Bunkier Kolekcja

Referencje sztuki

25.09.2024 – 03.11.2024
Wtorek – Niedziela
11:00 – 19:00
AKTUALNIE PREZENTOWANE

Zaprezentujemy dzieła, które w tym roku wzbogaciły Kolekcję Bunkra Sztuki. Prace Marty Antoniak, Kingi Nowak, Justyny Smoleń oraz Wojciecha I. Sobczyka pod względem formy, tematu czy techniki odwołują się do tradycji sztuki i rzemiosła artystycznego. Artystki i artysta wykazują się biegłością warsztatową i jednocześnie tworzą dzieła na wskroś współczesne. Nostalgia łączy się tutaj ze sporą dozą humoru i pełnym dystansu spojrzeniem na dziedzictwo przeszłości.

Przywilejem i umiejętnością twórców jest „pożywianie się” składnikami kultury, bez względu na to, czy są to piękne i wzniosłe przejawy ludzkiej myśli i działania, czy wstydliwe „odpadki” cywilizacji.  Czerpanie inspiracji z przeszłości to strategia artystyczna wspólna dla wszystkich czworga artystów.

Abstrakcyjne obrazy i rzeźby Kingi Nowak powstają na drodze eksperymentów z kolorem i uproszczaniem kształtów. „Rama II” należy do cyklu prac, w którym przedmiot, z definicji pomocniczy względem obrazu, zyskuje rangę autonomicznego dzieła. Ta oscylująca na granicy abstrakcji rzeźba koresponduje z dwukolorową kompozycją pt. „Pranie”. Tytuły obu dzieł odnoszą się do świata przedstawionego, co sprawia, że abstrakcyjnym kształtom łatwiej nadać znaczenie.

Instalacja „Archives a and Archives abc” Marty Antoniak podejmuje temat upływu czasu i degradacji wspomnień. Artystka opowiada fikcyjną historię z dalekiej przyszłości, w której rolę archeologicznych artefaktów odgrywają podlegające procesom rozpadu pozostałości naszej współczesnej, konsumpcyjnej cywilizacji. Antoniak inspiruje się popkulturą i krytykuje powszechną dziś nadprodukcję. Druga z prezentowanych prac to monumentalny, przestrzenny „Dywan II”. Centrum kompozycji zajmuje rozrastająca się niepokojąco biomorficzna struktura utworzona z posklejanych, plastikowych figurek. Ten monstrualny, groźny wykwit wydaje się przestrzennym powtórzeniem i kontynuacją roślinnych ornamentów tytułowego dywanu. Płynne połączenie tradycji ze współczesnością przybiera w tym wypadku niepokojącą, choć pociągającą formę.

Synteza sprzeczności to także element strategii artystycznej Wojciecha Ireneusza Sobczyka. Porcelanowa „Maska wstydu” łączy piękno i namiętność z cierpieniem i sadyzmem. Tytułowa „maska wstydu” to fizyczne narzędzie średniowiecznych tortur, a jednocześnie wizualny znak odbywanej kary. W kontraście do zawartych w niej sensów rzeźba wykonana została z kruchego materiału o śnieżnobiałej barwie. Błękitne, roślinne ornamenty nadają jej charakter cennego kolekcjonerskiego bibelotu sprzed kilku stuleci.

Nostalgia za minionymi czasami oraz zagadnienie klasowych aspiracji, które znajdują swój wyraz w wystroju mieszkalnych wnętrz, to tropy interpretacyjne ceramicznych rzeźb-kolaży Justyny Smoleń. W cyklu „Hybrydy” artystka korzysta z materiałów znalezionych: ceramicznych destruktów, bibelotów i muszli. Łączy je w przemyślany, często zaskakujący sposób. Przedmioty zyskują w ten sposób nowe życie i funkcję, opowiadają też zupełnie inną historię. Wykorzystane przez artystkę destrukty stają się podstawą do rozważań na temat cyrkulacji i transformacji materii.

