W mieszkaniu i pracowni Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia

Zapraszamy do udziału w cyklu spotkań na temat współczesnego funkcjonowania pracowni artystycznych. Cykl rozpoczynamy od wizyty w mieszkaniu i pracowni wybitnych artystów: Marii Pinińskiej-Bereś (prekursorki polskiej sztuki feministycznej) i Jerzego Beresia (twórcy metafizycznych rzeźb i akcji). Spotkanie odsłoni ich warsztat pracy i warunki życia. Zobaczymy archiwalne materiały – zdjęcia i katalogi. Dowiemy się, jak artyści anektowali najbliższe otoczenie mieszkania, wykorzystując je w swojej sztuce. Nasi gospodarze – córka artystów oraz krytyk sztuki – pokażą nam miejsce oraz podzielą się z nami swoimi wspomnieniami o codziennym życiu artystycznej pary. W jaki sposób pracowali? Czy wzajemnie na siebie wpływali? Jak odbierali ich działalność sąsiedzi? Czym stają się pracownie artystów, gdy tych już nie ma wśród nas? W ramach niespodzianki specjalnie na tę okazję zostaną złożone i zaprezentowane dwie rzeźby Jerzego Beresia.

W przeddzień wizyty odbędzie się wernisaż wystawy Jerzego Beresia „Duch artysty”, Otwarta Pracownia (ul. Dietla 11, 19.06, godz. 19).

Bettina Bereś – malarka, absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace były pokazywane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych.

Jerzy Hanusek – filozof, krytyk sztuki, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego, przez wiele lat był prezesem krakowskiego Stowarzyszenia Artystycznego Otwarta Pracownia, autor i redaktor m.in. dzieł zebranych Jerzego Ludwińskiego „Epoka błękitu” (2009) oraz zbioru tekstów, relacji z wystaw, które odbyły się w całej Polsce w latach 1989–2001, „Robak w sztuce” (2001).

Miejsce spotkania: skrzyżowanie ulic Siemaszki i Pielęgniarek. Dojazd: autobusy 132 i 164, nazwa przystanku: Szpital Narutowicza; autobus 154, nazwa przystanku: Bratysławska; tramwaje: 3, 5, 18, 50, przystanek: Bratysławska

Wstęp bezpłatny. Uwaga! Ze względu na ograniczoną przestrzeń mieszkania prosimy o zgłoszenie chęci udziału w spotkaniu do 18.06 (czwartek) drogą mejlową (rostkowska@bunkier.art.pl).

Cyklu wydarzeń „Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”
W 1998 roku londyńskie studio Francisa Bacona, w którym artysta pracował przez 31 lat, zostało przeniesione do Galerii Hugh Lane w Dublinie. Dziesiątki pędzli, farb, butelek, papierów, fotografii i książek, olbrzymie lustro, motyw pojawiający się w wielu obrazach artysty, łącznie z wszystkimi innymi przedmiotami z jego otoczenia, przeniesiono do nowej lokalizacji. Nawet pokrywający przedmioty kurz skrupulatnie zebrano i umieszczono w torebce z napisem „Bacon Dust”. Przeprowadzka zakończyła się jego symbolicznym otwarciem i rozsypaniem zawartości w zrekonstruowanej pracowni. Wszak sam artysta – mimo że cierpiał na astmę – używał tego nietypowego materiału do malowania obrazów. Kuratorzy galerii Hugh Lane podkreślili w ten sposób rolę przestrzeni, w której powstaje sztuka. Poprzez rekonstrukcję uczynili ze studia Bacona rodzaj dzieła sztuki, gigantycznej instalacji, która przez wiele lat w namacalny, materialny sposób uobecniała się w pracach artysty. Przywołując anegdotę związaną z pracownią Bacona, Bunkier Sztuki rozpoczyna cykl wydarzeń poświęconych funkcji pracowni. Odwiedzimy zarazem miejsca historyczne (np. pracownię Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia), przestrzenie współdzielone przez grupę artystów (Marek Chlanda, Ignacy Czwartos i Piotr Lutyński), miejsca o oryginalnej architekturze (pracownie na ul. Emaus), jak i lokale czasowo przekształcane w przestrzenie dedykowane prezentacji sztuki (David Robertson). Interesują nas także sytuacje, w których studio staje się miejscem działalności podejmowanej wspólnie z odbiorcami (pracownia Moniki Drożyńskiej). Zapraszamy do przyłączenia się do nas w wakacyjne soboty o godzinie 12.

Wydarzenie jest współorganizowane przez Fundację im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia.


Informacje główne
20.06.2015 (sobota), godz. 11
Informacje dodatkowe
W ramach cyklu „Bacon/Dust. Pracownia artystyczna jako materiał”
Kuratorka: Aneta Rostkowska
Miejsce spotkania: skrzyżowanie ulic Siemaszki i Pielęgniarek
Wstęp bezpłatny

23 czerwca
wtorek