W ostatnich dniach trudno było umówić się z kimkolwiek na spotkanie. Jak się okazało, stacja Netflix wypuściła kolejny sezon popularnego serialu „House of Cards”. Weekend wielu znajomych polegał więc na spędzeniu sporej ilości czasu przed ekranem komputera i zanurzeniu się w bogatej i trzymającej w napięciu opowieści. Ogromna popularność nie tylko tego, ale też innych seriali pokazuje, że opowiadanie historii wciąż pełni istotną rolę w naszej kulturze. Pragniemy opowieści, uwodzą nas narracje. Z pewnością jednak te współczesne przybierają nowe kształty, odbiegając od schematu zidentyfikowanego przez Josepha Campbella w słynnej książce „Bohater o tysiącu twarzy” (świadczą o tym na przykład analizy Douglasa Rushkoffa z „Present shock. When everything happens now”, a także casus słynnego „czerwonego wesela” przedstawionego w jednym z odcinków serialu „Gra o tron”, w którym ginie większość bohaterów). Jak to zapotrzebowanie na opowieści ma się do praktyk kuratorskich? Czy wystawa może być narracją? Czy może wciągnąć nas tak jak serial czy najnowsza część sagi „Gwiezdne wojny”? Zapraszamy na spotkanie zatytułowane „Georges and John, Frans and Minnie in the lure of fiction. Four characters and the what if of speculative art history”, w ramach którego Ann Demeester przedstawi swoje doświadczenia na tym polu.

O projekcie:

„Pawilon Wystawowy” to wielofunkcyjna przestrzeń wystawienniczo-dyskursywna, służąca warsztatom, panelom dyskusyjnym oraz seminariom poświęconym analizie mechanizmów działania instytucji, współpracy kuratora, artysty i krytyka sztuki w ujęciu historycznym oraz współczesnym.

O prowadzącej wykład:

Ann Demeester (1975) – kuratorka i dyrektorka instytucji sztuki. Po ukończeniu studiów z zakresu filologii germańskiej pracowała jako dziennikarka działu kultury belgijskiego „De Morgen”, a także redaktorka literacka „De Financieel-Economische Tijd”. Współpracowała ze S.M.A.K. w Gandawie (pod kierunkiem Jana Hoeta) oraz Museum MARTa w niemieckim Herford, gdzie zrealizowała wystawy takich artystów, jak: Luc Tuymans, Raoul De Keyser, Rui Chafes, Royden Rabinowitch, Rob Birza, Joe Scanlan i Bjarne Melgaard. W latach 2003–2006 Demeester była dyrektorką galerii W139 w Amsterdamie, zaś w latach 2006–2014 przewodziła de Appel arts centre w Amsterdamie, instytucji, która w 1994 roku otworzyła jedne z pierwszych studiów kuratorskich na świecie. W 2009 (wraz z Kestutisem Kuizinasem) kuratorowała X Triennale Bałtyckie „Urban Stories”, dla którego punktem wyjścia była książka Jonathana Franzena „The Corrections” (2001) zawierająca m.in. fantazję autora na temat Litwy, której nigdy nie odwiedził. Demeester była również członkinią zespołów redakcyjnych magazynów literackich „Yang”, „A Prior Magazine” i „F.R. David”. Obecnie zarządza nietypową instytucją w Haarlemie (Holandia), na którą składa się muzeum sztuki dawnej (Frans Hals Museum) oraz galeria sztuki współczesnej (De Hallen Haarlem). W 2015 roku wraz z Museum M w Leuven zainicjowała projekt badawczy poświęcony transhistoryczności w kuratorstwie muzealnym. W jego ramach zorganizowano konferencję „The transhistorical museum: objects, narratives & temporalities”.
Informacje główne
3.04.2016 (niedziela), godz. 18
Informacje dodatkowe
Wydarzenie w ramach projektu „Pawilon Wystawowy”
Kuratorka: Aneta Rostkowska
Miejsce: przestrzeń wystawiennicza, parter
Wstęp bezpłatny, wydarzenie w języku angielskim
Dofinansowano ze środków Ambasady Królestwa Niderlandów w Warszawie w ramach projektu „Black tulips”

05 kwietnia
wtorek