Wystawa „Referencje sztuki” wpisuje się w strategię kolejnego etapu rozbudowy Kolekcji Bunkra Sztuki. Jej głównym założeniem jest stworzenie reprezentacyjnego, uwzględniającego najważniejsze zjawiska, zbioru prac artystów związanych z Krakowem. Uwzględnia twórców obecnych od lat na polskiej i międzynarodowej scenie artystycznej oraz przedstawicieli młodego pokolenia.

Obecnie Kolekcja Bunkra Sztuki obejmuje 450 prac autorstwa 176 artystek i artystów polskich i zagranicznych. W jej zasobach znajdują się nie tylko obrazy, rysunki, grafiki, rzeźby czy fotografie, lecz także, w myśl idei dematerializacji sztuki, instalacje interaktywne, filmy oraz dokumentacje performansów czy spektakli teatralnych.

Na wystawie zaprezentowane zostaną dzieła sztuki zakupione dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach zadania „Referencje sztuki!” oraz finansowane ze środków Miasta Krakowa. Rozbudowa Kolekcji Bunkra Sztuki, a także prace przekazane do Kolekcji w ramach darowizny.

Marta Antoniak
Zajmuje się malarstwem, tworzy obiekty i instalacje przestrzenne. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz studiów doktoranckich na macierzystej uczelni (2017). Obecnie na stanowisku adiunktki na Wydziale Malarstwa. Realizowała programy rezydencjalne w Jeune Création Européenne w Amarante w Portugalii (2010) oraz w Garage Gallery Kralin w Pradze w Czechach (2018).
Jej realizacje znajdują się m.in. w kolekcji Bunkra Sztuki, Kancelarii Sejmu RP, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Galerii Bielskiej BWA, mBanku i Fundacji Nowa Przestrzeń Sztuki.

Kinga Nowak
Zajmuje się malarstwem, rzeźbą, tworzy obiekty i instalacje. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Studiowała w École Nationale Supérieure des Beaux-Arts w Paryżu. Była wykładowczynią w University of the Arts, London College of Communication w Londynie (2008). Związana z krakowską ASP, od 2017 roku na stanowisku profesora. Od 2015 roku współtworzy przestrzeń działań artystycznych Widna.
Jej dzieła znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu, Bunkra Sztuki, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz w wielu kolekcjach prywatnych.

Justyna Smoleń
Zajmuje się malarstwem, rzeźbą, tworzy obiekty i instalacje. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w 2013 pod kierunkiem L. Misiaka) oraz studiów doktoranckich na Wydziale Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Realizowała stypendium artystyczne im. Henry’ego T. Dorena oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jej prace znajdują się m.in. w Kolekcji MOCAK-u, Bunkra Sztuki czy Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Wojciech Ireneusz Sobczyk
Zajmuje się rzeźbą, instalacją, animacją, muzyką, grafiką warsztatową. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w 2011 pod kierunkiem S. Wejmana; doktorat tamże w 2015 pod kierunkiem D. Vasiny). W roku 2010 stypendysta Academy of Arts, Architecture and Design w Pradze w Czechach. W 2012 roku otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Od 2013 roku pracuje na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, obecnie na stanowisku adiunkta w Instytucie Sztuki i Designu w Katedrze Grafiki Warsztatowej.
Jego prace znajdują się w kolekcji MOCAK-u i Bunkra Sztuki oraz licznych kolekcjach prywatnych.

Artystki i artyści: Marta Antoniak, Kinga Nowak, Justyna Smoleń, Wojciech I. Sobczyk

Kuratorka: Agnieszka Mazoń-Żywolewska

Kinga Nowak, Rama II, 2023, stal nierdzewna, polichromowana, 25 × 50 × 45 cm, fot. M. Bratko, Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Zadanie publiczne finansowane ze środków Miasta Krakowa

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

patron wystawy

patroni medialni