „Doświetlanie”, inspirowane dystrybucją, fenomenem absorpcji i emanacji światła, oraz „Inkubatory, naczynia, pęcherze” Mateusza Kuli, powstałe w wyniku badań nad życiem alternatywnych organizmów, otwierają nowe perspektywy poznania, wydawałoby się dobrze znanej, Galerii w centrum miasta.

Podczas spotkana z artystami porozmawiamy o fascynacjach, które stanęły u podstaw ich najnowszych kreacji oraz o wnioskach wynikających z ich kilkumiesięcznej pracy nad projektami.  

O artystach:

Monika Niwelińska – artystka wizualna, zajmuje się malarstwem, instalacją, fotografią. Interesują ją analogie pomiędzy pamięcią a percepcją, szczególnie w odniesieniu do miejsca i czasu. W pracy twórczej porusza kwestie dotyczące zagadnień takich, jak obraz, entropia, melancholia. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiowała także filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Stypendystka Akademie der bildenden Künste w Wiedniu oraz Uniwersytecie Alberty w Kanadzie. Laureatka wielu stypendiów i nagród (stypendium Młoda Polska, stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Miasta Krakowa).

Mateusz Kula (1983) – studiował filozofię (2003-2005), a także filmoznawstwo i wiedzę o nowych mediach (2005-2006) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studiował także na Wydziale Intermediów Akademii Sztuki Pięknych w Krakowie (2007–2011) oraz na Wydziale Sztuki i Nauki Universität für angewandte Kunst w Wiedniu (2011–2015). Najważniejsze wystawy indywidualne: „End Of Time” w Kunsthaus Dresden (Drezno, 2015). Najważniejsze wystawy zbiorowe: „Body in the Library” w Galerii Sztuki Współczesnej BWA (Wrocław, 2010), „Rękawiczki Jeffa Koonsa” w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika (Bytom, 2013), „Epidemic” w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu (Toruń, 2014). Mieszka i pracuje w Krakowie i w Wiedniu.
Informacje główne
28.04.2016 (czwartek), godz. 18
Informacje dodatkowe
Spotkanie towarzyszące wystawie „Z mojego okna widać wszystkie kopce”
Kuratorzy: Anna Bargiel, Krzysztof Siatka
Miejsce: przestrzeń wystawiennicza
Wstęp bezpłatny

29 kwietnia
piątek